ابزاری قدرتمند برای از بین بردن پرخوری احساسی

یک روش جالب برای جلوگیری از پرخوری احساسی

می‌خواهیم روشی را به شما معرفی کنیم که اصطلاحاً تمرین ۵-۵-۵-۵-۵ نامیده می‌شود. این روش، یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای مقابله با پرخوری احساسی است. هدف از انجام این تمرین این است که حواس شما را از موقعیت فعلی، پرت کرده و شما را از استرس و پرخوری احساسی جدا کند.

لازم است که هر وقت که مشکلات شما را از پای درآورده یا ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند، به خودتان تکانی داده و روش جدیدی را اتخاذ کنید و یک برنامه پرجزئیات برای خود ایجاد کنید تا جای مشغولیت ذهنی و مشکل شما را بگیرد. برای اینکه بهترین نتیجه را از این تمرین بگیرید، باید ۱۰۰ درصد از توجه خود را در یک بازه زمانی خاص به فعالیت دیگری، به جز مشکلی که دارید،‌ معطوف کنید.

تمرین ۵-۵-۵-۵-۵

یک تکه کاغذ برداشته و موارد زیر را بر روی آن یادداشت کنید:

– ۵ نفر (دوست، والدین و …) که می‌توانید درمواقعی که احساس اندوه و ناراحتی می‌کنید و یا می‌خواهید درددل کنید، با آنها تماس بگیرید.

– ۵ روش برای ایجاد آرامش (مثل دوش گرفتن، بستن چشم‌ها، بالا قرار دادن پاها و …).

– ۵ مکان که برای آرامش به آنجا می‌روید (مثل تختخواب، یک اتاق آرام که کسی نتواند مزاحم شما شود، خارج از منزل و …).

– ۵ چیز که می‌توانید به خودتان بگویید (مثلاً “من از عهده‌ انجامش برمی‌آیم!” یا “این نیز بگذرد” و …).

– ۵ فعالیت که حواس شما را پرت و به کار مشغول می‌کند (مثل حل کردن پازل، تماشای فیلم، کمک کردن به دیگران یا انجام کاری خاص برای دیگران).

این فهرست را در جایی قرار بدهید که در دیدرس شما باشد (مثلاً در داخل یخچال یا در کابینت). هر زمان که احساس کردید که پرخوری احساسی در حال سربرآوردن است، ۵ دقیقه زمان گذاشته و یکی از فعالیت‌هایی را که در فهرست فوق یادداشت کرده‌اید، انجام دهید.

شاید این مطالب را هم بپسندید