بهترین غذاها برای قلب شما

جوی دوسر

روزتان را با یک پیاله جوی بخارپزشده شروع کنید که سرشار از اسیدچرب اُمگا ۳ ، اسید فولیک و پتاسیم است. این غذای‌ برتر می‌تواند سطح کلسترول بد خون را پایین بیاورد و به پاک شدن سرخرگ‌ها از چربی کمک کند.
سعی کنید از انواع سبوس‌دار جو استفاده کنید که فیبر بیشتری دارد و حتی می‌توانید برای دریافت ۴ گرم فیبر بیشتر سر پیاله خود را با یک موز حلقه ‌شده پر کنید.

 

ماهی آزاد(سالمون)

سرشار از اسیدهای چرب اُمگا ۳ است و می‌تواند به طرز مؤثری فشار خون را پایین بیاورد و لخته‌های خون را از بین ببرد. هفته‌ای ۲ بار از این ماهی بخورید چون می‌تواند احتمال مرگ دراثر سکته قلبی را تا یک‌سوم کاهش دهد.
سالمون حاوی کاروتنوئید اَسِتاگِزانتین است که یک آنتی‌اکسیدان قوی به حساب می‌آید.

 

آووکادو

یک تکه آووکادو به ساندویچتان و یا به سالاد اسفناج اضافه کنید تا میزان چربی‌های سالم و دوستدار قلب را در برنامه‌غذایی‌تان افزایش دهید. آووکادو غنی از اسیدهای چرب مفید است که سطح کلسترول بد(LDL) را در بدن شما پایین می‌آورد و در عوض کلسترول خوبHDL)) را افزایش می‌دهد.
آووکادو بی‌نظیر است و در جذب کاروتنوئیدها، خصوصاً بتاکاروتن و لیکوپن که برای سلامت قلب ضروری‌اند نقش اساسی دارد.

 

روغن زیتون

سرشار از اسیدهای چرب مفید است، کلسترول بد(LDL) را پایین می‌آورد و احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
نتایج تحقیقی که در ۷ کشور مختلف دنیا روی میزان وقوع بیماری قلبی و مرگ‌ومیر در جهان انجام شد نشان داد در کشورهای مدیترانه‌ای که مصرف روغن زیتون بیشتر است مرگ‌و‌میر در اثر بیماری قلبی کمتر دیده می‌شود. و این مسئله به این خاطر است که پایه برنامه ‌غذایی روزانه و آشپزی‌شان بر اساس روغن زیتون بنا شده است.
بهتر است انواع کمتر فرآوری شده را انتخاب کنید و در آشپزی به جای کره از روغن زیتون استفاده کنید.

 

مغزها

گردو، بادام و سایر مغزها غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
به علاوه مغزها میزان فیبر مصرفی را بالا می‌برند و مثل روغن زیتون منبع چربی‌های سالم و مفید برای قلب می‌باشند.

 

خانواده توت‌ها

شاتوت، تمشک، توت‌فرنگی و هر نوع توت دیگری که می‌شناسید منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که ضدسرطان و ضد‌ بیماری‌های قلبی هستند.
در بین توت‌ها تمشک سیاه و قره‌قاط از همه مؤثرترند ولی به ‌هر حال همه آنها برای بیماری‌های قلبی‌ مفیدند.

 

حبوبات

با فیبر موجود در عدس، نخود و لوبیاهای مختلف برنامه ‌غذایی خود را پر کنید.
حبوبات سرشار از امگا ۳، کلسیم و فیبر محلول هستند.

 

اسفناج

اسفناج کمک می‌کند قلب شما در بهترین وضعیت قرار گیرد و این را مدیون لوتئین، فولات، پتاسیم و فیبر موجود در آن هستیم.
ولی در کل افزایش مصرف هر نوع سبزیجاتی برای قلب شما مفید است. پژوهشگران تحقیقی را به مدت ۱۲ سال روی بیشتر از ۱۵ هزار نفر که بیماری قلبی نداشتند انجام دادند. افرادی که روزانه حداقل دو و نیم واحد سبزیجات مصرف می‌کردند، در مقایسه با کسانی که سبزیجات نمی‌خوردند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را تا ۲۵ درصد در خود کاهش دادند.
هر واحد بیشتر از میزان ذکرشده این ریسک را تا ۱۷درصد دیگر پایین‌تر می‌آورد.

 

تخم کتان(بَزرَک)

غنی از فیبر، امگا ۳ و امگا ۶ است و مصرف تنها مقدار کمی از آن  برای قلب شما فواید زیادی دارد. اگر کمی دانه کتان روی کورن‌فلکستان بریزید آن را به یک صبحانه مناسب برای قلب خود تبدیل کرده‌اید.

 

سویا

سویا می‌تواند کلسترول را کاهش دهد و چون چربی اشباع ندارد منبع خوبی از پروتئین کم‌چرب و مناسب برای قلب به حساب می‌آید. شیرسویا مکمل خوبی برای یک کاسه جوی دوسر پخته و یا غلات صبحانه است.
ولی مراقب میزان نمک موجود در انواع فرآوری شده آن باشید مثل آجیل سویای بوداده و یا سویاسُس، زیرا باعث افزایش فشارخون شما می‌شوند.

 

 

شاید این مطالب را هم بپسندید