فواید شیر و لبنیات برای سلامتی

شیر و فرآوردههای لبنی غذاهای سالم و غنی از مواد مغذی هستند این گروه از غذا‌ها به عنوان منابع خوب کلسیم و ویتامین D و همچنین پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری تلقی می‌شوند. این گروه فراهم کننده فسفر، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های A و B۱۲ هستند.

کلسیم موجود در شیر، ماست و پنیر قابل توجه است ولی بیشتر مردم کلسیم و ویتامین D کافی دریافت نمی‌کنند. سه وعده لبنیات در روز می‌تواند به ساخت توده استخوان، و بهبود سلامت استخوان در طول چرخه زندگی کمک کند.

برای دریافت کافی لبنیات به صورت روزانه نیاز است که فرد روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات دریافت کند. راههای زیادی برای افزایش دریافت لبنیات وجود دارد. مثلا مصرف غلات صبحانه به همراه شیر یا ماست در وعده صبحانه به همراه میوه‌ها. استفاده از پنیر در ناهار یا عصرانه خود و یا یک هات‌چاکت به همراه شیر برای عصرانه.

برخی از فواید کلیدی لبنیات:

کلسیم موجود در شیر به راحتی جذب می‌شود و در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و ویتامین D به سلامت استخوان کمک می‌کند. با توجه به داشتن پروتئین بالا، ویتامین D و کلسیم، لبنیات یک انتخاب خوب برای حفظ استخوانهای قوی می‌باشد. رژیم غذایی غنی از میوه، سبزیجات و لبنیات کم‌چرب، با کاهش چربیهای اشباع شده، مانند برخی از دارو‌ها در کاهش فشار خون در افراد مبتلا به افزایش فشار خون موثر است. همچنین نشان داده شده است به کاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ نیز کمک می‌کند.

فراورده‌های لبنی مانند ماست، دارای پروبیوتیک هستند که به سلامت کمک می‌کنند. پروبیوتیک در رژیم غذایی می‌تواند باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش را افزایش دهد و به بهبود سلامت و کاهش خطر ابتلا به برخی بیماریهای خاص کمک کند.

شاید این مطالب را هم بپسندید