چگونه می‌توانیم شیوه زندگی خود را تغییر دهیم؟

همه ما انسانها به زندگی روزمره خود عادت کرده‌ایم. اما اگر بخواهیم می‌توانیم آن را تغییر دهیم.

انگیزه پیشرفت ما را به سوی تغییر عادات قدیمی سوق می‌دهد. البته باید گفت تغییری مفید خواهد بود که پایدار باشد.
در اینجا ما به شما چند روش برای ایجاد تغییر پایدار می‌آموزیم:

  • خود را بیشتر بشناسید:
    اگر بدون شناختِ خویشتن، رفتار خود را تغیییر دهید مسلماً این تغییر چندان بادوام نخواهد بود. قبل از هر چیز تواناییها و انگیزه‌های خود را شناسایی کنید. در مورد نوع تغییر و علت آن فکر کنید. نظرات مثبت خود را یادداشت نمایید و هر روز آن را با صدای بلند تکرار کنید.
  • برنامه‌ریزی کنید:
    هر تغییر مستلزم یک برنامه هدفمند است. برنامه را بر اساس توانمندیهای خود تنظیم نمایید. اگر هدف شما کاهش وزن است یکی از مؤثرترین روش‌ها «خودبازبینی» است. بررسی و بازنگری سازمان یافته، شما را در رسیدن به هدف و وزن مطلوب یاری می‌نماید.
  • شرایط را برای موفقیت مهیا سازید:
    اگر قصد دارید که از رژیم غذایی سالم پیروی کنید، مواد غذایی وسوسه‌انگیز را از خود دور کنید و به جای آن از غذاهای سالم و مفید استفاده کنید. برای این که بیشتر ورزش کنید لوازم ورزشی خود را در معرض دید نگه دارید.
    برای این که بتوانید راحتتر خود را کنترل نمایید فعالیتهای روزانه خود را یادداشت کرده و در پیش روی خود قرار دهید.
  • عادات نادرست خود را اصلاح نمایید:
    الگوهای قدیمی را بشکنید و رفتار و عادت بد خود را کنار بگذارید. به جای پیروی از رفتارهای نادرست، معادل صحیح آنها را بیابید. به طور مثال اگر در هنگام خستگی یا اضطراب به پرخوری رو می‌آورید، سعی کنید از این پس به جای این کار پیاده‌روی، دوچرخه سواری، مطالعه و یا هر فعالیت دیگری که دوست دارید انجام دهید.
    اگر خوردن غذاهای چرب را دوست دارید می‌توانید غذاهای خوشمزه کم‌چرب را نیز امتحان کنید.
  • به گروه بپیوندید:
    تحقیقات نشان داده است که شانس موفقیت در فعالیت‌های گروهی بیشتر از فعالیت‌های انفرادی است. بنابراین برای رسیدن به هدف با افرادی که اهداف مشترکی با شما دارند همراه شوید.
    از سوی دیگر بسیاری از فعالیتها مثل پیاده‌روی و ورزش با سایر افراد لذتبخشتر است.
  • شیوه‌های مقابله با مشکلات را پیش‌بینی نمایید:
    اگر از همان ابتدای مسیر برای برخورد با مشکلات برنامه داشته باشید، بعداً انرژی کمتری صرف بازگشت به مسیر خواهید کرد و سریعتر به راه خود ادامه خواهید داد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید