پنج روش برای انرژی بخشیدن به زندگی

انجام امور روزانه، شما را خسته می‌کند. رفتن به سر کار، آشپزی، نظافتِ خانه، نگهداری بچه‌ها، خرید کردن و… اموری هستند که انرژی شما را تقلیل می‌دهند. برای نشاط بخشیدن به زندگی فقط کافیست شیوه زندگی، تفکر و یا برنامه غذایی خود را اندکی تغییر دهید. شما می‌توانید با پیروی از دستورالعمل‌های زیر، شور و نشاط را به خانه خود آورید:

– وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید
پس از صرف غذا، بدن مقداری غذای جذب شده را به واحد‌های گلوکز تجزیه می‌کند. گلوکز سوخت اصلی مغز است. بدن گلوکز را به طور هماهنگ به سایر سلول‌ها هدایت می‌کند. برای این که در تمام طول روز انرژی خود را حفظ نمایید، باید همواره سطح گلوکز خون در یک حد معین ثابت بماند. اگر مقدار گلوکز خون افت نماید، مثلاً زمانی که فرد مدت زیادی غذا نخورد، شخص احساس سرگیجه و خواب‌آلودگی خواهد کرد.
بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که هرگز وعده‌های غذایی خود را حذف نکنید و بیش از ۴ ساعت بدون غذا نمانید.

– کربوهیدرات، پروتئین و چربی را به طور متعادل در برنامه غذایی خود جای دهید
ترکیب مناسب کربوهیدرات، پروتئین و چربی، میزان جذب متوسط گلوکز را تعدیل می‌کند و بدین ترتیب فرد دچار افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون نمی‌شود. به عبارت دیگر، اگر شما فقط از مواد کربوهیدرات‌دار و نشاسته‌ای استفاده کنید، سطح گلوکز خون به سرعت بالا رفته و سپس سریعاً پایین می‌آید و فرد پس از یک یا دو ساعت گرسنه شده و انرژی وی کاهش می‌یابد. به همان نحو، اگر شما فقط به خوردن پروتئین اکتفا نمایید، هرچند کالری مورد نیاز را دریافت می‌کنید اما احساس نشاط و لذت نخواهید داشت زیرا برنامه غذایی شما فاقد ماده انرژی‌زا یعنی ترکیبات قندی است.

– فعّال باشید
زمانی که پس از یک فعالیت بدنی احساس خستگی می‌کنید، نرمش ملایم می‌تواند به شما انرژی بخشد. واقعیت این است که فرد در حین ورزش کردن از گلوکز خون استفاده می‌کند و همین امر باعث شادابی و انرژی دهی به وی می‌گردد. برای این منظور بدن گلیکوژن یا همان شکل ذخیره‌ای قند را که در کبد و عضلات وجود دارد وارد رگهای خونی می‌کند و این عمل منجر به افزایش سطح گلوکز خون و در نتیجه احساس انرژی و نشاط بیشتر می‌گردد.

– استراحت کنید
به توصیه بنیاد ملی خواب آمریکا حداقل ۸ ساعت خواب شبانه برای افراد بزرگسال لازم است.
کمبود و نارسایی مزمن خواب، فرد را از اجرای مناسب فعالیت‌های ذهنی و جسمی باز می‌دارد. سعی کنید برنامه روزانه خود را طوری تنظیم کنید که در یک ساعت معین به رختخواب بروید و روز بعد به موقع بیدار شوید. خواب کافی و راحت شبانه باعث نشاط و انرژی روز بعد می‌گردد.

– میزان مصرف کافئین را به حداقل برسانید
از آنجا که کافئین، سلول‌های مغز را تحریک می‌نماید می‌تواند به طور موقت باعث نشاط و سرحالی فرد گردد اما اگر شما دچار بی‌خوابی یا کم‌خوابی شبانه هستید به شما توصیه می‌کنیم که از خوردن کافئین بعد از ناهار خودداری کنید. از جمله نوشیدنی‌های کافئین‌دار می‌توان به قهوه (۱۳۰ میلی‌گرم کافئین)، چای (۳۵ میلی‌گرم کافئین) و نوشابه‌های کولا(۴۵ میلی‌گرم کافئین) اشاره کرد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید