ورزش در محیط کار

بسیاری از افراد تصور نمی‌کنند که بشود محیط کار را نیز به محیط ورزش تبدیل کرد. بسیاری از ما پشت‌میزنشین هستیم و اغلب ساعت‌ها از روی صندلی خود بلند نمی‌شویم.

اما شما می‌توانید با یک تغییر کوچک در محیط کار نیز به ورزش و تحرک بپردازید.

برای مثال، پوشیدن لباس مناسب و راحت در محیط کار کمک بسیاری به سوزاندن کالری و از بین بردن چربی‌های اضافه می‌کند.
در بررسی‌های اخیر که توسط یک فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه ویسکانسین انجام شده اهمیت این موضوع مشخص گردیده است. طبق یافته‌های این محقق، کارکنانی که در محیط کار لباس و کفش راحت‌تر می‌پوشند نسبت به سایر کارکنان ۸ درصد بیشتر راه می‌روند.

این فیزیولوژیست می‌گوید: پوشیدن لباسهای راحت، امکان تحرک و فعالیت بدنی شخص را افزایش می‌دهد و در نتیجه فرد بیشتر راه می‌رود و میزان تحرک وی بیشتر خواهد بود. برای مثال این افراد در مقایسه با کارکنان دیگر که لباس رسمی مثل کت و شلوار  یا کفشهای پاشنه‌دار و… پوشیده‌اند تمایل بیشتری به استفاده از پله به جای آسانسور دارند.

اگر امکان پوشیدن کفش راحت را در محیط کار ندارید می‌توانید یک جفت کفش ورزشی به همراه داشته باشید و در زمان ناهار از آنها استفاده کنید.

برای تحرک بیشتر در محیط کار روشهای دیگری نیز وجود دارد که یک استاد روانشناسی از دانشگاه آلاباما به چند مورد از آنها اشاره می‌کند.

وی معتقد است که برای این کار لازم است شیوۀ انجام برخی از امور معمول روزانه را اندکی تغییر داد. مثلاً شما می‌توانید:

– همکاران خود را به پیاده‌روی در زمان ناهار دعوت کنید.

– به جای فرستادن ایمیل و یا تلفن کردن، شخصاً به دیدار همکاران خود بروید.

– شما می‌توانید با استفاده از قدم‌شمار تعداد گامهای پیموده شده را محاسبه نمایید و هر روز به تعداد آن بیفزایید.

– اتومبیل خود را قبل از رسیدن به محل کار در مکانی پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده طی کنید.

– از سرویس بهداشتی طبقات دیگر استفاده کنید.

– بعد از هر یک ساعت کار ۲ تا ۵ دقیقه به خود استراحت دهید و از روی صندلی بلند شوید و مسافتی را قدم بزنید و یا اگر برای شما ممکن است یک طبقه بالا یا پایین بروید.

تلاش کنید که این تغییرات کوچک را به شکل عادت درآورید و هر روز به انجام آنها اقدام نمایید.

شما حتی می‌توانید با خلاقیت خود تغییرات دیگری را در برنامه معمول روزانه‌تان به وجود آورید.

برای این که اهدافتان را فراموش نکنید می‌توانید لیستی از کارهایی که می‌توانید برای سوزاندن کالری‌های بیشتر انجام دهید، تهیه کنید. سپس دو یا سه مورد از آنها را انتخاب کرده و بر روی یک تکه کاغذ نوشته و روی میز، کمد، تقویم یا هر جای دیگری که در معرض دید شما است، نصب نمایید.

هر بار که یکی از اهدافتان را انجام می‌دهید جلوی آن علامت بزنید.

بعد از یک یا دو هفته پایبندی به اهداف روزانه‌تان، به خود یک پاداش غیرغذایی بدهید، مثلاًCD  یا کتاب دلخواهتان را برای خود بخرید.

اگر برنامه‌ریزی کنید، برنامه‌تان را روی کاغذ بیاورید، آن را به خود یادآوری کنید و سیر پیشرفت خود را زیر نظر بگیرید، این رفتارها و تغییرات جدید را به عادت‌های سالم تبدیل خواهید کرد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید