۱۰ دلیل عمده برای اینکه ترازو را در سطل آشغال بیندازید

اگر رابطه شما با ترازو یک رابطه عاشقانه و در عین حال خصمانه است، به شدت به شما توصیه می‌کنیم که رابطه‌تان را یکبار برای همیشه با ترازو، قطع کنید. ترازو را مخفی کنید. آن را در گوشه‌ زیرزمین نگه دارید. در اینجا ۱۰ دلیل را به شما ارائه می‌نماییم تا خیلی جدی‌تر راجع به این مسأله فکر کنید.

۱) آیا برای‌تان پیش آمده است که خیلی خوشحال باشید اما پس از وزن کردن خودتان، کل روز شما خراب شده باشد؟ ترازو، هم می‌تواند باعث بهبود و هم تخریب روحیه شما شود. اجازه ندهید که ترازو با شما بازی کند.

۲) اگر حقیقتاً می‌خواهید از میزان اثر وزن خود بر روی سلامتی‌تان مطلع شوید، از متر استفاده کنید، نه از ترازو. آنچه که مهم است، محیط دور کمر شماست. زیاد بودن اندازه دور کمر با افزایش خطر مشکلات سلامتی مثل دیابت نوع ۲، افزایش چربی خون، پرفشاری خون و بیماری‌های قلبی – عروقی در ارتباط است. اگر شما یک مرد هستید، محیط دور کمرتان باید کمتر از ۱۰۱.۵ سانتیمتر باشد و اگر زن هستید، این مقدار باید کمتر از ۸۹ سانتیمتر باشد.

۳) وزن، یک شاخص ضعیف و ناکافی برای تشخیص سلامتی شماست. ممکن است که فرد لاغر اما ناسالمی باشید (یعنی ممکن است که دچار سوء‌تغذیه باشید، پوکی استخوان داشته باشید یا کلسترول خون شما بالا باشد) یا حتی ممکن است که اضافه وزن داشته باشید اما فرد سالمی باشید (یعنی به عنوان مثال، بیماری قلبی نداشته و کلسترول خون شما هم در وضعیت خوبی باشد). وزن شما نشانه تناسب اندام شما نیست. برای تشخیص اینکه سلامتی شما در چه وضعیتی است باید آزمایشات کامل پزشکی را زیر نظر پزشک خود انجام بدهید.

۴) ترازو،‌ میزان قدرت و استقامت بدن شما را نشان نمی‌دهد. آیا می‌توانید یک کلیومتر بدوید؟ آیا می‌توانید نوک انگشتان پای خود را لمس کنید؟ آیا می‌توانید به راحتی راه بروید؟ اینها مسائل مهم زندگی شما هستند. اگر قادر به انجام این فعالیت‌های روزانه نباشید، یعنی سلامتی شما با مشکل مواجه شده است.

۵) از لباس خودتان به عنوان یک معیار برای تشخیص تناسب اندام خود استفاده کنید. لباس به شما کمک می‌کند تا آگاهی بیشتری نسبت به بدن خود پیدا کنید، در حالی که اعداد ترازو قادر به این کار نیستند. ترازو ممکن است به شما بگوید که ۲ کیلوگرم وزن کم کرده‌اید اما از کجا می‌توان فهمید که این وزن کم شده است؟ در واقع، این لباس شما است که با پوشیدن آن متوجه تغییرات بدن خود خواهید شد. حتی اگر خودتان را وزن نکنید، لباس شما به شما نشان خواهد داد که آیا وزن کم کرده‌اید و یا دچار اضافه وزن شده‌اید.

۶) ترازو نسبت چربی به عضله را در بدن شما، اندازه‌‌گیری نمی‌کند. هر قدر که تناسب اندام شما بیشتر می‌شود، توده عضلانی شما افزایش پیدا می‌کند و لذا وزن شما نیز بالاتر می‌رود. ترازو فرق بین افزایش وزن ناشی از توده عضلانی را با افزایش وزن ناشی از چربی، از هم تشخیص نمی‌دهد. بنابراین، اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بدن خود پیدا کنید، باید با کمک یک مربی شخصی در کلینیک‌ ورزشی یا مرکز درمانی، ترکیب بافت چربی بدن خود را مورد ارزیابی قرار بدهید.

۷) تزارو محدوده وزن سالم را در نظر نمی‌گیرد و فقط یک عدد به شما می‌دهد. وزن شما به طور طبیعی در عرض یک یا دو روز، بر حسب عواملی مثل میزان آبی که می‌نوشید، مقدار نمک مصرفی، سندرم پیش از قاعدگی و سایر عوامل، بالا و پایین می‌رود. بنابراین، وزن بر روی یک عدد خاص باقی نمانده و به طور طبیعی دچار نوسان جزئی می‌شود.

۸) آیا از ترازو برای تنبیه یا تشویق خود استفاده می‌کنید؟ آیا هر زمان که عدد ترازو کم است، به خودتان جایزه داده و هر زمان که این عدد، بالا می‌رود، خودتان را تنبیه می‌کنید؟ ترازو نمی‌تواند ارزش واقعی شما را نشان بدهد اما متأسفانه، خود ما به ترازو چنین قدرتی می‌دهیم.

۹) به عنوان یک انسان، ما عاشق کمیت‌گذاری هستیم یعنی پیشرفت خود را با اعداد، تعیین می‌کنیم. به جای این کار، بر روی پیشرفتی که در درست غذا خوردن به دست آورده‌اید تمرکز کنید، نه بر روی اعداد روی ترازو. اگر سالم غذا بخورید، وزن شما نیز کم می‌شود. توانایی و قدرت شما در انجام فعالیت بیشتر می‌شود و همه اینها به خاطر سالم بودن شماست نه به دلیل تغییر اعداد ترازو.

۱۰) همه ترازوها، یکسان نیستند. تعجب نکنید اگر وزن شما در منزل با وزنی که در مطب پزشک مشاهده می‌کنید، متفاوت است. ترازو نیز یک وسیله و ماشین است و دچار خطا می‌شود. برخی از افراد انقدر وسواس وزن دارند که حتی تفاوت نیم کیلویی در اعدادی که ترازوهای مختلف نشان ‌می‌دهند هم روحیه آنها را خراب می‌کند.

‌برای برخی از افراد، ترازو یک وسیله مفید است. اما برای برخی دیگر، ترازو باعث برهم خوردن رابطه احساسی فرد با بدن خودش می‌شود. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، امیدواریم که این مطلب شما را متقاعد کرده باشد که در مورد رابطه‌ای که با ترازو دارید، تجدید نظر نمایید. با ترازو خداحافظی کنید!

شاید این مطالب را هم بپسندید