غلبه بر ۵ مانع موجود بر سر راه کاهش وزن

اگر به تازگی رژیم خود را آغاز کرده‌اید (و حتی اگر هنوز آن را شروع نکرده‌اید)، شاید پیش خود فکر کنید که یک برنامه کاهش وزن موفق، سفری است بدون نیاز به تلاش و کوشش، از روزی که شما به طور ناگهانی تصمیم می‌گیرید تا عادات غلط خود را کنار بگذارید و درست غذا خوردن و ورزش کردن را شروع کنید، آغاز می‌شود و روزی که به وزن رویاییتان رسیدید پایان می‌یابد و در طول این راه حتی به یک مانع و گرفتاری نیز برنخواهید خورد.

خوب، در اینجا چیزی است که باید بدانید. سامانتا هلر کار‌شناس تغذیه در نیویورک می‌گوید: «در طول سفر کاهش وزن، هر فردی با یکسری از موانع روبرو می‌شود. هیچ یک از ما نمی‌توانیم کامل باشیم. اما اینکه گه گاهی دچار اشتباه شویم به این معنی هم نیست که کار خود را خیلی خوب انجام داده‌ایم.»

با باور شکست، خود را برای شکست‌های بعدی آماده می‌کنید. در هر فرایندی که نیازمند تغییر در سبک زندگی است، پستی‌ها و بلندی‌هایی وجود دارد. آن‌ها را شناسایی کنید، به این ترتیب در تمامی طول زندگیتان در مسیر موفقیت حرکت خواهید کرد.

پیشنهادهایی برای غلبه بر موانع موجود:

پیش بینی فراز و نشیب‌هایی که ممکن است بر سر راه‌مان وجود داشته باشد راه مناسبی است تا به جای اینکه این موقعیت‌ها به ضرر ما تمام شود بتوانیم از آن‌ها بهره بگیریم.

در اینجا از تعدادی از افرادی که تحت رژیم غذایی بودند در مورد ۵ مانعی که معمولا بر سر راه‌شان قرار داشته سوال کردیم، همچنین آنچه را که هنگام مواجهه با این موانع باید انجام دهید، برایتان بازگو شده:

۱) خجالت

یکی از این افراد می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکل من؟ به دلیل اینکه فکر می‌کنم وزنم افزایش یافته، جلسه ملاقات بعدیم را با پزشک کنسل می‌کنم. البته خود می‌دانم که دراین زمان، بیشتر از هر وقت دیگری به کمک پزشکم نیاز دارم.

– چگونه بر این مانع غلبه کنیم: اینکه زیاده‌روی کرده‌اید و وزنتان کاهش پیدا نکرده موجب ناراحتی شما می‌شود، اما به جای تنبیه خود از این موضوع درس بگیرید. به دلیل خجالت از این اتفاق ممکن است وسوسه شوید تا رژیم خود را‌‌ رها کنید و دیگر روی ترازو نروید. اما نه، این کار را نکنید. یادداشت‌برداری و ثبت غذاهایی که می‌خورید می‌تواند شما را از کاری که انجام می‌دهید، آگاه کند. شما می‌توانید از این روش استفاده کنید تا متوجه شوید که عملکرد شما چگونه است و حتی مهم‌تر از آن، چرا چنین نتیجه‌ای گرفته‌اید.

۲) تعیین زمان‌های غیرواقع بینانه

یکی از افراد تحت رژیم می‌گوید: هر بار که تصمیم می‌گیرم که تا تاریخ یا مناسبت خاصی وزن خود را کاهش دهم، وزن کم نمی‌کنم و حتی گاهی اوقات چاق‌تر هم می‌شوم. این موضوع بزرگ‌ترین علت افت من در برنامه‌ام بوده است.

– چگونه بر این مانع غلبه کنیم: اینکه بخواهید تا زمان معین مثلا روز عروسی یا هر جشنی به وزن ایده‌التان دست یابید، به شما انگیزه بالایی می‌دهد ولی در عین حال می‌تواند شما را برای شکست نیز آماده کند. وقتی شما تا آن تاریخ خاص به وزن ایده‌التان نمی‌رسید، دیگر کاهش وزن برایتان جالب نخواهد بود.

با بدن خود صبور باشید. اهداف واقع بینانه تعیین کنید و برای دستیابی به آن‌ها تمام تلاشتان را بکنید و به خاطر داشته باشید حتی اگر رسیدن به وزن ایده‌التان مدت بیشتری هم طول بکشد، باز هم با دستیابی به آن احساس فوق‌ا‌لعاده‌ای خواهید داشت و اینگونه، زمان کافی هم در اختیار دارید تا عادات سالم را در خود پرورش دهید و این کار به شما کمک خواهد کرد تا در تمام طول عمرتان وزن ایده‌التان را حفظ کنید.

۳) وسوسه

یکی از افراد می‌گوید: من هر بار قبل از اینکه رژیم خود را شروع کنم تصمیم می‌گیرم که مثلا دیگر هرگزX را نخورم تا وزنم پایین بیاید، ولی «هرگز» زمان طولانی‌ای است. حذف بعضی غذا‌ها از رژیمم باعث می‌شود که دلم بخواهد تا آن غذا را حتی بیشتر از حد معمول بخورم.

– چگونه بر این مانع غلبه کنیم: اگر غذاهای مورد علاقه‌تان سرشار از کالری است و شما واقعا عاشق آن‌ها هستید، با گرفتن این تصمیم که دیگر هرگز آن‌ها را نخورید، فاجعه‌ای رخ خواهد داد. زیرا که پس از این تصمیم، وقتی که وسوسه بر شما غلبه کند (که به احتمال زیاد هم چنین اتفاقی برایتان رخ خواهد داد)، شما احساس خواهید کرد که در برنامه خود شکست خورده‌اید. حقه‌ای که می‌توانید آن را به کار برید این است که، غذاهای جایگزین پیدا کنید تا مجبور نشوید رژیم خود را زیر پا بگذارید. مثلا نمونه‌های کم چرب را جایگزین کنید یا اینکه در مناسبت ‌های خاص مقدار کمی از غذای مورد علاقه‌تان را بخورید. فقط همواره در مورد مزیت‌ها و ضررهایی آنچه که می‌خورید آگاه باشید و بر طبق آن برنامه‌ریزی کنید.

۴) طرز فکر در مورد رژیم

وقتی من به برنامه خود به جای رژیم گرفتن، به عنوان شیوه‌ای که هم اکنون زندگی من بر پایه آن است نگاه می‌کنم، برنامه‌ام فشار کمتری بر من وارد می‌کند و کمتر طاقت فرسا می‌شود. به این ترتیب رژیم، به کاری تبدیل می‌شود که هر روز انجام می‌دهم. ولی بر خلاف این‌ها، من مدام به این فکر می‌کنم که چگونه تا دفعه بعدی که دوباره بتوانم غذای X را بخورم صبر کنم.

– ‍ چگونه بر این مانع غلبه کنیم: کاری که شما برای چندین هفته یا یک ماه انجام می‌دهید نمی‌تواند زندگی و عادات شما را تغییر دهد. عاداتی را در خود پرورش دهید که می‌دانید قادر هستید تا آخر عمر آن‌ها را رعایت کنید. تمام تلاش خود را برای تغییر به سمت بهتر بودن اختصاص دهید. با این روش، برنامه کاهش وزنتان هم بهتر پیش خواهد رفت.

۵) ثابت شدن وزن

یکی از افراد می‌گوید: وقتی که من داستان‌های کسانی را که در این راه واقعا موفق بوده‌اند می‌خوانم، می‌بینم که تمامی ان‌ها در این راه با افزایش وزن یا ثابت ماندن وزنشان مواجه بوده‌اند. صبور نبودن یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات من است.

– چگونه بر این مانع غلبه کنیم: بدانید که در مسیر کاهش وزن، رسیدن به نقطه‌ای که وزنتان ثابت شود، امری عادی است و دلیل آن هم واکنش طبیعی بدن شماست یا می‌تواند به این معنی باشد که شما به رفتارهای خوبی که سعی در گسترش آن‌ها داشتید عادت کرده‌اید. به هر حال در هر دو مورد، وزن فعلی خود را حفظ کنید و یک تغییر ناگهانی در برنامه خود ایجاد نمایید و ورزش خود را افزایش دهید. فقط صبور باشید و اطمینان داشته باشید که به هدف نهایی خود دست پیدا خواهید کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید