غذا خوردن به شیوه‌ی فرانسوی

من به تازگی یک ماهی در فرانسه بودم و به این نتیجه رسیدم که فرانسوی‌ها باید آدم‌های آب زیرکاهی باشند. آن‌ها سه وعده غذای اصلی با مقادیر زیادی سس می‌خورند و مدام شراب قرمز می‌نوشند و خود را به خاطر خوردن شیرینی‌های خوشمزهٔ فرانسوی، مغز و پنیر سرزنش نمی‌کنند. اما با این همه، بر طبق استانداردهای آمریکا، هنوز لاغر باقی مانده‌اند. به ندرت می‌توان یک مرد یا زن فرانسوی را در حال دویدن در بلوار دید. آن‌ها فقط خیلی با وقار راه می‌روند.

اگر به دیده‌های من اعتماد ندارید می‌توانید این آمار را چک کنید. تنها ۱۱% جمعیت فرانسه چاق هستند در حالیکه در آمریکا، میزان شیوع چاقی ۳ برابر این میزان است. به علاوه در حالیکه فرانسوی‌ها ۳ برابر آمریکایی‌ها از چربی‌های اشباع استفاده می‌کنند ولی تعداد مرگ و میر ناشی از حملات قلبی در فرانسه ۳/۱ آمریکاست.

مدت‌ها بود که در مورد این تناقض در فرانسوی‌ها شنیده بودم و بعد از یک ماه خوشگذرانی و خوردن شیرینی‌های بادامی خوشمزهٔ فرانسوی مطمئن بودم که وزنم خیلی بالا رفته و به همین دلیل وقتی به خانه رسیدم، اولین کاری که کردم این بود که روی ترازو بروم. تصور کنید که وقتی فهمیدم بعد از این یک ماه خوشگذرانی و خوردن غذاهای فرانسوی، بدون هیچ ورزشی، فقط یک کیلو اضافه کرده‌ام، چقدر شوکه شدم.

اگر این لاغری به دلیل داروهای گیاهی، غذاهای رژیمی و یا کلاس‌های ورزشی نیست، پس راز آن در کجا نهفته است؟

برای یافتن جواب سوال خود با یک متخصص در این زمینه مشورت کردم. او خود یک خانم دوست داشتنی فرانسوی است که در مورد شیوهٔ فرانسوی به بیماران خود آموزش می‌دهد. بر طبق گفتهٔ او: دلیل آن تنها سبک زندگی فرانسوی‌هاست. فرانسوی‌ها غذای خود را خیلی سریع در حالیکه پشت میز کار خود نشسته‌اند یا در ترافیک گیر کرده‌اند نمی‌خورند بلکه با افراد خانواده یا همکاران خود سر میز غذا می‌نشینند و علاوه بر غذا خوردن زمانی را نیز برای آرامش و رهایی از استرس روزمره و گفتگو با دیگران اختصاص می‌دهند. مسلما وقتی شما در حال صحبت هستید نمی‌توانید همزمان غذا نیز بخورید. و در اثر آرامش نیز هورمون‌هایی در بدن آزاد می‌شوند که به مصرف کالری کمک می‌کنند ولی در عوض هورمون‌های استرس سبب ذخیره‌سازی چربی می‌شوند. به بیان دیگر، اگر در حالیکه در یک رستوران فرانسوی نشسته‌اید ۸۰۰ کالری مصرف کنید، همه آن از بین خواهد رفت ولی مصرف همین ۸۰۰ کالری در حالیکه در اتومبیل خود در ترافیک بزرگراه هستید، باعث ذخیره شدن کالری به صورت چربی در باسن و شکمتان خواهد شد.

می‌ریل گویلانو، نویسندهٔ کتاب «زنان فرانسوی هیچگاه چاق نمی‌شوند» که اخیرا از کتاب‌های پر فروش است، نیز با این نظر کاملا موافق است. در این کتاب، او دلیل این موضوع را به خوشمزه‌گی غذاهای فرانسوی و اساس رژیم غذایی در فرانسوی‌ها یعنی کنترل حجم غذای دریافتی مربوط می‌داند. او می‌گوید: من متوجه شدم که این کنترل حجم غذا خیلی با سبک زندگی آمریکایی‌ها هم‌خوانی ندارد ولی به هر حال شیوهٔ بسیار موثری است. فرانسوی‌ها هیچگاه خود را از غذا محروم نمی‌کنند. غذاهای اصلی آن‌ها غرق در سس‌های آبدار و خوشمزه است. دسرهای آن‌ها شاهکار آشپری است و کسی نمی‌تواند در مقابلشان مقاومت کند. ولی فرانسوی‌ها سعی می‌کنند تا حتما غذای خود را از مواد تازه و خوش طعم تهیه کنند و به سیری خود زیاد اهمیت نمی‌دهند یعنی به جای کمیت، کیفیت را در نظر می‌گیرند.

بر طبق گفتهٔ او: این تناقض فرانسوی، در واقع اصلا یک تناقض نیست بلکه یک نتیجهٔ منطقی است به دلیل شیوهٔ زندگی سنتی فرانسوی‌ها که کمتر مادی‌گرا هستند و به خود سخت نمی‌گیرند. ما نیز باید کمی آرام‌تر حرکت کنیم و کمی هم در مورد حق‌تقدم‌ها در زندگی خویش باندیشیم و از خود بپرسیم که فایدهٔ داشتن یک آشپزخانهٔ مجهز و مدرن در چیست وقتیکه ما وقتی برای پخت و پز نداریم یا اینکه چرا به سختی کار می‌کنیم و هیچ زمانی را برای دیدن افرادیکه دوستشان داریم اختصاص نمی‌دهیم. شاید اگر کمی از درآمد خود را با زمان مبادله کنیم، زندگی لوکس‌تر و بهتری خواهیم داشت.

پس زمانی را هم به درست کردن غذا در خانه اختصاص دهید، پیاده به فروشگاه بروید و مواد غذایی تازه خریداری کنید و سپس برای خوردن غذا با دوستان و افراد خانوادهٔ خود، دور هم جمع شوید. همین امروز این کار را انجام دهید. اگر که واقعا می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید، نیاز دارید تا انتخابی برای بیشتر لذت بردن از زندگی داشته باشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید