شکل دهی عادت جدید

۸ راهکار که باعث می شوند شما احساس بهتری داشته باشید.

 مارتی نمکو ۱ فوریه ۲۰۱۵

عادات در زندگی ما نقش کلیدی دارند. اگر این عادات را نداشتیم، برنامه ی غذایی خوبی داشتیم، خواب و کار مناسب داشتیم، می توانستیم همه ی انرژی خودمان را در جهت پیشرفت خود صرف کنیم و خیلی چیزهای دیگر.

گریشن رابین در کتاب خود با عنوان “بهتر از قبل” ، مجموعه ای از راهکارها یی را معرفی می کند که موجب می شود که عادات جدیدی در ما شکل پیدا کند. من ۶ راهکار مهم و کاربردی تر این کتاب را انتخاب کردم که در این جا برای شما مطرح می کنم.

واجب کردن: انجام روزانه ی یک رفتار جدید را برای خود در تقویمتان بنویسید. برای مثال، اگر شما تلاش می کنید که صبح ها زود تر بیدار شوید و سر کار بروید واولین کارتان نوشیدن چای است.  به خودتان قول بدهید (برای خودتان واجب کنید) برای این که سر وقت به کارتان برسید فقط یک جرعه چای بنوشید.

خیلی جدی پیگیری کنید تا موفق شوید. اگر هدفتان کاهش وزن است، غذاهای کم کالری را در کابینت های آشپزخانه ی خود نگه دارید به خصوص زمانی که در آشپزخانه مشغول آماده کردن غذا هستید. غذاهای پر کالری را در فروشگاه ها باقی بگذارید! اگر در مسیر برگشت به منزل از کنار رستوران مورد علاقه تان عبور می کنید. به جدیت مسیر خود را عوض کنید تا از ذهن تان خارج شود.

به نتایج توجه نکنید بلکه توجه خود را بر عمل متمرکز کنید. برای ایجاد انگیزه، ما نیاز به پاداش هایی دائمی داریم. اگر به خودتان مکررا بگویید که تمام تلاشم برای کاهش وزنم است و اگر بتوانم از همین لحظه در برابر غذاهای پرکالری مقاومت کنم در نهایت، حتما برنده خواهم شد، این خودش یک پاداش دائمی و بلند مدت است (لاغری)، ولی این پاداش خیلی دیر حاصل می شود به همین دلیل توجه خودمان را بر زمان حاضر متمرکز می کنیم بر کاهش سایز و کاهش وزن در هر هفته .

پیشرفت خودتان را ثبت کنید و به دوست خود گزارش دهید.  هر روز طبق برنامه ی خود پیش روید، د رآخر شب آن را مرور کنید، به خودتان امتیاز دهید و نتاج را با دوست خود در میان بگذارید. تشویق و تایید دوست، حمایت و تشویق اجتماعی را برای ما به دنبال دارد.

قاطع باشید. اعتدال به ندرت اثر می کند. چرا؟ زیرا اعتدال باعث می شود که شما در هر زمان یک تصمیم متفاوت بگیرید. برای مثال، تصمیم دارید سیگار را ترک کنید. زمانی که بخواهیم اعتدال را رعایت کنیم به خومان می گوییم اگر الان یک نخ سیگار نکشم تا شب خسته می شوم، این خستگی احساس مریضی به من می دهد پس این بار سیگار می کشم. در صورتی که قاطعانه برخورد کنید. من آدم مسئولی هستم. سابقا تنبل و اسیر عادتم بودم ولی به این داستان خاتمه می دهم. از اکنون می خواهم سازنده باشم.

هویت خود را تغییر بدهید. ا اگر بخواهید خودتان را تغییر دهید و هویت جدیدی پیدا کنید، آسان ست. من  این مثال را بکار می برم:” من تنبل و اسیر عادت بودم. اکنون من شخص مسئولی هستم”. یا ” اکنون من شخص متعادلی هستم “.

همین حالا شروع کنید نه یک ساعت دیگر همین اکنون!

 

شاید این مطالب را هم بپسندید