نگران نباشید، شاد باشید

عادات نگرانی زا را از بین ببرید و برنامه ی شادکامی برای خود تنظیم کنید.

لارا مارکام. ۱۵ فوریه ۲۰۱۵

داک شیلدر می گوید: ” اکنون را دریابید، در این نقطه ی زمانی، شما خلاق هستید. شما فردا صبح را بر اساس افکار و احساسات اکنونی تان می سازید. این یک واقعیت است. ما می توانیم به باورهای ناهشیارمان اجازه بدهیم که در مورد گذشته و آینده نگران باشند و یا این که برنامه ای بسازیم که به روش های جدیدی به محیط پاسخ دهیم”.

آیا در مورد فرزندتان نگران هستید؟ زمانی که ما به فرزندمان می گوییم” مراقب باش!”. ما پیام می دهیم که ما مراقب تو هستیم و احساس نگرانی می کنیم. در واقع، به جهان این پیغام را می دهیم که جهان ناامن است و ما به فرزند خود اعتماد نداریم که بتواند آن را تشخیص دهد.

می توانید به جای آن بگویید:

” چه عالی. خیلی زیاد بالا رفتی “.

“روز خوبی داشته باشی”.

“چک کن که این.. برای تو راحت هست”؟

تحقیقات نشان داده است که نگرانی باعث ایجاد نتایج ترس آور و منفی می شود. زمانی که فکر می کنیم جایی ترسناک است، تصمیمات ما با جایی که احساس اعتماد و علاقه داریم، متفاوت است. حدس بزنید کدام تصمیمات یا تفکرات نتایج بهتری را به دنبال دارند؟

از زمانی که آموزش شروع می شود، تفکرات ما زندگی مان را می سازد. زمانی که ما بر چیزی تمرکز می کنیم  درست شبیه این است که از درون میکروسکوپ به آن نگاه می کنیم تا همه چیز را بزرگ تر ببینیم تا تمرکزمان بر آن بیشتر شود، در نتیجه، همین  ادراک ما،  واقعیت را می سازد.

آیا فکر می کنید نگرانی شما باعث امنیت فرزندتان می شود؟ من می دانم که ذهن های ما دائما به دنبال نگرانی هستند. ما احساس عدم امنیت داریم ولی این فقط یک دانه از دانه های یک زنجیر است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که افرادی که  نگرانی زیادی دارند در حل مشکلات خود کمتر موفقند. در نهایت باعث می شود که احساس ناخشنودی بیشتری داشته باشند!

اگرچه که نگرانی ها راهی برای محافظت از ماست و لی در این صورت  ما به صورت نیمه هشیار بطور منفی برنامه ریزی می کنیم. بسیاری از محققان اکنون توافق دارند که همه ی افکار اضطراب زا، چرخه ی افکار را در ذهن ما تشکیل می دهند که  به نیمه هشیار مان  این پیام را می دهد که  سناریوهای نگرانی زا را بسازد. حداقل آن ها این است که افکار نگرانی ساز احساس اضطراب و استرس را در ما برانگیخته می کند و از احساس های آرامش بخش ما را دور نگه می دارد.

می خواهید عادات نگرانی ساز را بشکنید و  شادکامی را در نیمه هشیارتان برنامه ریزی کنید؟

۵ راهکار زیر را ببینید.

  • در هر زمان نگرانی را از ذهن خود دور کنید. هر زمانی که نگرانی را در خود مشاهده کردید آنرا متوقف کنید. نفس بکشید. دست ها را تکان بدهید و اجازه بدهید که ترس از درون شما خارج شود. فقط به وضعیت جسمانی خودتان توجه کنید و آگاهانه و هشیارانه پیام آرامش را به ذهنتان بفرستید که هیچ مشکل فوری وجود ندارد.
  • از خودتان مطمئن باشید.

“هر کودکی از پوشکی بودن در می آید یکی زودتر یکی دیرتر”.

“ من مجبور نیستم که ایده آل باشم. خیلی از آدم ها خوبند ، حتی اگر من اشتباه کنم”.

“در حد توانم همه چیز را به بهترین نحو انجام می دهم، دو مرحله پیش می روم یک مرحله به عقب بر می گردم ، مهم این است، می دانم که به کجا می خواهم برسم”.

” من خشنودم از این که فرزندم سالم و ایمن است”.

“او مثل یک بچه رفتار می کند زیرا او کودک است”.

  • نیمه هشیارتان را برنامه ریزی کنید. همان طور که جملات جدیدی به خود می گویید، تصویری به نیه هشیارتان ارائه می دهید که نتیجه ی دلخواه را نشان می دهد. زمانی که فرزند تان می خندد یا شاد است نگران پیشرفت و به هدف رسیدن وی نباشید. زیرا نگرانی را  در ذهن ایجاد می کند. به جای آن، احساس شادی و رضایت داشته باشید. این حساس و فکر طولانی که شود در ذهن نیمه هشیار شما ثبت می شود.
  • عمل کنید. از خود بپرسید:” چه چیزی را می توانم امروز انجام دهم که نتیجه ی مثبتی را به دنبال داشته باشد؟” پس آن را انجام دهید. این متفاوت از تفکر مثبت است. احساس خوب بودن ما به دنبال این بوجود می آید که می دانیم چه کنیم.
  • هر زمانی که نگرانی سطحی دارید مراحل زیر را انجام دهید. دانشمندان دریافتند که ذهن های ما می خواهد مسیرهای خاصی را دنبال کند.  هر زمان که نگرانی شما را به هم ریخت، تصویری از نتیجه ی مثبتی را به نیمه هشیارتان بفرستید. شما مسیر جدیدی را برای ذهن تان ایجاد می کنید، مسیری شادتر به جای اضطراب. به زودی متوجه خواهید شد که در کل نگرش جدیدی دارید.
شاید این مطالب را هم بپسندید