یک راه حل برای جلوگیری از پرخوری احساسی

داروی پرخوری احساسی در کابینت آشپزخانه شماست.

بهترین روش در مواجهه با پرخوری احساسی این است که از همان ابتدا مانع از بروز آن بشوید. یعنی علاج واقعه را قبل از وقوع بکنید. به عنوان مثال، سالم غذا بخورید تا از بروز دیابت جلوگیری کنید. البته گفتن آن راحت‌تر از انجام دادنش است. اما اگر به پرخوری احساسی دچار هستید، روش‌های غیرمتعارف متعددی وجود دارند که شما می‌توانید آنها را با روش‌های سنتی ترکیب کرده و برای رفع مشکل خود از آنها استفاده کنید. این روش‌ها ساده، ارزان و در داخل منزل خود شما جای دارند. به عنوان مثال، بنابر اظهارات تیم پزشکی دکتر ویل، اگر به پیامدهای ناشی از یائسگی مبتلا هستید، می‌توانید از سویا و دانه کتان کمک بگیرید و از این مواد غذایی طبیعی در کنار توصیه‌های پزشک خود استفاده کنید.

البته استفاده از این روش‌ها، شیوه جدیدی نیست و قدمت زیادی دارد. بنابه گفته بقراط، پدر علم پزشکی، “بگذارید دارویتان خوراکتان باشد و خوراکتان،‌ دارویتان.” به عبارتی، ما انسان‌ها از قرن‌ها پیش می‌دانیم که غذا قدرت درمانی و شفادهندگی دارد.

روش درمان پرخوری احساسی

هیچ قرص یا داروی خاصی برای درمان پرخوری احساسی وجود ندارد. در عوض، مواد غذایی خاصی وجود دارند که می‌توانند به کاهش این مشکل، کمک کنند. بله، شاید به نظرتان عجیب برسد که غذا که ما همیشه به آن به عاملی برای چاقی و اضافه وزن نگاه می‌کنیم، بتواند به کاهش پرخوری کمک کند. اما حقیقت دارد.

بسیاری از مواد غذایی باعث تحریک دستگاه‌های بدن می‌شوند. به خصوص مواد غذایی که شاخص گلایسمیک بالایی دارند یا آنهایی که حاوی شکر زیادی هستند. البته منظور این نیست که بر روی غذا یا شکر، برچسب “خوب” یا “بد” بزنیم. بلکه منظور این است که باید نسبت به اثر غذاهای خاص بر روی بدن و تداخلی که با مشکلات بالینی بدن شما ایجاد می‌کنند،‌ آگاهی داشته باشید.

در کسانی که به پرخوری احساسی مبتلا هستند، مشکل مصرف غذاهایی که شاخص گلایسمیک بالایی دارند در این است که این غذاها قند خون رو به سرعت بالا برده و سپس به سرعت زیاد، پایین می‌آورند. این افت ناگهانی قند خون به تحریک‌پذیری و بدخلقی منجر می‌شود و اغلب ‌به پرخوری می‌انجامد.

بنابراین، اگر به پرخوری احساسی مزمن مبتلا هستید، یکی از بهترین کارها که می‌توانید برای خود انجام بدهید این است که از غذاهایی استفاده کنید که قند خون شما را تنظیم می‌کنند. یعنی به صورت پیشگیرانه از غذاهای مناسب استفاده کنید و قند خون را ثابت نگه دارید. مثلاً به عنوان میان‌وعده از توت‌ها (تمشک، توت‌فرنگی و توت آبی)، کراکر تهیه شده از گندم ۱۰۰٪ کامل یا یک لیوان شیر استفاده کنید. یک مشت گردو نیز انتخاب خوبی است. از میان‌وعده‌هایی استفاده کنید که شما را سیر نگه می‌دارند و در عین حال مورد پسند ذائقه شما نیز هستند.

در این هفته، شما را به چالش می‌کشیم تا ابتدا یک مشکل بالینی را در خود شناسایی کرده و سپس به تحقیق در رابطه با آن بپردازید. ببینید که چه مواد غذایی به درمان، تخفیف یا معکوس کردن علائم مشکل بالینی شما، کمک می‌کنند. به یاد داشته باشید که این مواد غذایی قرار نیست که جای درمان‌ها و توصیه‌های پزشکی را بگیرند. بلکه فقط به بدن کمک می‌کنند تا در بهترین وضعیت خود به فعالیت بپردازد. درست مانند اینکه به جای بنزین ارزان از بنزین مناسب در باک ماشین خود استفاده کنید. این کار، ماشین شما را تغییر نمی‌دهد ولی به شما کمک می‌کند تا مدت بیشتری بنزین داشته باشید، ماشین شما بهتر کار کند و از صدمات احتمالی به ماشین شما جلوگیری می‌کند. آیا بهتر نیست که مواد شفابخش را به جای اینکه در داروخانه جستجو کنید، در کابینت آشپزخانه خود بیابید؟

شاید این مطالب را هم بپسندید