آیا تا به حال از واگن قطار کاهش وزن، زمین خورده‌اید؟

احتمالا شما نیز همانند بسیاری از افراد، سال جدید را با رژیم‌های سرسختانه و انگیزه بسیار بالا شروع کرده‌اید. اما حالا چندین ماه گذشته. آیا انگیزه و نیروی محرکه شما شروع به کاهش کرده است؟

شاید شما نیز متوجه شدید که این اتفاق برایتان رخ داده. چند هفته پیش هیجان زیادی برای پوشیدن کفش‌های کتانی جدیدتان و شروع پیاده روی داشتید، اما حالا، چه اتفاقی افتاده است؟

شما به اراده محض خود افتخار می‌کردید ولی حالا مقدار زیادی غذاهای پرکالری به اشتباه وارد برنامه غذایی شما شده است.

برای فردی که با رژیم گرفتن بیگانه است اینطور به نظر می‌رسد که شما رژیم خود را کاملا کنار گذاشته‌اید. حتی ممکن است خودتان نیز چنین احساسی داشته باشید.

خبر خوب اینکه، تنها شما نیستید که چنین مشکلی دارید. کاهش انرژی در این مسیر، عادی است، حتی در آن حد که شما تمامی تلاش‌هایتان را متوقف سازید. این امر صفحه‌ای از هر داستانی است که در مورد موفقیت‌های افراد مختلف نوشته شده.

تفاوت بین کسانی که سرانجام به موفقیت رسیدند با کسانیکه شکست خوردند، در چگونگی برخوردشان با شرایط است، آیا آن‌ها برنامه خود را‌‌ رها کردند یا به آن ادامه دادند.

هاوارد روان‌شناس و نویسنده کتاب <تشویق برای کاهش وزن> می‌گوید: «کاهش وزن یک پروسه است، پروسه‌ای که نیازمند تلاش است و بطور طبیعی مشکلاتی در این مسیر وجود دارد.» بنابراین سوار شدن و گاهی افتادن از واگن کاهش وزن، دور از انتظار نیست. به دوره کاهش وزن مانند یک سفر جاده‌ای بنگرید. آیا وقتی که تازه راه را شروع کرده‌اید، انتظار دارید که اصلا برای بنزین زدن هم توقف نکنید یا برای چک کردن مسیر از روی نقشه؟ آیا وقتی در مسیر سفر گم می‌شوید می‌ترسید و می‌گویید فراموشش کن، من به خانه برمی‌گردم؟

نه، شما به مسیرتان ادامه می‌دهید. زیرا مقصدی که می‌خواهید به آن برسید ارزش طی کردن این سفر را دارد و‌‌ رها کردن آن فکر درستی نیست. اگر به کاهش وزن نیز اینگونه بنگرید، می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند. شما به وزن هدف خود خواهید رسید، توقف‌های کوتاه در طول مسیر تنها مکث‌های کوتاهی هستند، آن‌ها را به عنوان شکست طلقی نکنید، بلکه می‌توانید از آن‌ها درس بیاموزید.

این ترس از شکست است که بسیاری از مردم را از اینکه به کاهش وزن همانند یک سفر بنگرند، باز می‌دارد. هنگامی که وزنتان را کم کردید ولی بعد از آن وزن شما مدام بیشتر و بیشتر شد، دورنمای رژیم می‌تواند ترسناک‌تر و دلهره‌آور‌تر از قبل شود. شما نمی‌خواهید که دوباره نامید شوید و به نظرتان بازگشت به برنامه، کار بسیار سختی خواهد بود.

پیشنهاداتی برای از سرگرفتن و ادامه برنامه کاهش وزنتان:

هنگامی که رژیمتان را به خوبی رعایت نکرده‌اید، اولین قدم بخشیدن خودتان است. اما وقتی این اتفاق یک بار برایتان رخ داد باید برای دفعه بعد، آینده‌نگر باشید. در هر شرایطی که اکنون باشید از حالا به بعد می‌توانید بهتر یا بد‌تر از این شوید. پس سعی کنید گام‌هایی رو به جلو برای بهبود شرایط خود بردارید.

این پیشنهادات را امتحان کنید:

– اهداف کوچک و قابل مدیریت تعیین کنید:

برای غلبه بر نیرویی که شما را از شروع دوباره برنامه‌تان باز می‌دارد، باید برای خود اهدافی کوتاه مدت و قابل مدیریت تعیین نمایید. یعنی در هر دوره سعی کنید بر روی تغییر یکی از رفتارهای بد خود تمرکز کنید. مثل کاهش مصرف دسر و نوشیدن آب بیشتر. ملیسا یکی از افرادی که تحت رژیم غذایی است برای شروع سعی کرد تا آب را جایگزین نوشابه‌های گازدار کند و در مرحله بعد روی جایگزین کردن سیب زمینی سرخ کرده با سیب زمینی آبپز تمرکز کرد.

– دوباره انگیزه و اراده خود را افزایش دهید:

دوباره مواردی را که در ابتدا به خاطر آن‌ها می‌خواستید تا وزنتان را کاهش دهید، مرور نمایید. (اگر قبلا آن‌ها را یادداشت نکرده بودید حالا این کار را انجام دهید.) ببینید به نتیجه دلخواه‌تان رسیده‌اید یا همچنان نیاز به کار و تلاش بر روی آن‌ها دارید؟

– انتظارات خود را تعدیل کنید:

این موضوع را بپذیرید که اگر تصمیم گرفته بودید که در هفته ۱ کیلوگرم کم کنید ولی به طور میانگین در ماه وزنتان ۲ کیلو کم شده، حداقل می‌دانید که در مسیر درست گام برداشته‌اید.

شاید این مطالب را هم بپسندید