تلویزیون را کنار بگذارید، وزن کم کنید

تلویزیون را کنار بگذارید و در اوقات فراغت خود کار سالمی را انجام دهید.

ممکن است در حین تماشای بازی قهرمانی بسکتبال نتوانید خود را از تلویزیون دور نگه دارید اما زمانیکه به تماشای برنامه‌های دسته‌اول تلویزیون، اخبار شبانگاهی و چند پیام بازرگانی اخر شب ادامه می‌دهید، وقتش رسیده است که شیوه‌ی تماشای تلویزیون خود را تغییر دهید.

عدم تحرک – که شامل نمونه‌های کم‌اهمیت‌تر دراز کشیدن روی تخت نیز می باشد- به عنوان مانعی برای کاهش وزن و عاملی برای چاقی در بسیاری از مطالعات عنوان شده است، از جمله گزارش وزارت کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۰۶، که آمار سلامتی و عادت تماشای  تلویزیون تقریبا ۱۰۰۰۰ فرد بزرگسال را فهرست کرد.

یافته‌های این مطالعه (USDA) نشان می‌دهد که تماشای کم تلویزیون حتی به میزان دو ساعت در روز می‌تواند به شاخص بالاتر توده‌ی بدن، افزایش دریافت کالری، و سطح پایین‌تر فعالیت فیزیکی در بزرگسالان منجر می‌شود، عواملی که تمامی آنها می‌توانند تاثیر منفی بر روی سلامتی داشته باشند و به افزایش دورکمر بیانجامد.

اگر شما هم مثل ما باشید، ممکن است حتی تشخیص هم ندهید که چقدر تلویزیون تماشا می‌کنید – شما پای تلویزیون می‌نشینید تا کمی استراحت کنید و قبل از اینکه متوجه شوید ۴ ساعت از زمان خود را پای تلویزیون تلف کرده‌اید، یعنی متوسط زمانی که بر اساس مرکز تحقیقات رسانه‌ای نیلسن یک نفر در روز تلویزیون تماشا می‌کند. زمان اضافی “تماشای صفحه نمایش” – یا مجموع زمانی که در مقابل کامپیوتر، تلویزیون، بازی ویدئویی، یا سایر ابزار الکترونیکی صرف می‌کنیم- زمانی را که می‌توانیم با خانواده و دوستان سپری کنیم، از یک سرگرمی مورد علاقه لذت ببریم، یا ورزش و اعداف رژیمی خود را دنبال کنیم از ما می‌گیرد.

مانند هر اعتیادی، ترک کردن عادت تماشای تلویزیون آسان نیست. برای شروع، به شرکت کردن در گروه تحریم تلویزیون یک هفته‌ای که سیزدهمین فصل خود در تاریخ ۲۳ تا ۲۹ آوریل جشن می‌گیرد فکر کنید. انتظار می‌رود که این هفته‌ی بدون تلویزیون به خاطر حمایت سراسری مدارس نیویورک، اوکلاهاما و کنتاکی در سال  ۲۰۰۷، ۲۰ میلیون شرکت کننده داشته باشد – که بیشترین تعداد شرکت کننده تا کنون می باشد. پیوستن به این گروه آسان است و نیاز به هیچ پیش‌ثبت‌نامی ندارد: کافی است یک هفته تلویزیون خود را خاموش کنید، استفاده از دیگر ابزار الکترونیکی را محدود کنید، و زمان فراغت جدید خود را برای انجام فعالیت‌های دیگری مانند فعالیت‌هایی که به تناسب اندام و کاهش وزن شما کمک می‌کند یا کارهای خلاقانه‌ای که دوست دارید اختصاص دهید.

این روش که به روش بوقلمون سرد معروف است تنها به یک هفته خاموشی دعوت می‌کند اما هدف این برنامه در نهایت ایجاد یک تغییر مداوم در شیوه‌ی زندگی است، این را رابرت کستن، مدیر اجرایی برنامه‌ی یک هفته خاموشی تلویزیون بیان می‌دارد. با کاهش تماشای کلی تلویزیون به یک ساعت در روز و داشتن حداقل یک روز بدون تلویزیون در هفته، فواید سلامتی این تحریم می‌تواند در تمام طول سال ادامه داشته باشد. برای موفقیت بیشتر، از دوستانتان بخواهید تا با کمک بازی‌های شبانه و انجام فعالیت‌های داوطلبانه به شما کمک کنند. برای دانستن ایده‌های بیشتر، به قسمت زیر مراجعه نمایید.

بر روی یک پیاده‌روی کار کنید

یک سرگرمی سالم می تواند راه خوبی برای ترک یک عادت مانند تماشای تلویزیون باشد. در زمانی که معمولا به تماشای تلویزیون مشغول می‌شوید – مانند قبل و بعد از کار- یک پیاده‌روی ۳۰ تا ۶۰ دقیقه‌ای را در اطراف محله‌ی خود یا یک پارک محلی برنامه‌ریزی نمایید. به منظور انگیزش بیشتر، یکی از اعضای خانواده یا یک دوست را با خود همراه کنید. نه تنها فرصت تحرک بیشتر را خواهید داشت، بلکه ۷۸ کالری را در هر ۳۰ دقیقه پیاده‌روی با سرعت ۳ مایل در ساعت می‌سوزانید. بله، این کار برای یک موفقیت بزرگ کافی نیست، اما این فقط یک شروع است.

آقای تعمیراتی

آیا آن دری که جیر جیر می‌کرد و قصد داشتید تعمیرش کنید، یا ماشین چمن‌زنی که سال قبل گرفتید اما هیچ وقت سراغشان نرفتید را یادتان هست؟ اکنون زمانی عالی است تا از مهارت صنعتگری خود استفاده کنید تا انواع مختلف وسایل خانگی، ابزار مکانیکی و چیزهای دیگری که قصد تعمیرشان را داشتید را مورد بررسی قرار دهید. تمامی پروژه‌هایی را که روی هم انباشته شده‌اند لیست کنید و در هر زمان به یکی از آنها بپردازید.

بر روی غذای خود تمرکز نمایید

بدون مزاحمت تلویزیون، ممکن است شما نگران باشید که همواره ذهنتان بر روی غذا متمرکز باشد. اما با آماده کردن غذا توسط خودتان و خوردن غذا در شرایطی که تلویزیون خاموش است، مطالعات نشان می‌دهد که افراد برای چشیدن طعم غذا وقت می‌گذارند و نسبت به میزان غذایی که می‌خورند بیشتر می‌اندیشند. اجازه ندهید این زمانی را که در آشپزخانه می گذرانید شما را بترساند: یک طرح غذایی را برای هفته ایجاد نموده و تمامی خریدهای غذایی خود را از قبل انجام دهید. فهرستی از غذاهایی که دوست دارید تهیه کنید و زمانی که احساس می‌کنید گزینه‌های شامتان محدود شده‌اند به آن فهرست مراجعه نمایید.

بازی  مورد علاقه‌تان را انجام دهید

زمان آن رسیده است که تماشای ورزش‌ها را متوقف کرده و انجام آنها را آغاز کنید. یک بازی فوتبال در محله را راه‌اندازی کنید، به باشگاه‌های گلف سری بزنید، یا یک بازی سرگرم‌کننده با بچه‌ها انجام دهید. به احتمال زیاد گذراندن وقت در خارج از خانه همراه با دوستان بسیار جالب خواهد بود و بیش از آنچه انتظارش را دارید کالری می‌سوزانید.

مشارکت کنید

برخی مواقع بهترین تغییراتی را که ما می‌توانیم انجام دهیم شامل قدم گذاشتن به بیرون از محدوده‌ی راحتی‌مان می‌باشد. سعی کنید در فعالیتی که همیشه دوست داشته‌اید انجام دهید ثبت‌نام کنید، مثلا داوطلب شدن در پناهگاه بی‌خانمان‌ها، شرکت در تست بازیگری برای اجرای یک تئاتر، یا شرکت در یک کلاس زبان خارجه. هدفی را برای علایق خود تعیین نمایید مثلا ۳ ماه شرکت در کلاس زبان اسپانیایی. زمانی که این کار را تکمیل کردید، چالش دیگری را امتحان کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید