کی و چه چیزی قبل و بعد از تمرین بدنی بخوریم

ورزش برای بسیاری از برنامه‌های سلامت و تناسب اندام ضروری است. غذایی که شما می‌خورید، می‌تواند بر موفقیت تمرینی شما اثر بگذارد. غذاهای درست همچنین می‌تواند به بازسازی بعد از ورزشتان کمک کند. خوردن مواد غذایی اشتباه یا بیش از حد از هر چیزی ممکن است تمام کالری‌های سوزانده شده را خنثی کند. بنابراین اینجا راهنمای من بر این است که کی و چه چیزی قبل و بعد از ورزش بخورید:

خوردن قبل از تمرین

خیلی خوبه که یه وعده غذایی کوچیک قبل از جلسه تمرینتان بخورید. اما افراط نکنید.

شما نمی‌خواهید که موقع تمرین یک معده پری داشته باشید. اما همچنین نمی‌خواهید احساس گرسنگی داشته باشید. اگر شما دقیقا قبل از فعالیت بدنی شدید، یک وعده غذایی سنگین داشته باشید، حالت تهوع پیدا می‌کنید، احساس تنبلی می‌کنید، و تا پایان با کرامپ و گرفتگی عضلانی همراه خواهید بود.

تمام این ناراحتی‌ها می‌تواند اتفاق می‌فتد، چون بدن شما برای هضم تمام این مواد غذایی خورده شده نیاز دارد که انرژی بسوزاند. بنابراین جریان خون به سمت سیستم گوارش افزایش پیدا می‌کند، در زمانی که عضلاتتان به خون بیشتری نیاز دارند. وعده غذایی قبل از تمرین را سبک و مناسب نگه دارید.

و خودتون رو به سمت تفریط و گرسنگی کشیدن نبرید. تمرین با معده خالی هم خوب نیست. نداشتن وعده غذایی قبل از ورزش می‌تواند باعث احساس تنبلی، ضعف و سبک سری شود. خوردن وعده سبک قبل از ورزش در واقع ممکنه پتانسیل سوخت چربی تون رو افزایش دهد. وعده غذایی کوچک مثل یک تکه میوه، نوشابه ورزشی یا بعضی آبمیوه‌های صد در صد رو انتخاب کنید.

ورزش و زمان خوردن وعده غذایی مهم است

اگر شما وعده سنگینی می‌خورید، حدود ۴ ساعت تا انجام ورزش صبر کنید.

اگر وعده غذایی با اندازه منظم و متوسط می‌خورید، شما باید حدود ۲ساعت تا شروع تمرین صبر کنید. بدن شما ترجیح می‌دهد از کربوهیدرات به عنوان سوخت استفاده کند. بنابراین وعده غذایی قبل از تمرینتان باید شامل بسیاری از کربوهیدرات‌های پیچیده، تمام نان‌های سبوس دار یا پاستا و بسیاری از میوه جات و سبزیجات باشد. شما نیازی نیست که از پروتئین و چربی اجتناب کنید، با اینحال اگر می‌خواهید یک یا دوساعت بعد فعالیت ورزشی انجام دهید، پروتئین سنگین و گوشت و غذای چرب استفاده نکنید.

خوردن بعد از تمرین

خوردن بعد از ورزش هم خیلی مهم است. عضلات شما برای گرفتن نیروی تازه بعد از تمرین سنگین، به مواد خام نیاز دارد. مثل کربوهیدرات، پروتئین و الکترولیت‌ها که شامل سدیم و پتاسیم است. یک وعده غذایی سبک دو ساعت بعد از ورزش عالیه. براساس نظر بعضی از کار‌شناسان، شیرکاکائو دارای بهترین نسبت کربوهیدرات، پروتئین و چربی برای بازسازی بعد از تمرین است.

و فراموش نکنید به مقدار زیاد آب بنوشید

آبرسانی همیشه مهم است. ورزش باعث تخلیه آب بدن از طریق تعریق می‌شود. یک لیوان آب یک ساعت یا بلافاصله قبل از فعالیتتان و همچنین بعد از فعالیتتان بنوشید. شما همچنین می‌توانید در طول ورزش جرعه جرعه آب بنوشید. یک بطری آب با خود همراه داشته باشید.

شاید این مطالب را هم بپسندید