استفاده از قوه تخیل می‌تواند انگیزه شما را افزایش دهد

در ذهن خود تصویر بدنی بهتری از خود بسازید:

من واقعا دوست دارم که لاغر شوم. من از اندام خود متنفرم و می‌دانم که اگر وزنم کم شود، همه چیز بهتر خواهد شد. اما نمی‌توانم برای رسیدن به آن، انگیزه‌ام را حفظ کنم. با خود فکر می‌کنم که باید مشکلی در من وجود داشته باشد.

اگر این جملات،‌‌ همان جملاتی است که شما مدام به خود می‌گویید، باید خدمتتان بگویم که شما تنها با یک مسئله معمولی مواجهید که گریبان‌گیر بسیاری از افرادیست که قصد کاهش وزن دارند. یعنی انتظار دارید که احساسات منفی‌ای که شما نسبت به بدنتان دارید، کاری انجام دهند که از پسش بر نمی‌آیند.

انگیزه‌‌ای که برای موفقیت در کاهش وزن نیاز دارید، همانند آتش است. اگر سوختی را که لازم دارد به آن برسانید، برای مدت‌های طولانی گرم و روشن باقی می‌ماند. اما اگر این کار را نکنید، خیلی سریع خاموش خواهد شد.

دوست نداشتن بدن خود و داشتن احساس بد در مورد آن می‌تواند هیزم را برای شروع کاهش وزن روشن کند، اما سوخت مناسبی برای ادامه آن نمی‌باشد.

هنگامی‌که شما با این افکار منفی در مورد خود، جلو می‌روید، مواد خام لازم برای رسیدن به نتیجه دلخواه‌تان را در اختیار ندارید. این مشکل برمی‌گردد به طرز عملکرد ذهن ما انسان‌ها.

مثلا اگر بگویم که صد هزار تومان به شما می‌دهم به شرطی که ۶۰ ثانیه هیچ فکری در مورد شکلات نکنید، آیا حسابهای بانکی من اینگونه در معرض خطر قرار دارد و ورشکست می‌شوم. مسلما اینطور نیست. این امر کاملا واضح است که حتما افکار شما در این ۶۰ ثانیه در مورد شکلات خواهد بود. حداقل با خود فکر می‌کنید که چگونه ذهن خود را از فکر کردن به شکلات دور نگه دارید. ولی دیگر خیلی دیر شده و شما می‌بازید. خودتان این کار را امتحان کنید.

همین امر هنگامی که شما قصد کاهش وزن دارید نیز رخ می‌دهد. چون شما بدن خود را دوست ندارید، اولین کاری که صبح وقتی از خواب بلند می‌شوید انجام می‌دهید این خواهد بود که به این موضوع می‌اندیشید که هنوز خیلی چاق هستید، در مورد غذاهایی که نمی‌توانید بخورید فکر می‌کنید یا روی تخت دراز می‌کشید و آرزو می‌کنید که‌ای کاش مجبور نبودید صبح زود برای ورزش از خواب بیدار شوید و به این ترتیب آبی سرد بر روی آتش انگیزه خود می‌پاشیدید. زیرا که دیر یا زود، از این جدال خسته و بیزار می‌شوید و صحنه را خالی می‌کنید.

حال، راه چاره چیست؟ اگربه خاطر اینکه احساس خوبی در مورد بدن خود ندارید، می‌خواهید لاغر شوید، چه باید بکنید؟ از کجا باید سوخت مناسبی برای آتش انگیزه خود بیابید؟

از قوه تخیل خود استفاده کنید.

تخیل: مهم‌تر از قدرت اراده

یک نکته مهم این است که بدانید که اضافه وزن شما دلیل ناراحتی شما نیست و کاهش وزن نیز نمی‌تواند باعث شود که در مورد زندگیتان احساس بهتری پیدا کنید. بلکه طرز فکر شما در مورد بدنتان است که شما را ناراحت می‌ کند و تنها با تغییر این افکار است که می‌توانید احساس بهتری در مورد خود داشته باشید و وزنتان را کاهش دهید.

تصور کنید که در جامعه‌ای زندگی می‌کنید که مردمانش لاغری را زشت و زننده و چاقی را نشانه زیبایی و شخصیت می‌دانند. هر طرف را نگاه کنید، افراد چاق و شادی را می‌بینید که بهترین لباس‌ها را پوشیده‌اند، بهترین اتومبیل‌ها را سوار شده‌اند و صاحب بهترین شغل‌ها هستند. به این ترتیب، هنوز هم احساس بدی نسبت به خود خواهید داشت؟ آیا باز هم می‌خواهید برای بدست آوردن آنچه در زندگی لازم دارید، وزن خود را کاهش دهید؟ البته که نه. اگر هم، همچنان احساس بدی نسبت به خود دارید، دیگر مربوط به وزنتان نیست و ممکن است مشکل، چیز دیگری باشد که مورد پسند جامعه نیست مثلا: سایز پای شما یا قوز بینیتان.

