جایزه دادن به خود را فراموش نکنید

هرکسی هر چند وقت یک بار نیاز به پشتیبانی و قدردانی دارد. مخصوصاً وقتی که مدام برای بهبود و پیشرفت خود در تلاشید  نگران و مضطربید که آیا موفق خواهید شد یا خیر، بیشترین نیاز را به آن خواهید داشت

اغلب افراد برای رسیدن به کاهش وزن و ایجاد تغییرهای سالم در زندگی خود، مدام در رنج و عذاب هستند. آنها همواره خود را سرزنش می‌کنند و از خود انتظاری جز کمال ندارند و نسبت به موفقیت‌ها و پیشرفت‌هایی که به آن دست می‌یابند بی‌توجه‌اند.

این افراد خود را گناهکار می‌پندارند و همیشه در شک و تردید و شرمساری به سر می‌برند و از خود انتقاد می‌کنند.

به جای آن که به خاطر پنج کیلوگرمی که موفق شده‌اند از دست بدهند، جشن بگیرند و خوشحال باشند، ناراحت پنج کیلویی هستند که هنوز اضافه دارند.

آیا این رفتار برای شما آشنا است؟
کسانی که عادت به سرزنش و تنبیه خود دارند فکر می‌کنند که این روش برای تقویت اراده‌شان مناسب است. اما یک لحظه پیش خود تصور کنید که اگر شما یک رئیس بودید و تلاش می‌کردید با چنین روشی اراده‌‌ قوی در کارمندان خود ایجاد کنید، به راستی تا کی می توانستید آنها را نزد خود نگه دارید؟ و آنان چقدر موفق می‌شدند؟

بیایید این بار روش متفاوتی را امتحان کنیم. سعی کنید به اهدافتان از دیدگاه مثبت نگاه کنید. روشهای مختلف برای قدردانی و جملاتی را برای تشویق خود بیابید. به جای تمرکز روی اشتباهاتی که انجام داده‌اید به آنچه درست انجام داده‌اید توجه کنید.

با خود رک و صریح و صادق بودن ممکن است در ابتدای کار به شما انگیزه بدهد اما برای حفظ اراده و انگیزه خود نیاز به مثبت اندیشیدن دارید.

وقتی خود را تشویق می‌کنید در شما این احساس ایجاد می‌شود که با رضایت کامل خود آن کار را می‌کنید و مجبور به انجام آن نیستید.

هنگامی که شما در حال گذراندن یک دوره سخت یا در حال کم کردن وزن خود هستید، حتی کوچکترین تشویق‌ها هم اثری فوق‌العاده خواهند داشت.

در اینجا به شما خواهیم گفت که چگونه یک سیستم تشویقی برای خود ایجاد کنید:

– هدف نهایی خود را به مراحل کوچک‌تر تقسیم کنید و برای رسیدن به هر مرحله جایزه‌ای انتخاب کنید. حتی می‌توانید به خاطر میزان ثبات و استقامت خود در رسیدن به هدف، جایزه‌ای تعیین کنید.

– جایزه‌ای را انتخاب کنید که برایتان انگیزه‌بخش باشد. شاید یک جفت کفش به عنوان جایزه به اندازه خواندن کتاب در شبی آرام، به شما انگیزه ندهد و شاید هم در شرایط دیگری انگیزه کافی را در شما ایجاد کند.

– می‌توانید از لیستی که در ادامه به شما داده شده است ۲ یا ۳ جایزه انتخاب کنید یا از موارد دیگری که به ذهنتان می‌رسد. هزینه زیادی نمی‌برد. گاهی اوقات بهترین هدایا آنهایی هستند که خریدنی نیستند.

– تعداد زیادی هدیه کوچک می‌تواند مؤثرتر از تهیه یک هدیه بزرگ باشد و نیاز به صرف وقت و هزینه زیادی هم ندارد.

– از غذا به عنوان جایزه استفاده نکنید، حتی غذاهای خوب. چون می‌توانند شما را در یک سراشیبی لغزنده قرار دهند. پس حتی به آن فکر هم نکنید.

– برای جشن گرفتن در پایان دوره کاهش وزنتان برنامه‌ریزی کنید. همین حالا تصمیم بگیرید که وقتی به تناسب اندام و وزن دلخواهتان دست پیدا کردید، چه خواهید کرد. دیگران را نیز با خود سهیم کنید و به آنها نیز راجع به برنامه‌هایتان بگویید. همواره به آن جشن فکر کنید و آن را در ذهن خود تصور کنید.

– البته به خاطر داشته باشید که بر روی ایجاد تغییرات سالم در زندگی خود تمرکز کنید نه این که فقط به فکر رسیدن به جایزه باشید.

در اینجا لیستی از جایزه‌هایی که می‌توانید به کار برید به شما داده شده است. از بین این موارد آنهایی را که مورد علاقه شماست انتخاب کنید و به کار ببرید:

– از خود تعریف و تمجید کنید. فکر کنید اگر فرد دیگری کاری را که شما انجام می‌دهید را انجام داده بود، شما به او چه می‌گفتید و چگونه از او تعریف می‌کردید . آن جملات را برای خود یادداشت کنید.

– برای خودتان لوح تقدیر درست کنید.

– در مراحل مختلف به خود نشان احترام یا افتخار بدهید.

– آخر هفته به تعطیلات بروید.

– برای یک روز، کل فعالیت‌های خود در راه رسیدن به هدفتان را تعطیل کرده و استراحت کنید.

– در هر مرحله که به هدف خود رسیدید پانصد یا هزار تومان در قلکی بیاندازید. وقتی که پولتان به پنجاه هزار تومان رسید ، آن را برای خود خرج کنید و لذت ببرید.

– یک آلبوم تهیه کنید و نشان‌هایی را که به خود می‌دهید در آن نگه دارید.

– یک فیلم ببینید.

– یک کیف پر از هدایای مختلف تهیه کنید. هر بار که به هدف مورد نظرتان رسیدید، یک هدیه از داخل آن برای خود بردارید.

– به عنوان هدیه به مراکز ماساژ و زیبایی بروید.

– اشتراک مجله دلخواهتان را که همیشه دوست داشتید، بگیرید.

– یک روز را خارج از شهر بگذرانید.

– برنامه دلخواهتان را از تلویزیون تماشا کنید.

– برای سرگرمی مورد علاقه‌تان وسیله‌ای خریداری کنید.

– یک کتاب خنده‌دار بخوانید.

– روزی را که به هدف نهایی خود رسیدید جشن بگیرید و دو هدیه به خود بدهید.

– یک هفته به خود استراحت بدهید و فردی را استخدام کنید تا کارهای خانه و نظافت را انجام دهد.

– بادبادک درست کنید و به هوا بفرستید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید