چگونه خودتان را خوش‌اندام‌تر و سالم‌تر تجسم کنید

تجسم عبارت است از فرآیند ایجاد تصویری از چیزی که می‌خواهید یا کسی که می‌خواهید باشید. بسیاری از مردم با استفاده از این راهبرد به اهدافشان دست پیدا می‌کنند: ورزشکاران، هنرمندانی که برنامه اجرا می‌کنند و افراد موفق دیگر خودشان را در حال پیروزی یا اجرای حرکتی به بهترین نحو تجسم می‌کنند.

شاید قبلاً هم از این راهبرد استفاده کرده باشید، وقتی تمرین می‌کردید که چطور در مورد نمره‌ی پایینی که گرفته‌اید به والدینتان بگویید یا وقتی در ذهنتان گفتگویی با همسرتان را تمرین می‌کردید و به او می‌گفتید که ماشین را خراب کرده‌اید. تجسم صرفاً یعنی تصویری در ذهنتان در مورد آینده‌ای احتمالی که دوست دارید داشته باشید.

تجسم نتیجه می‌دهد چون وقتی تصویری از چیزی را در ذهنتان خلق می‌کنید مسیر‌هایی در ذهنتان فعال می‌کنید، درست همان طور که تصور یک تکه چیز کیک خامه‌ای با یک توت فرنگی خوشمزه رویش اشتهایتان را برمی‌انگیزد. افکار روی احساسات اثر می‌گذارند که به نوبه‌ی خود روی عملکرد ما تأثیر دارند. وقتی خودتان را سالم‌تر و خوش‌اندام‌تر تصور می‌کنید ذهنتان را آماده می‌کنید که تصمیمات بهتری در این راستا بگیرد.

تمرین‌های تجسم زیادی هستند که می‌توانید در اینترنت پیدا کنید. بیشتر این تمرین‌ها به شما می‌گویند خودتان را چندین سایز کوچک‌تر تصور کنید. امروز بیایید یک تمرین متفاوت انجام دهیم، تکنیکی که روانشناسان متمرکز بر راه حل با نام «سؤال معجزه‌آسا» از آن استفاده می‌کنند.

به یاد داشته باشید که باید عمل را از دید خودتان ببینید (اول شخص). هر اتفاقی را که در تجسم باشد تجربه می‌کنید، نه این که از زاویه‌ی بیرون خودتان را ببینید.

اولاً محل ساکتی را پیدا کنید که چیزی تمرکزتان را به هم نزند. رادیو یا تلویزیون را خاموش کنید و تلفن همراهتان را خاموش کنید تا حواستان پرت نشود. راحت بنشینید و روی تنفستان تمرکز کنید. به هر عضوی از بدنتان که ممکن است منقبض باشد توجه کنید و آن را شل کنید. بگذارید افکار مختلف بیایند و بروند. روی هیچ چیز تمرکز نکنید جز این که هوا چگونه از بینی‌تان وارد بدنتان می‌شود.

وقتی احساس آرامش کردید به کار‌هایی که امروز انجام دادید فکر کنید، کار‌هایی که در خانه انجام دادید و وظایف کاری که به اتمام رساندید. خودتان را در حالی تصور کنید که دارید آماده‌ی خوابیدن می‌شوید.

حالا فرض کنید که وقتی خواب بودید معجزه‌ای در شب اتفاق افتاده و باعث شده مشکل اضافه وزنتان از بین برود. فرض کنید که اول نفهمیده‌اید که مشکل برطرف شده است. جدا از این که متوجه شوید چقدر لاغر شده‌اید چطور می‌توانید بفهمید که مشکل برطرف شده است؟ چه چیزی می‌بینید و حس می‌کنید که می‌فهمید واقعاً معجزه‌ای اتفاق افتاده است؟ وقتی همسرتان شما را ببیند چه می‌گوید؟ می‌توانید توصیف کنید که چه قیافه‌ای پیدا می‌کند و رفتارش با زمانی که معجزه اتفاق نیافتاده بود چه فرقی دارد؟

از اتاق خواب بیرون بروید و صبحانه درست کنید. ببینید چطور حرکت می‌کنید، وقتی کار‌های روزمره‌ی خانه را انجام می‌دهید چه حسی دارید. بقیه‌ی اعضای خانواده حالا که معجزه اتفاق افتاده چطور رفتار می‌کنند؟ وقتی از در خانه بیرون می‌روید و با همسایه‌تان صحبت می‌کنید رفتار یا طرز صحبتشان چه تغییری کرده است؟

همچنان خودتان را تصور کنید که دارید این روز معجزه‌آسا را می‌گذرانید. ببینید در زمان گذراندن برنامه‌های روزمره چه حسی دارید و به تفاوت‌های گفته‌ها و رفتار‌های کسانی که در زندگی‌تان هستند (حتی حیوانات خانگی) بعد از معجزه دقت کنید. همین‌طو که روز را طی می‌کنید روی احساستان، روی لمس اشیائی که در دست دارید، روی بو و طعم غذایی که می‌خورید تمرکز کنید. در حد امکان واقع‌گرا باشید. تا جایی که می‌توانید جزئیات را مجسم کنید. تا جایی که می‌توانید به تجسم ادامه دهید. در صورت امکان در پایان تصویری از خودتان را تجسم کنید که دارید به خواب می‌روید و روز معجزه به پایان می‌رسد.

گرچه نمی‌توان هر روز این کار را انجام داد اما تمرین‌های تجسمی هست که می‌توانید مداوم انجامشان دهید. تجسم مثبت و پایدار تصاویری از موفقیت به ذهنتان می‌دهد که بدنتان را به صورت ناخودآگاه برای تحقق این تصاویر آماده می‌کند. با تمرین تجسم و به یاد داشتن روز معجزه هدفتان برای داشتن زندگی سالم‌تر و شاد‌تر راحت‌تر و قابل دسترس‌تر می‌شود.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید