شاخص توده بدنی

شاخص توده بدن یک ارتباط بین وزن و قد است که با چربی بدن و خطرات سلامتی در ارتباط است. تحقیقات نشان می‌دهد که خطرات سلامتی با دامنه وسیعی از شاخص توده بدنی همراه است.

-ارزیابی شاخص توده بدنی

-مقیاس و مانیتورهای چربی بدن شاخص توده بدنی را گزارش می‌دهند، اگر برنامه قدتان را داشته باشید.

موسسه ملی سلامتی این شاخص‌های توده بدنی را دسته بندی کرده است:

-کمبود وزن، شاخص توده بدنی کمتر از ۱۸. ۵

-وزن نرمال، شاخص توده بدنی بین ۱۸. ۵ تا ۲۴. ۹

-اضافه وزن، شاخص توده بدنی بین ۲۵ تا ۲۹. ۹

-چاقی، شاخص توده بدنی ۳۰ به بالا

علاوه بر این، چاقی با افزایش شاخص توده بدنی، طبقه بندی دارد:

-چاقی درجه ۱: شاخص توده بدنی بین ۳۰ تا ۳۴. ۹. خطرات سلامتی بالا. و خیلی بالا، اگر شما اندازه دور کمر افزایش یافته دارید (بالای ۴۰ اینچ برای مردان، بالای ۳۵اینچ برای زنان)

-چاقی درجه ۲: شاخص توده بدنی بین ۳۵ تا ۳۹. ۹. خطر سلامتی خیلی بالا

چاقی درجه ۳: چاقی مفرط. شاخص توده بدنی ۴۰به بالا. خطر سلامتی خیلی بالا و مفرط

خطرات سلامتی خاص برای این طبقه بندی‌ها شامل افزایش بروز دیابت نوع ۲، فشار خون، و بیماری‌های قلبی عروقی است.

محاسبه شاخص توده بدنی:

فرمول اندازه گیری شاخص توده بدنی: وزن به کیلومتر/مجذور قد به م‌تر

چون این فرمول بصورت متریک برای قد و وزن استفاده می‌شود، آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند که از فرمول یا جدول بالا بر حسب اینچ و پوند به جای کیلوگرم و متر استفاده کنند.

دقت شاخص توده بدنی

شاخص توده بدنی می‌تواند در تخمین چربی بدن اشتباه کند. ورزشکاران با ساختار عضلانی بالا، شاخص توده بدنی خواهند داشته که بالا‌تر از واقعیت چربی بدن است. آن‌ها لاغر‌تر از اون چیزی هستند که شاخص توده بدنیشان نشان می‌دهد. برخلاف این، افراد مسن‌تر و کسانی که درصد عضله کمتری دارند، ممکن است چربی بدنشان بیشتر از آن چیزی باشد که شاخص توده بدنیتان نشان می‌دهد.

خطرات سلامتی با شاخص توده بدنی و محیط کمری

اندازه گیری دور کمر یکی دیگه از نشانگرهای خطرات سلامتی است. ذخیره چربی در اطراف کمر همراه با افزایش خطر بیماری‌های قلبی و دیابت است. شما می‌توانید شاخص توده بدنی و وزن نرمالی داشته باشید، اما اگر اندازه دور کمرتان از ۳۵اینچ در خانم‌ها و ۴۰ اینچ در آقایون بیشتر باشد، جزء افراد دارای اضافه وزن یا چاق طبقه بندی می‌شوید و در معرض افزایش خطرات سلامتی هستید.

چطور می‌توانید محیط کمرتان را با نوار اندازه گیری، اندازه بگیرید؟

خطرات سلامتی در افراد اضافه وزن و چاق با داشتن دو یا تعداد بیشتری از این ریسک فاکتور‌ها، افزایش پیدا می‌کند: فشار خون بالا، کلسترول ال دی ال بالا، کلسترول اچ دی ال پایین، تریگلیسرید بالا، قند خون بالا، بی‌تحرکی، سیگار کشیدن، داشتن سابقه خانوادگی بیماری‌های نارس قلبی

کاهش وزن می‌تواند خطرات سلامتی را برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق و کسانی که دو یا بیشتر از این ریسک فکتورهارا دارا هستند، کاهش دهد. براساس ان آی اچ، کاهش وزن حتی به اندازه ۵ تا ۱۰ درصد وزنتان، خطرات سلامتی را کاهش می‌دهد. برای شخص ۲۰۰ پوندی، ۱۰ تا ۲۰ پوند، و برای فرد ۲۵۰پوندی، ۱۲. ۵ تا ۲۵ پوند.

شاید این مطالب را هم بپسندید