اما ما در جامعه‌ای هستیم که به طور مداوم ما را با پیام‌هایی منفی در مورد چاقی مواجه می‌کنند. اغلب ما به محض زبان باز کردن و حرف زدن، شروع به جذب این پیام‌ها می‌کنیم و به زودی آن‌ها جزئی از نگرش و معیار سنجش ما می‌شوند و توضیح دهنده مواردی هستند که در زندگی ما رخ می‌دهند. و بر همین اساس تصمیم می‌گیریم که برای داشتن احساس و عملکردی بهتر نیاز به چه تغییراتی داریم.

و متاسفانه به سادگی نمی‌توان به این درک رسید که احساس تنفر از چاقی، تنها یک پیش داوری و تعصب فرهنگی است که ما می‌توانیم به سادگی آن را نپذیریم. و موارد دیگری را که به همین اندازه قدرت دارند جایگزین آن‌ها نماییم که البته بعد از سال‌ها تنفر از بدن خود، این کار بسیار سخت خواهد بود.

برای بسیاری از افراد، ایده قبول و دوست داشتن خود، خیلی عالی به نظر می‌رسد، اما به اندازه داشتن تصویر بدنی منفی از خود، قدرتمند نیست. بنابراین، دوباره و دوباره به‌‌ همان تصور منفی بازمی‌گردید و در نتیجه این تفکرات گرفتار مشکلات روانی و احساسی می‌ شوید.

اما شما می‌توانید از قوه تخیل خود برای غلبه بر نیروی تصور بدنی منفی خود استفاده کنید و آن را با مورد قدرتمند دیگری جایگزین نمایید.

در اینجا توصیه‌هایی برای شما ذکر گردیده:

۱) تصور کنید که این تصویر بدنی منفی واقعا برای شما نیست و فرد دیگری آن را در سر شما کاشته است تا شما را در جستجوی بی‌پایان برای اندامی بهتر به دام بیاندازد. فکر کنید که او چه کسی می‌تواند باشد و چرا چنین کاری انجام داده. برای مثال می‌توانید تصور کنید که آن‌ها، گروهی محرمانه و سری هستند از افراد قدرتمند و ثروتمند که از رسانه‌ها، مد روز و صنعت تبلیغات استفاده می‌کنند تا مردم را قانع سازند که برای دست یابی به شادی نیاز دارند که لاغر شوند، بدنشان محکم باشد و حتما جوان باشند. بنابراین مردم کتاب‌های رژیمی و مجلات آن‌ها را می‌خرند و به این ترتیب این گروه پولدار‌تر می‌شوند. یا هر داستان دیگری که به ذهنتان می‌رسد. وقتی چنین داستان‌هایی می‌سازید عصبانی خواهید شد. زیرا که می‌فهمید که افرادی هستند که اینگونه از شما سوء استفاده می‌کنند.

۲) تصور کنید که این تصویر بدنی منفی که در سر شما کاشته شده بود به یکباره ناپدید شده. یک روز صبح از خواب بلند می‌شوید، در آینه نگاه می‌کنید و هیچ واکنشی از خود نشان نمی‌‌دهید. خود می‌دانید که معمولا واکنش شما چه بوده و چرا چنین واکنشی داشتید، اما ناگهان متوجه شدید که تمام این احساسات و افکار کهنه برای شما نبوده‌اند. برای مدتی خود را در آینه برانداز کنید، پوست خود را لمس نمایید، بچرخید و شور و هیجانی را که در شما بوجود می‌آید، تجربه کنید. چند روز را اینگونه رفتار کنید، بهترین لباس‌هایتان را بپوشید و غذاهای سالم بخورید، به کار خود رسیدگی کنید و ورزش نمایید. و به آنچه که بدنتان در هر لحظه انجام می‌دهد و احساسی که هر لحظه به شما دست می‌دهد توجه کنید. و اگر می‌توانید، یادداشت‌برداری نمایید. بعد از گذشت چند روز، بنشینید و سعی کنید احساسی را که نسبت به بدن خود دارید، بیان کنید.

آیا این روش موثر بوده؟ چه مواردی توانسته باعث شادی و رضایتمندی شما شود و کدامیک اینطور نبوده؟ آیا کارهایی بوده که دوست دارید کمتر یا بیشتر انجام دهید (بر اساس احساسی که در شما ایجاد می‌کرده)؟

با انجام چنین تمرینی، می‌توانید احساسات، افکار و عقایدی را که بهترین سوخت را برای روشن ماندن انگیزه‌تان تامین می‌کند، کشف کنید. خود را از تصویر بدنی برنامه‌ریزی شده در ذهنتان‌‌ رها سازید و با ذهنی باز، جسم واقعی خود را بشناسید. به زودی فرا خواهید گرفت که بدنتان چه نیازهایی دارد و چه چیزهایی لازم دارد. بدن شما خود می‌گوید که انجام چه کارهایی را باید متوقف سازید و چگونه اننخاب و عمل نمایید تا به رضایت، دست یابید.

مطمئنا وقتی دیگر به بدن خود به عنوان یک مشکل نگاه نکنید، بلکه آن را یک راه حل بدانید، می‌بینید که چقدر ورزش منظم، غذا خوردن سالم و رسیدن به وزن ایده‌ال برایتان آسان خواهد بود و از این امر تعجب خواهید کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید