باورهای غلط در مورد خواب: آنچه که در مورد تداوم خواب شب نمی دانید

مگان هالاهان

ما می دانیم که خواب مهم است، اما بیشتر ما در مورد خواب اطلاعات کمی داریم و همین می تواند موجب شکل گیری باورهای غلط شود. گاهی اوقات بخشی از واقعیت را دانستن موجب فهم نادرست از واقعیت شود.

در زیر ۶ باور غلط رایج ذکر شده اند:

  • چرت های روزانه موجب دشوار خوابیدن در شب می شود

 چرت ای روزانه ی کوتاه موجب ذخیره ی قدرت مغز و عملکرد می شود. دکتر وینتر می گوید: ” اگر شمادر طول روز خسته می شوید، چرت کوتاهی داشته باشید و این خیلی خوب است که این چرت باعث احساس راحتی شما می شود و تفاوتی را در نحوه ی خواب شما نیز موجب می شود. چرت های ۳۰-۱۵  دقیقه ای می تواند احساس شادابی، تداوم کار در ادامه ی روز و راحت تر خوابیدن در شب را تسهیل کند.

فقط این که مطمئن باشید که این چرت کوتاه و دلچسب باشد. چرت روزانه ی ۲ ساعته باعث دیرتر به خواب رفتن در شب می شود.

  • ما نیاز به ۸ ساعت خواب شبانه داریم

 اغلب پزشکان توصیه می کنند که ۸ ساعت خاب شبانه بسیار عالی است. می توانید ۷ ساعت را امتحان کنید.

دکتر وینترمتخصص نورولوژی و پزشکی خواب شارلوتس در ویرجینیا می گوید: ” ۷.۵ ساعت احتمالا میانگین خوبی است و یک عدد منحصربفرد است. شما به همان اندازه ای نیاز به خواب دارید که بدن شما نیاز دارد”.
تحقیق جدیدی گزارش داده است که افرادی که بین ۶.۵-۴.۵ ساعت در شب می خوابند، طول عمر بیشتری نسبت به آنهایی که ۸ ساعت یا بیشتر در شب می خوابند دارند. ما نیاز داریم که از این فکر که همه ی افراد به ۸ ساعت خواب نیاز دارند، خارج شویم.

  • نخوردن بعد از ساعت ۸ شب

خوردن بعد از ساعت ۸ شب منجر به خواب بد می شود.

دکتر وینتر: ” این احتمالا بیشتر در ارتباط با آنچه  ما دیر وقت می خوریم، است. مانند دسر ها، کافئین و شکر که احتمالا مخرب و ناسازگارند. اگردر مورد عید شکرگزاری فکر می کنید…. این درست است که وعده ی غذایی دارای کربوهیدرات زیاد منجر به تسهیل خواب می شود.

در حقیقت، یک پژوهش جدید نشان داده است که زمانی که موش ها مقدار مناسبی از انسولین را دریافت می کنند، خواب آلودگی آنها زیاد می شود زیرا خوردن کربوهیدرات ممکن است ساعت شبانه روزی فرد را تنظیم مجدد کند. – ساعت شبانه روزی مکانیزم مسئولی است که اطلاع می دهد  چه زمانی بیدار شویم و بخوابیم-.

افراد لازم است که مراقب آنچه که در اواخر شب می خورند باشند. بعضی غذاها باعث سوء هاضمه می شود که امکان دارد افراد در طول شب بیدار بمانند.

  • شما می توانید خواب ذخیره کنید

 آیا شما بدهی زیادی به خوابیدن دارید؟ بسیاری از افراد تلاش می کنند که این بدهی را با زیاد خوابیدن در آخر هفته جبران و پرداخت کنند. دکتر وینتر می گوید: شما ممکن است نتوانید آنرا ذخیره کنید.”  اما یک پیش بینی احتیاطی وجود دارد. اگر شما برنامه ی هفتگی شلوغی دارید و این به معنای خواب کمتر است اما این میزان خواب برای شما کافی و مناسب اشت، حال شما احتمالا خوب است”.

تحقیقات پیشنهاد می کنند که کمی استراحت قبل خواب طولانی می تواند مفید اشد البته اگر محرومیت های خواب، مزمن نباشند.

دکتر وینتر می گوید: ” در مجموع، داشتن چرت های روزانه برای جبران محرومیت خواب بهتر از انتظار ظهر خوابیدن در تعطیلات آخر هفته است”.

  • سن که بالاتر می رود، نیاز به خواب کمتر می شود

دکتر آویدان، مدیر مرکز اختلالات خواب دانشگاه لس انجلس می گوید: ” این نکته یک باور غلط است که می گوید نیاز به به خواب شبانه ی افراد مسن تر اندازه ی افراد جوان نیست”. ” بزرگ سالان مسن تر به اندازه ی افراد جوان نیاز به خواب دارند”.

بسیاری ازافراد بزرگ سال در تداوم خواب شب مشکل دارند، شاید ۵-۴ ساعت خواب در طول شب دارند و آنها فکر می کنند که خوابشان کافی است و پزشکان آنها نیز ممکن است با آنها توافق نظر داشته باشند. اما اگر آنها نیاز خوابشان در سن ۳۰ سالگی ۷ ساعت بوده است اکنون در ۷۰ سالگی نیز به همان ۷ ساعت خواب نیاز دارند.

دکتر آویدان می گوید: “خواب کم می تواند نشانه ی مشکل دیگری چون آپنه ی خواب، بیماری پارکینسون، آرتروز روماتوئید، بیماری قلب و یا سندروم پاهای بی قرار باشد. بنابراین؛ به اسانی  نپذیرید که خواب کم،  نرمال و عادی است”.

  • ورزش، درمان بی خوابی است

 افرادی که با بی خوابی درگیرند، اغلب همه چیز را برای حل مشکلات خواب خود امتحان می کنند. بسیاری باور دارند که  ورزش درمان کم خوابی و بی خوابی است. زمانی که ورزش می کنید نیاز به خواب بدن افزایش می یابد اما نوش دارویی نیست که خیلی ها امید دارند، اثر کند.

دکتر تیموتی مورگن تالر، رئیس آکادمی پزشکی خواب امریکا  و پروفسور کلینیک مایو می گوید: ” من فکر می کنم این مسئله  که ورزش درمان بی خوابی است، نادر باشد”. ” اگر آنچه که ما در مورد آن صحبت می کنیم، فعالیتی در حدود ۶۰-۳۰ دقیقه ی روزانه باشد می تواند پیشرفتی قابل توجه در کیفیت خواب داشته باشد”.

ورزش دلایل پزشکی نهفته در بی خوابی را درمان نی کند. نکته ی آخر بعد از چندین روز بی خوابی بهتر است به پزشک مراجعه کنید زیرا ممکن است چیز دیگری موجب بی خوابی شما باشد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید