۹ اشتباه رایج کاهش وزن

همه‌ی ما می‌دانیم که اغلب افرادی که احساس چاقی و فرسودگی می‌کنند به ناچار بیشتر ساعات خود را در باشگاههای ورزشی می‌گذرانند و همواره بعد از خوردن یک کلوچه معمولی خود را سرزنش می‌کنند.

مطمئنم شما هم تا به حال رژیم‌های متعددی را امتحان کرده‌اید و همیشه از بازگشت مجدد وزن خود شکایت دارید. با این که موفقیتهای به دست آمده از رژیم‌های غذایی چندان قابل توجه نیست اما افراد بی‌شماری هرساله سعی می‌کنند با این روش‌ها وزن خود را کم کنند. با وجود اینکه این افراد به‌طور ویژه‌ای به دنبال کاهش وزن خود هستند اما اغلب روشی درست برای دور ریختن کیلوهای اضافی خود پیدا نمی‌کنند و چنانچه کاهش وزنی هم داشته باشند همواره در مرحله حفظ وزن به دست آمده با مشکل مواجه می‌‌‌گردند.

در طول انجام تحقیقاتم دریافتم که بسیاری از ما دچار عادات غلطی هستیم که عمده مشکل ما را تشکیل می دهند از این رو با بررسی‌های انجام گرفته تصمیم گرفتم به بررسی این موضوع بپردازم و دریابم چرا بعضی از این عادات مضرند و و چه افرادی باید از آنها اجتناب کنند. در زیر به عمده اشتباهاتی که افراد در طول کاهش وزن خود مرتکب می شوند اشاره می‌نمایم.

۱) اولویت ندادن به خودمان

در قدم اول ایجاد تغییر در شیوه‌ی زندگی و داشتن کاهش وزن موفق مستلزم توجه ویژه به خودمان می‌باشد مادامی که ما رسیدگی به کار، خانواده و زندگی اجتماعیمان را مهمتر از خود بدانیم با شکست‌های پی در پی در رژیم غذایی‌مان مواجه خواهیم شد و شکست‌های بسیاری را تجربه خواهیم کرد چرا که برای ایجاد تغییر عادات  برای خودمان وقت نمی‌گذاریم. گاهی اوقات لازم است کمی خودخواه باشید. سعی کنید برای رفتن به فروشگاه موادغذایی، برنامه ریزی برای وعده‌های غذایی‌تان و ورزش کردن وقت بگذارید، تا زمانی که به خودتان اولویت ندهید نمی‌توانید به نتیجه‌ای که خواهان آن هستید برسید.

۲) توجه بیش از حد به کالری غذاها

بیشتر افراد بر این باورند که با کاهش کالری دریافتی خود کاهش وزن به سادگی به دست می‌آید. در نتیجه انرژی لازم روزانه خود را دریافت نمی‌کنند و معتقدند که رژیم کم کالری راه‌حلی سریع و مناسب می‌باشد. متخصصان تغذیه معتقدند مردم با توجه بیش از حد به کالری‌ها از توجه به کیفیت غذاها دور می‌مانند چرا که بین خوردن ۲۰۰۰ کالری غذای سالم با خوردن همان میزان کالری از غذاهای فست فود تفاوت بسیاری وجود دارد. پس به خاطر داشته باشید در کنار کاهش کالری دریافتی‌تان همواره به کیفیت مواد غذایی مصرفی‌تان نیز توجه داشته باشید و همواره از نیاز واقعی بدنتان آگاه باشید.

۳)‌ زیاده‌روی در خوردن مواد غذایی سالم

امروزه با پیشرفت علم و صنعت قفسه سوپرمارکت‌ها از مواد غذایی سالم و گیاهی پر شده است و بیشتر مواد غذایی دارای برچسب‌هایی با عنوان «صددرصد طبیعی» و «غلات کامل» می باشند. از این رو این باور برای بسیاری از افراد ایجاد می‌شود که چون این غذاها سالم هستند می توانند در مصرف آنها زیاده‌روی کرده و هرچقدر که می‌خواهند بخورند. وجود این برچسب‌ها تحسین برانگیز است اما این هرگز به معنای کم کالری بودن آنها نمی‌باشد. به همین دلیل افرادی که خود را گیاهخوار معرفی می‌کنند و مدعی استفاده از غلات کامل و سبوس‌دار هستند با داشتن تصور کم کالری بودن این مواد خود را در خوردن آزاد می‌دانند در نتیجه دچار اضافه وزن می‌شوند.

به عنوان مثال بسیاری از افراد با وجود اینکه همیشه به جای کره به نان تست خود روغن زیتون اضافه می کنند اما همواره از مشکل اضافه وزن رنج می‌برند. البته ما همچنان توصیه می‌کنیم اگر قصد استفاده از روغن‌ها را دارید از روغن زیتون استفاده کنید اما پیوسته باید به مقدار مصرفی آن توجه داشته باشید.

۴)‌ مقایسه پیشرفت خود با دیگران

بسیاری از افراد تحت تاثیر رسانه‌ها همواره در حال مقایسه خود با بازیگران مشهور و مانکن‌ها هستند و با وجودی که می‌دانند کاهش وزن‌های سریع بسیاری مضر می‌باشند باز هم روش سالم خود را با انواع غیراستاندارد آن مقایسه می‌کنند. داشتن رقابت با دستانمان در جهت داشتن بدنی سالم و ایجاد تغییر شیوه زندگی خود می‌تواند انگیزه ما را تقویت نماید البته نه به این معنی که ما را به سمت یک رقابت ناسالم هدایت کند.

باید ذهن خود را از این افکار منفی رها کنید و همواره به خاطر داشته باشید که شما فردی منحصر به فرد هستید و نیاز‌های جسمی‌تان از دیگران متفاوت است. مقایسه خود با دیگران تنها باعث ایجاد احساس اشتباه در ما می گردد و ما را به سمت شکست سوق می‌دهد.

۵) غذانخوردن قبل از ورزش

بسیاری از افراد به غلط تصور می‌کنند که نباید قبل از ورزش چیزی بخورند. در خالی که کارشناسان تغذیه معتقدند که افرادی که با شکم خالی به انجام فعالیت بدنب می‌پردازند همواره از حالت تهوع و خستگی رنج می‌برند و نمی‌توانند بازدهی مطلوب داشته و کالری بسوزانند. از این رو توصیه می‌شود حتما ۴۵ دقیقه تا یک ساعت قبل از شروع ورزشتان حتما چیزی بخورید حتی به مقدار بسیار کم. البته نظریه‌های متناقضی در این زمینه وجود دارد اما به هر حال هنگامی که بدن انرژی کافی داشته باشد بهتر کار میکند.

۶) کم خوری کردن

نه فقط هنگامی که مقدار کالری دریافتی روزانه کافی نباشد سرعت سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد بلکه وقتی بین وعده‌های غذایی‌مان مدت زیادی گرسنه بمانیم هم این اتفاق رخ میدهد.

در واقع « با تاخیر یا کم خوری در وعده‌های غذایی شما باعث کند شدن متابولیسمتان می‌شوید.»  توجه داشته باشید هنگامی که شما به مدت زیادی گرسنه می‌مانید گرلین بیشتری(هورمون تحریک کننده اشتها) ساخته می‌شود در نتیجه شما باید حجم بیشتری غذا بخورید تا احساس سیری کنید. از این رو خوردن به دفعات زیاد و به مقدار کم متابولیسم ما را در حد متعادلی حفظ می‌کند و سطح قند خون را تنظیم می‌نماید و از ایجاد گرسنگی جلوگیری می‌کند.

۷)‌ روش همه یا هیچ

یکی از عمده‌ترین اشتباهاتی که افراد وقتی سعی می‌کنند وزن کم می‌کنند مرتکب می‌شوند ایجا اهداف بلندمدت دست نیافتنی برای خودشان است. داشتن هدف برای حرکت به جلو راه خوبی برای حفظ انگیزه است اما اگر این اهداف غیرواقعی و دور از دسترس باشند(مثل حذف نان برای همیشه) نه تنها باعث ناامیدی میگردند بلکه مانع پیشرفت نیز می‌شوند.

هنگامی که برای خود اهداف کوتاه مدت در نظر می‌گیرید با دستیابی به آنها احساس قدرت و عزت نفس خواهید کرد. مثلا هنگامی که یک فرد بی‌تحرک برای خود هدف ۳ بار ورزش در هفته را تعیین می‌کند به احتمال قوی موفق به انجام آن خواهد شد و برای ادامه راه مصمم‌تر خواهد گشت. هنگامی که در انتخاب مواد غذایی خود سخت‌گیری زیاد می‌کنیم و با برچسب زدن به غذاها آنها را خوب یا بد ارزیابی می‌کنیم با خوردن آنها احساس گناه خواهیم کرد و این احساس را به ما تلقین می‌کند که من همیشه می‌لغزم. در نتیجه با یک اشتباه کوچک از کل برنامه جدا میشویم و اوضاع بدتر می‌شود. پس بهتر است ذهنیت شما در جهت انتخاب موادغذایی مثبت باشد با این طرز فکر که بدن ما به همه‌‌ی موادغذایی نیاز دارد.

۸) عدم تعادل بین برنامه غذایی و فعالیت بدنی

متخصصین تغذیه معتقدند افراد هنگامی که تصمیم به کاهش وزن می‌‌گیرند بر روی ورزش کردن تاکید زیادی می‌کنند درحالی که ورزش مهم است اما ارتباط آن با رژیم غذایی ۵۰-۵۰ نیست بلکه روند کاهش وزن ۸۰% به رژیم و ۲۰% به ورزش بستگی دارد. اشکال تمرکز بیش از حد روی ورزش این است که انرژی لازم برای آن را به دست نمی‌آورند که این موضوع خود یکی از عوامل افزایش وزن است. اغلب افراد با انجام ورزش‌های سنگین و کم خوری باعث کاهش سوخت و ساز بدنشان می‌شوند و یا اینکه با شروع ورزش کردن اشتهایشان افزایش می‌یابد در نتیجه بیش از نیاز خود می‌خورند. بهتر است از انجام ورزش‌های سنگین و طولانی مدت پرهیز کنید. دلیلی وجود ندارد که شما بیش از یک ساعت وقت در باشگاه ورزشی بگذرانید. با این حال داشتن فعالیت بدنی ۴-۵ بار در هفته مفید می‌باشد و سعی کنید برنامه غذایی و ورزشی‌تان با هم در یک راستا باشند.

۹) عدم پذیرش این موضوع که کاهش وزن شیوه‌ای برای همه زندگی است نه یک ترمیم سریع

با کم شدن سایز لباسهایمان احساس لذت وصف ناپذیری به ما دست می‌دهد اما این پایان همه چیز نیست. موضوعی که برای اغلب افراد حاد است این است که وزن کم شده را چطور حفظ کنند. باید بدانید که برنامه‌ی کاهش وزن روشی برای همه زندگی است نه فقط برای یک مقطع زمانی خاص، به این معنی که ما باید به دنبال روشی برای کاهش وزن خود باشیم که بتوانیم آن را درتمام طول عمر خود اجرا نمائیم. اگر ما توان ۵ روز در هفته رفتن به باشگاه ورزشی را نداریم نباید همچنین قانونی برای خود وضع کنیم. به جای آن باید سعی کنیم راهی پیدا کنیم که با رژیم غذایی و اهداف تعیین شده در زندگیمان هماهنگ باشد. باید اطمینان حاصل کنیم که ما همواره به اهدافمان پایبند هستیم. از همه‌ی اینها گذشته هر قدم مثبت کوچکی که به سمت هدفمان برمی‌داریم در نهایت نتیجه مطلوبی عایدمان خواهد کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید