مبارزه با یکنواختی در رژیم

همه چیز گاهی به یک تکان نیاز دارد:

شما یک رژیم غذایی جدید را شروع کرده‌اید و خیلی سریع هم نتایج خوبی گرفته‌اید. اما مشکل بعدی ثابت نگه‌داشتن وزن جدیدتان است.

ایجاد تغییر در رژیم به مدت کوتاه با رعایت آن در طولانی مدت متفاوت است. و این مرحله ایست که اکثر افراد با آن دچار مشکلند. به محض آنکه ازرژیم گرفتن خسته می‌شوید و به مرحله‌ای می‌رسید که وزنتان ثابت می‌شود، آسان‌ترین راه را انتخاب می‌کنید و آن،‌‌ رها کردن رژیم در ‌‌نهایت نا‌امیدی است.

در ابتدا، وقتی که شوق و ذوق دارید هیچ‌گاه رژیم خود را‌‌ رها نمی‌کنید. مسلما این اشتباه‌ترین کاریست که می‌توانید انجام دهید. اما خستگی و یکنواختی رژیم باعث می‌شود که عادات فبلی خود را تکرار کنید، ولی شما باید با آن مبارزه کنید. و چیزی که در این میان برای مقابله با این حس کمک می‌کند، مشخص کردن اهداف است. اهداف شما باید صریح و روشن باشد و در ضمن انعطاف پذیر.

در تعیین اهداف در نظر داشته باشید که در طول مسیر گاهی ممکن است کمی به عقب برگردید ولی اهدافتان باید طوری باشد که با وجود عقب نشینی، شما را به حرکت به سمت جلو تشویق کنند. به عنوان مثال: فرض کنید که شما قصد دارید که ۲۵ کیلو وزنتان را کاهش دهید و این هدف نهایی شماست. اما باید به این هم فکر کنید که چگونه می‌خواهید به آن دست یابید؟ از طریق کاهش مقدار کالری مصرفی؟ شاید هم با مصرف مقادیر بیشتری میوه و سبزیجات، یا اینکه می‌خواهید چندین روز در هفته را به ورزش و فعالیت بپردازید؟

با خود کنار بیایید. این نکته را دریابید که شما کامل نیستید و ممکن است حالا یا در آینده با غذای خوشمزه‌ای روبرو شوید که بخواهید کمی از آن امتحان کنید، هیچ‌گاه این کارتان را به منزله شکست در رژیمتان تلقی نکنید.

رژیم خود را تازه و متنوع سازید:

یکی از دلایل اصلی در ایجاد خستگی و یکنواختی در رژیم، محدودیت آن است. در این رژیم‌های محدود، بعضی از مواد غذایی حذف می‌شوند. مثل رژیم کم کربوهیدرات. این نوع رژیم‌ها ذاتا بد نیستند. اما تنوع ندارند. پس تمام سعی خود را بکنید تا رژیمتان را متنوع سازیدو هر وقت احساس کردید که رژیمتان یکنواخت شده است دست به کار شوید. نوع غذاهای خود را تغییر دهید. غذاهای تکراری نخورید و انواع جدید آن را امتحان کنید. ممکن است این کار نیازمند صرف وقت بیشتر در آشپزخانه باشد ولی نواوری و ابتکار در پخت و پز می‌تواند لذت بخش و سرگرم کننده باشد. برای شروع می‌توانید یک کتاب آشپزی حاوی آموزش غذاهای سالم خریداری کنید. هر یک از افراد خانواده می‌تواند یک شب در هفته در انتخاب و پخت یک غذای جدید به شما کمک کند. حتی می‌توانید دستور پخت غذاهای سالم را با دوستانتان مبادله کنید.

با تمام این کار‌ها، باید بدانید که داشتن یک رژیم غذایی بدون رعایت سایر جوانب یک زندگی سالم نمی‌تواند کارساز و مفید باشد. پس در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. این کار می‌تواند از خرده خواری در طی روز جلوگیری کند. در ضمن تعداد وعده‌های غذاییتان را به ۵ تا ۶ وعده برسانید و در عوض در هر وعده، حجم غذای کمتری مصرف کنید. و در ‌‌نهایت بر روی تناسب اندام خود تمرکز کنید و بدانید که بدون داشتن فعالیت بدنی نمی‌توانید به طور موثر وزنتان را کاهش دهید. با رعایت رژیم به تنهایی، می‌توانید تغییرات مفیدی در خودتان بدهید اما به هر حال به مرحله‌ای خواهید رسید که وزنتان ثابت خواهد شد.

پس به برنامه غذایی خود کمی تنوع بدهید و شاهد ادامه پیشرفت‌ها و موفقیتان در رسیدن به هدف باشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید