حقه‌ای برای مصرف عاقلانه شکلات در جشن‌ها

برای کسانی که در تلاش برای سالم غذا خوردن هستند، وجود انواع شیرینی‌جات و شکلات در مراسم و مناسبت‌ها با ترس و دلهره همراه است. اگر شما نیز چنین دلمشغولی دارید، با ما در این مطلب همراه شوید تا نگرانی شما را برطرف کنیم.

سعی کنید که شکلات خوردن از روی فکر و اندیشه را تمرین کنید. برای بسیاری از افراد، راحت‌تر است که شکلات بخورند تا اینکه بخواهند شکلات را به کلی کنار بگذارند. حذف کامل شکلات، نه تنها کار جالبی نیست بلکه به واقعیت هم نزدیک نیست. کتاب‌های رژیمی، می‌خواهند که شما باور کنید که می‌توانید از شکلات و سایر خوراکی‌های لذت‌بخش، به طور کامل چشمپوشی کنید. اما شما به جای این کار، یاد بگیرید که چگونه خوراکی‌های هوس‌انگیز را به روش عاقلانه‌ای مصرف کنید.

چرا با آرامش و از روی فکر، غذا خوردن به برطرف نمودن هوس‌ غذایی، کمک می‌کند؟ افرادی که به خوردن شکلات علاقه دارند، حتی قبل از اینکه یک تکه شکلات را تمام کنند، در فکر خوردن تکه بعدی هستند. همین امر باعث می‌شود که در خوردن شکلات، زیاده‌روی کنند. شما می‌توانید یک بسته کامل شکلات را بخورید اما طعم آن را به خوبی حس نکرده باشید زیرا به خوردن خود دقت نمی‌کنید. خوردن شکلات از روی فکر و اندیشه به شما کمک می‌کند که آن را با لذت بخورید و به قدری میل کنید که شما را ارضا کند (نه بیشتر از آن و نه در حد زیاده‌روی). البته این کار، به این آسانی‌ها نیست.

قبل از اینکه خوردن را شروع کنید:

– قبل از اینکه هوس خوردن شکلات به سراغ شما بیاید و قبل از اینکه به ایام تعطیلات یا جشن‌ها برسید و نیز در زمانی که خلق و خوی شما خوب است، خوردن شکلات از روی فکر را تمرین کنید. این کار، مانند یادگیری شنا می‌باشد. شما در زمان‌هایی که امواج متلاطم به سوی‌تان می‌آیند، شروع به یادگیری شنا نمی‌کنید بلکه زمانی یادگیری را آغاز می‌کنید که دریا آرام است. پس بافکر شکلات خوردن را نیز باید قبل از اینکه دچار هوس شکلات شوید، تمرین کنید.

– به مقدار شکلاتی که خریداری می‌کنید، دقت کنید. فقط همان اندازه که نیاز دارید و یا کمتر از آن، بخرید. اگر از بابت تمام شدن شکلات،‌ نگران باشید، احتمال اینکه در خوردن آن دچار پرخوری بشوید، کمتر است. همانطور که همه ما می‌دانیم، زیاد بودن هر چیز، لزوماً به معنی بهتر بودن نیست. سرخوشی ناشی از خوردن شکلات، در صورت زیاده‌روی، خیلی زود به ناخوشی تبدیل می‌شود.

– یک روش خرید هوشمندانه شکلات این است که شکلات‌ گرانقیمت بخرید و شکلات‌های ارزان‌تر را برای کودکان خریداری کنید (و یا اگر احساس می‌کنید که کودکان نیز در خوردن شکلات، دچار زیاده‌روی می‌شوند، برای آنها به جای شکلات،‌ لوازم‌التحریر چشم‌نواز مثل برچسب‌های رنگی یا یک مداد زیبا،‌ بخرید).

– زمان‌بندی، نکته بسیار مهمی است. اگر جشن، مراسم، مناسبت یا تعطیلاتی در پیش رو دارید، خرید شکلات را به آخرین زمان ممکن موکول کنید زیرا اگر تا قبل از رسیدن به زمان موعود، در دسترس شما باشد، پرهیز از خوردن آن و مبارزه با هوس غذایی، کار ساده‌ای نخواهد بود.

– شکلات را در جایی دور از چشم خود نگه دارید. از قدیم گفته‌اند، از دل برود،‌ هر آنکه از دیده برفت. هر قدر که یافتن شکلات در کمد و کابینت، سخت‌تر باشد، برای شما بهتر است. در نتیجه فقط زمانی حقیقتاً به جستجو می‌پردازید که واقعاً به خوردن آن نیاز داشته باشید.

مراحل بافکر شکلات خوردن:

۱) از شکلات‌های سایز کوچک و تک‌لقمه‌ای استفاده کنید.

۲) به وزن شکلاتی که در دست خود دارید، دقت کنید. از نزدیک به شکلات نگاه کنید.

۳) شکل ظاهری و رنگ شکلات را بررسی کنید. شکلاتی که در دست دارید را با حداقل سه کلمه، برای خودتان توصیف کنید.

۴) وقتی که در حال باز کردن بسته‌بندی شکلات هستید، به صدای فویل و کاغذ شکلات گوش بسپارید.

۵) شکلات را زیر بینی خود نگه داشته و نفس عمیق بکشید. به افکاری که با انجام این کار به ذهن شما می‌رسند، دقت کنید. بوی شکلات، احساسات قوی و خاطراتی را که به ذهن شما می‌آورد. نفس عمیق بکشید.

۶) بگذارید افکار انتقادآمیز درباره کاری که می‌خواهید انجام بدهید به ذهن شما خطور کنند. افکاری مثل “من نباید این را بخورم.” اجازه بدهید که افکار مانند بادکنکی که به آسمان رها می‌کنید، بیایند و بروند.

۷) شکلات را در دهان خود بگذارید. به طعم، غنا و بافت آن دقت کنید. به تغییر حس ناشی از ذوب شدن و چسبندگی آن در دهان خود توجه کنید.

۸) همچنان تا پایین رفتن شکلات در گلوی‌تان و رسیدن آن به معده، به حسی که در تمام این مراحل در شما ایجاد می‌کند، توجه کنید. به این می‌گویند خوردن شکلات از روی دقت و فکر. دوباره این تمرین را تکرار کنید. این کار نیاز به تمرین دارد. به تفاوتی که این روش خوردن شکلات با بدون فکر خوردن و قورت دادن آن دارد، توجه کنید.

وقتی که از روی فکر و با دقت به خوردن شکلات بپردازید، دیگر ترسی از خوردن آن نخواهید داشت و شکلات خوردن به یک تجربه لذتبخش برای شما تبدیل خواهد شد و از مراسم، مناسبت‌ها و جشن‌ها نیز بدون اینکه در دام پرخوری بیفتید، لذت خواهید برد.

شاید این مطالب را هم بپسندید