فرزندان خود را در آشپزی شرکت دهید

خیلی از ما هنگامی که در حال غذا درست کردن هستیم، فرزندانمان را از آشپزخانه بیرون می‌کنیم. در حالیکه شرکت دادن فرزندان در آماده‌سازی غذا، کار عاقلانه‌ای است. آشپزی همراه یکدیگر نه تنها به کودکمان در مورد غذا آموزش می‌دهد، بلکه اشتهای آن‌ها را نیز برای خوردن غذاهای سالم و متنوع افزایش می‌دهد. این را سوزان رابرت نویسنده کتاب «غذا دادن به کودک برای زندگی سالم: از ۶ ماهگی تا ۶ سالگی» می‌گوید.

او همچنین اضافه می‌کند: «کودکانی که آشپزی می‌کنند، راحت‌تر غذاهای جدید را قبول می‌کنند و هنگامی که خود غذاهای سالم می‌پزند، در طول آماده سازی، بویش می‌کنند و آن را با تزیئن برای خود اشتهاآور می‌سازند، راحت‌تر آن را می‌خورند.»

کودکان از سنین پایین می‌توانند کمک کردن در کارهای آشپزی را شروع کنند. حتی کودکانی که تازه راه افتاده‌اند نیز قادرند در این کار مشارکت کنند. رابرت می‌گوید: «دختر من از ۲ سالگی در درست کردن سالاد به من کمک می‌کرد. او کاهو‌ها را می‌شست و از هم جدا می‌کرد و مواد لازم برای تهیه سس سالاد را با هم مخلوط می‌کرد و هنگامی که او این کار را انجام می‌داد، همگی ما اوقات خوشی را با هم سپری می‌کردیم.»

در سن ۳ سالگی، کودکان می‌توانند برای درست کردن صبحانه‌ای سالم مثل نان کدو تنبل به شما کمک کنند. می‌توانند خمیر نان را به صورت قطعه‌های گرد دربیاورند. (برای صرفه‌جویی در وقت می‌توانید مقداری خمیر گندم سبوس دار را در دستگاه مخصوص بریزید.) شکل دهی به خمیر نان در این سن می‌تواند شیوه‌ای مناسب برای لذت بردن آنان از نان سبوس دار باشد.

غذای دیگری که تهیه‌اش برای کودکان لذت بخش است، پیتزاست. خمیر پیتزا را آماده کنید یا خمیر آماده را از فروشگاه خریداری کنید و اجازه دهید تا کودکتان خودش آن را با سس گوجه فرنگی و مواد سالمی مثل پنیر کم چرب، فلفل سبز، قارچ، پیاز، قطعه‌های گوجه فرنگی و حتی تکه‌های آناناس، درست کند.

رابرت پیشنهاد می‌کند برای دستور پخت غذا‌ها از کتابهای آشپزی که مخصوص کودکان است استفاده نکنید و در عوض دستور پخت غذاهای ساده‌تر از کتاب آشپزی بزرگسالان را انتخاب کنید. مهم‌ترین مسئله این است که غذا طعم خوبی داشته باشد و اغلب دستور پخت غذاهایی که مخصوص کودکان است بسیار ساده است تا حدی که غذا طعم خوبی نخواهد داشت. پس در حالیکه خودتان هم در آشپزخانه حضور دارید تا دستور پخت را برای فرزندتان بخوانید و هنگامیکه کارهای خطرناکی مثل استفاده از چاقوی تیز یا اجاق گاز را انجام می‌دهد مراقبش باشید، هر کتاب آشپزی‌ای که برای بزرگسالان است می‌تواند برای کودکتان نیز مناسب و قابل استفاده باشد.

پختن غذا همراه کودکتان به هر دو شما اجازه می‌دهد تا از پخت غذاهای سالم لذت ببرید و مهارت‌های آشپزی فرزندتان را بالا ببرید. تنها راه یاد گرفتن آشپزی تمرین است. پس با شرکت دادن کودک خود در کارهای آشپزی نه تنها اوقات خوشی را با یکدیگر سپری خواهید کرد، بلکه مهارت‌هایی که آن‌ها را قادر می‌سازد تا در آینده رژیم غذایی سالمی داشته باشند را نیز به آن‌ها خواهید آموخت.

شاید این مطالب را هم بپسندید