عزت نفسم را فراموش کرده ام

دلسوزی برای خود و موفقیت

اگر شما تحت عنوان کمک­‌هایتان به آمازون نگاه کنید، حدود ۵۰۰۰ کتاب که در ارتباط با عزت نفس است پیدا خواهید کرد. هدف اکثریت این کتاب­‌ها تنها این نیست که به شما بگویند چرا ممکن است عزت نفس پایین بیاید؟ بلکه می‌­خواهند به شما نشان دهند چطور می‌­توانید آن را به دست بگیرید. عزت نفس حداقل در فرهنگ غرب یک تجارت پررونق است زیرا به عنوان اساس موفقیت فردی در نظر گرفته شده است. شما احتمالا نمی‌­توانید بطور منطقی در زندگیتان پیش روید مگر اینکه باور داشته باشید که کاملا عالی هستید.

و البته شما باید عالی باشید تا این باور را نگه دارید و یک زندگی آرام داشته باشید نه وحشت اشتباه کردن و حس ویرانگری که موقع انجامش دارید. تنها دفاع شما تمرکز بر روی همه چیزهایی است که خوب انجام می‌­دهید، ذهنی، لمسی و بخاطر خودتان حوادث وحشتناک را فراموش کرده به سمت چیزهای رضایت بخش حرکت کنید.

وقتی که شما درباره آن فکر می‌­کنید در واقع یک دستور شبیه دستورالعمل موفقیت نیست. آن چیست؟ در واقع با نگاه کردن به پژوهشهای اخیر درباره عزت نفس بالا، نتایج نگران کننده‌ای بدست آمده است.

عزت نفس بالا عملکرد بهتر یا موفقیت بیشتر را پیش بینی نمی‌­کند و اگر مردم فکر می‌کنند که با عزت نفس بالا موفق­ترند، بصورت عینی نیستند. عزت نفس بالا باعث نمی‌­شود که شما یک رهبر بهتر، عاشق جذاب‌تر یا سبک زندگی سالم‌تر یا مذاکرات جالب‌تر و قانع کننده­ تری داشته باشید. اما اگر (استوارت اسمالی) غلط است و عزت نفس پاسخ همه مشکلات نیست، پس چیست؟

بدن در حال رشد، از جمله پژوهش­های جدیدی است که توسط جولیانا برینز، برکلی و سرنا چن نشان داده که دلسوزی برای خود بجای اعتماد به نفس، می‌­تواند کلیدی برای باز کردن پتانسیل­های واقعی عظمت باشد.

من می‌دانم که در حال حاضر برخی از شما درباره اصطلاح «خود دلسوزی» تردید دارید اما این یک استدلال علمی است. بنابرین ذهن خود را در یک حالت باز قرار دهید.

دلسوزی برای خود در واقع، تمایل به کم کردن اشتباهات خود و درک کردن کاستی­های خویش و یک نگاه مهربان به خود داشتن است و پذیرفتن این واقعیت که انسان در واقع خطا می‌­کند. هنگامی که شما با خود مهربان هستید در مواجهه با مشکلات نه خودتان را به شدت قضاوت می‌­کنید و نه احساس نیاز به عالی بودن دارید بلکه بر روی محافظت از نفس خود تمرکز می‌­کنید. این تعجب آور نیست که دلسوزی برای خود در همه مطالعات منجر به سطوح بالا‌تر رفاه شخصی، خوش بینی و شادی و اضطراب و افسردگی کمتر می‌­شود.

شاید این مطالب را هم بپسندید