چگونه از سبزی‌ها و میوه‌ها لذت ببریم؟

سبزیها و میوه‌ها سرشار از ویتامینها،‌ ‌مواد معدنی، فیبر و آنتی اکسیدانها هستند. از این رو، مصرف این نعمتهای الهی که به رنگهای متفاوت و با عطر و طعم گوناگون در سفره پر برکت طبیعت وجود دارند، می‌تواند از بروز بسیاری از بیماریها پیشگیری کند. یکی از بهترین توصیه‌های غذایی برای هر کسی و در هر گروه سنی مصرف خام یا پخته این مواد به صورت روزانه است. رعایت نکات زیر در گنجانیدن سبزیها و میوه‌ها در برنامه غذایی روزانه بسیار حائز اهمیت است:

۱) مصرف روزانه یک تا دو واحد از سبزیها و میوه‌های غنی از ویتامین ث(میوه‌های ترش و سبزیهای سبز) و حداقل یک روز در میان، یک واحد از سبزیها و میوه‌های غنی از ویتامین آ (همه سبزیجات و میوه‌های زرد، قرمز و نارنجی) در یک برنامه غذایی سالم توصیه می‌شود.

۲) یک واحد میوه، معادل یک عدد میوه متوسط، یک چهارم لیوان طالبی، نصف لیوان حبه انگور و یا نصف لیوان آب میوه است. یک واحد سبزی معادل یک لیوان سبزیجات برگی نظیر کاهو و اسفناج یا نصف لیوان سبزی پخته است که می‌توان به دلخواه از هر کدام استفاده کرد.

۳) بهتر است میوه‌هایی را که پوست آنها نیز خوردنی است با پوست مصرف کرد.

۴) سبزیها را با آب کم و در ظرف در بسته بپزید. اگر آب حاصل از پختن سبزیها باقی ماند، هرگز آن ‌را دور نریزید چون ارزش غذایی خوبی دارد. بهتر است آن ‌را بنوشید و یا در پخت غذا به کار برید.

۵) توصیه می‌شود برای حفظ ویتامینهای موجود در سبزیها، آنها را تا حد امکان به صورت خام مصرف کنید؛ به همین دلیل آنها را به دقت شسته و ضدعفونی کنید.

۶) میوه‌های نوبرانه گران هستند، می‌توانید با پول آنها میوه‌های ارزانتری بخرید و مواد مغذی بسیاری را از این طریق به بدن خود برسانید. همیشه به یاد داشته باشید که ارزش غذایی در میوه‌های بزرگ و کوچک یکسان است، بنابراین لازم نیست میوه‌های درشت را که گرانتر هستند بخرید. بهتر است با پول کمتر میوه بیشتری خریداری کرده و میل کنید.

۷) کودکان خود را با طعم انواع سبزیها و میوه‌ها آشنا کنید. اگر خودتان نوعی از سبزی یا میوه را دوست ندارید آن ‌را اظهار نکنید چون کودکان نیز به شدت از والدین خود الگو می‌پذیرند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید