۵۰ روش طبیعی برای اینکه انرژی‌تان را افزایش بدهید

مقابله با احساس خستگی،‌ قبل از اینکه ذهن شما را در خود غرق کند و بدون استفاده از کافئین، تائورین و دارو، کار بسیار چالش‌برانگیزی است. با توجه به اقلام زیاد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و کافی‌شاپ‌ها که دورتادور ما را احاطه کرده‌اند، پیداکردن یک وسیله انرژی‌زای غیرطبیعی و ناسالم،‌ کار بسیار ساده‌ای است. این محصولات، قطعاً‌ باعث هوشیاری و کارایی شما می‌شوند اما این کار به قیمت از دست دادن سلامتی‌تان تمام می‌شود.

بنابراین، سؤال این است که: چه روش‌های سالم و طبیعی را می‌توان برای افزایش انرژی و هوشیاری برای انجام فعالیت‌های روزانه، به کار برد؟ بیایید نگاهی به ۵۰ روش در این زمینه،‌بیندازیم:

۱) تمام چراغ‌ها را روشن کنید. ــ تاریکی، خستگی و تنبلی را بیشتر می‌کند. تمام چراغ‌های اتاق را روشن کنید.

۲) به محیط خارج از منزل بروید. ــ تنفس هوای تازه بیرون، یک راه خوب برای بیدار نمودن حس‌های بدن است.

۳) نرمه گوش را به سمت پایین بکشید. ــ شاید به نظرتان عجیب بیاید اما این کار به شما کمک می‌کند تا وقتی که احساس خواب‌آلودگی به سراغ شما می‌آید، هوشیار و گوش به زنگ بمانید.

۴) سقف دهان را با زبان خود بمالید. ــ سایش زبان به بخش بالا و جلوی دهان، گرچه به نظر عجیب می‌آید اما یک ضربه تند به اعصاب وارد کرده و شما را کمی هوشیارتر می‌کند.

۵) با یک دوست صمیمی،‌ تماس تلفنی برقرار کنید. ــ گاهی‌اوقات، گفتگو با کسی که برایتان مهم است، دقیقاً همان چیزیست که خلق و خوی شما را بهبود می‌بخشد.

۶) میان‌وعده‌های کم‌کربوهیدرات و مغذی بخورید. ــ میوه‌های کم‌کربوهیدرات مثل تمشک، سیب، پرتقال و گریپ‌فروت، انرژی را به شدت تقویت می‌کنند. یک خوراکی خوب دیگر،‌ یک کوپه سالسا بر روی کمی کراکر است. از خوردن گوشت،‌ نان و محصولات لبنی در مواقع خستگی، پرهیز کنید.

۷) به موسیقی با ضرب‌آهنگ تند گوش بدهید. ــ اگر موسیقی،‌ حواس شما را پرت نمی‌کند، به موسیقی با ضرباهنگ تند گوش بدهید زیرا یک روش بسیار خوب برای هوشیار نگه داشتن ذهن شماست.

۸) انگشتان پای خود را باز و جمع کنید. ــ این کار، گردش خون را تحریک می‌کند تا اکسیژن و سوخت (گلوکز) بیشتری به کل بدن برسد.

۹) برنامه‌ای را تماشا کنید یا مطلبی را بخوانید که الهام‌بخش باشد. ــ‌ گاهی‌اوقات، همه آنچه که نیاز دارید، یک نطق تهییج‌کننده است. یک برنامه انگیزشی تماشا کنید و یا یک مطلب الهام‌بخش بخوانید.

۱۰) حسابی بخندید. ــ یک ویدئو کلیپ جالب تماشا کنید یا مجله فکاهی مورد علاقه خود را بخوانید. یک خنده حسابی، ذهن را تحریک می‌کند و برای شما سطح تازه‌ای از انرژی را به ارمغان می‌آورد.

۱۱) دستگاه تهویه مطبوع را روشن یا زیاد کنید. ــ محیط گرم و خفه، خستگی ذهنی را بیشتر می‌کند. اگر لازم است که در سالن همایش یا در اتاق جلسه، هوشیار و پرانرژی باشید، یک صندلی در زیر دستگاه تهویه مطبوع انتخاب کنید.

۱۲) بر روی قسمت بالای پشت گردن خود فشار وارد کنید. ــ از سرانگشتان خود برای وارد کردن فشار و ماساژ ملایم بر روی بخش بالایی پشت گردن خود به مدت چند دقیقه کوتاه، استفاده کنید.

۱۳) به بالای سر خود ضربه بزنید. ــ به آهستگی با سرانگشتان‌تان به بالای سر، ضربه بزنید. این کار را به مدت چند دقیقه کوتاه، ادامه بدهید.

۱۴) آدامس نعناع بدون شکر،‌ بجوید. ــ این نوع آدامس،‌ دندان‌های شما را فاسد نمی‌کند و طعم نعناعی آن باعث می‌شود که احساس تازگی و طراوت کنید. طعم قوی نعناع، بهترین شیوه برای هوشیار کردن شماست.

۱۵) هر دو ساعت یکبار، از کار دست کشیده و یک ورزش سبک انجام بدهید. ــ کار را کمی تعطیل کرده و پیاده‌روی کنید یا حرکات پرشی انجام بدهید تا خون در رگ‌های شما به گردش در بیاید. حتی سبک‌ترین حرکات ورزشی هم روشی سالم برای افزایش انرژی ذهنی و جسمی می‌باشند.

۱۶) یادداشت و برنامه‌ریزی کنید. ــ هدف این است که ذهن خودتان را مشغول نگه دارید. اگر می‌خواهید در یک سخنرانی یا یک جلسه کاری شرکت کنید، همه آنچه را که باید عنوان کنید،‌ از قبل یادداشت نمایید. اگر فقط می‌خواهید که هوشیار و باانرژی باشید، یک فهرست از کارهایی که باید برای یک هفته انجام بدهید، تهیه و یا برای آخر هفته خود یک برنامه‌ریزی عالی داشته باشید.

۱۷) برای خودتان کمی آب سرد بیاورید. ــ آب سرد را به صورت و نبض خود در مچ دست، بپاشید. نوشیدن یک لیوان آب یخ به شما در هوشیار و سرزنده شدن،‌ کمک می‌کند.

۱۸) مرتب و منظم باشید. ــ اگر اطراف شما نامنظم باشد، مجبور می‌‌شوید که انرژی را صرف مرتب نمودن کنید. اما اگر همه چیز مرتب باشد، نیازی به هدر دادن انرژی نیست.

۱۹) چند نفس عمیق و کنترل‌شده بکشید. ــ تنفس عمیق به شما کمک می‌کند تا استرس را که منبع خستگی است، کاهش داده و میزان اکسیژن خون را افزایش بدهید. تنفس عمیق می‌تواند به سادگی عمل دم برای پنج ثانیه، نگه داشتن نفس برای چهار ثانیه و انجام عمل بازدم به مدت چهار ثانیه باشد. همچنین، می‌توانید از روش‌های حرف‌ای‌تری برای تنفس عمیق استفاده کنید که نیاز به مهارت‌های متفاوتی دارند.

۲۰) صبح‌ها به طور منظم ورزش کنید. ــ به ورزش خو بگیرید و به آن ادامه بدهید. هدف شما باید این باشد که هر روز حداقل به مدت ۳۰ دقیقه فعالیت داشته باشید. این ورزش ۳۰ دقیقه‌ای تا ساعت‌های پس از آن به شما انرژی می‌دهد. ورزش زمانی بیشتری تأثیر را در افزایش انرژی می‌‌گذارد که در صبح انجام شود. ورزش در زمان صبح، به جریان اندروفین در بدن منجر می‌شود که شما را در بیشتر طول روز، شاد و کارامد نگه می‌دارد.

۲۱) حداقل سه وعده در روز، غذا بخورید. ــ انرژی خودتان را به داشتن یک برنامه غذایی منظم،‌ تقویت کنید.

۲۲) انرژی خودتان را هوشمندانه صرف کنید. ــ لحظات پرانرژی خودتان را تشخیص بدهید و از آن برای فعالیت‌های مفید استفاده کنید. اغلب وقتی که موتور فعالیت به کار می‌افتد، فعال مانده و متوقف نمی‌شود.

۲۳) نوع‌دوستی را تمرین کنید. ــ با انجام کارهای نیک برای دیگران، نه تنها انرژی شما افزایش پیدا می‌کند بلکه خوشحال‌تر، راضی‌تر و سالم‌تر خواهید بود.

۲۴) از تماشای تلویزیون یا وبگردی بی‌هدف در ساعات پایانی شب، پرهیز کنید. ــ بر اساس توصیه Nuff، به جای این کارها، کمی بیشتر بخوابید.

۲۵) حرکات کششی انجام بدهید. ــ وقتی که احساس خستگی می‌کنید، بلند شده و بدن را به سمت آسمان بکشید، سپس خم شده و انگشتان پای خود را با دست لمس کنید، بالاتنه را به طرفین بدن، بچرخانید … بدن خود را بکشید. همچنین، انجام برخی حرکات یوگا، از جمله حرکات رزمجو، خستگی را کاهش داده و سطح انرژی را افزایش می‌دهند.

۲۶) یک چرت ۱۵ دقیقه‌ای بزنید. ــ یک چرت کوتاه بعد از ظهر می‌تواند نیروبخش باشد و اگر به قدر کافی، زود انجام شود، با الگوی همیشگی خواب شبانه شما تداخل ایجاد نمی‌کند.

۲۷) مصرف شکر را کاهش دهید. ــ شکر به نوسان انرژی منجر شده و احساس خستگی را برجای می‌گذارد.

۲۸) تعداد وعده‌های غذایی را زیاد و حجم وعده‌ها را کم کنید. ــ با خوردن غذاهای کوچک‌تر اما در دفعات بیشتر، احساس گیجی که معمولاً بعد از صرف وعده‌های غذایی بزرگ به فرد دست می‌دهد، در شما کاهش پیدا می‌کند.

۲۹) از غلات کامل و غذاهای انرژی‌زا استفاده کنید. ــ غلات کامل، کربوهیدرات پیچیده دارند که مدتی طول می‌کشد تا بشکنند و انرژی که در اختیار شما قرار می‌دهند، مدتی در بدن حفظ می‌شود. برخی از بهترین غذاهای انرژی‌زا عبارتند از: تخم آفتابگردان، حبوبات، میوه یا آبمیوه، تخم‌مرغ، ماست، مغزها و سبزیجات.

۳۰) از پروتئین بدون چربی استفاده کنید. ــ غذاهایی که پروتئین خالص دارند، به شما کمک می‌کنند تا مدت بیشتری سیر بمانید. آنها همچنین، از بالا رفتن ناگهانی قند خون جلوگیری کرده و انرژی ثابت‌تر و پابرجاتری را در اختیار شما می‌گذارند. غذاهای حاوی پروتئین خالص شامل ماهی و سایر غذاهای دریایی، گوشت خوک بدون چربی یا سینه مرغ (گوشت سفید) هستند.

۳۱) قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا را کمتر مصرف کنید. ــ گرچه قهوه انرژی شما را به سرعت افزایش می‌دهد اما در نهایت باعث احساس خستگی شما می‌شود. لازم نیست که مصرف قهوه را به کلی ترک کنی بلکه نباید بیش از یک فنجان در روز مصرف کنید.

۳۲) ویتامین‌های مناسب مصرف کنید. ــ حتماً از مقادیر مناسب ویتامین‌ها، به خصوص ویتامین C، ویتامین D، سلنیوم، ریبوفلاوین، نیاسین و ویتامین‌های گروه B مثل اسید پنتوتنیک، اسید فولیک، تیامین و ویتامین B12 استفاده کنید.

۳۳) از رایحه‌درمانی و بخور استفاده کنید. ــ در رایحه‌درمانی،‌ از روغن‌های ضروری گیاهی برای تحریک مغز از طریق اعصاب کانال بینی، استفاده می‌شود. از این روغن‌ها می‌توان در آب داخل وان حمام، روغن‌های ماساژ، حمام بخار یا دستگاه بخور، استفاده کرد. این روغن‌ها، به شما کمک می‌کنند که هوشیار مانده و خستگی شما کاهش پیدا کند. از جمله این روغن‌ها می‌توان به روغن ترنج، دارچین، میخک، سرو، اوکالیپتوس، صنوبر، زنجبیل، لیمو، لیموترش، علف لیمو، نعناع، کاج، اکلیل کوهی، ریحان و فلفل سیاه، اشاره کرد. همچنین، رایحه مرکبات را نیز امتحان کنید.

۳۴) به بدن خود آبرسانی کنید. ــ مقدار زیادی آب بنوشید. کم‌آبی بدن، حجم خون را کاهش داده و به خستگی منجر می‌شود. نوشیدن مقادیر زیادی آب، نیاز شما به اجابت مزاج را افزایش می‌دهد و همین امر به هوشیار نگه داشتن شما کمک می‌کند.

۳۵) بینی خود را تمیز نگه دارید. ــ اگر حساسیت، باعث مسدود شدن سینوس‌های شما شده است، احساس خستگی و کج‌خلقی خواهید کرد. کانال بینی خود را با محلول سالین، شستشو دهید.

۳۶) جوراب‌های خود را برای طراوت بیشتر، عوض کنید. ــ این یک حقه غیرمعمول است اما به خوبی جواب می‌دهد. یک جفت جوراب تمیز به محل کار خود ببرید و در وسط روز، جوراب‌های خود را عوض کنید. از احساس طراوتی که با این کار به شما دست می‌دهد، شگفت‌زده خواهید شد. این حقه، به خصوص در روزهایی که پیاده‌روی زیادی داشته‌اید به کارتان می‌آید.

۳۷) لباس‌هایی با رنگ روشن‌تر بپوشید. ــ این راهکار، با خلق وخویی که شما به سایر افراد منعکس می‌کنید و خلق و خویی که آنها به شما برمی‌گردانند، در ارتباط است. اگر از رنگ‌های تیره و غم‌انگیز استفاده کنید، همان نوع رفتار تیره و غم‌انگیز را منعکس کرده و مردم نیز با همین رفتار، نسبت به شما عکس‌العمل نشان می‌دهند. اگر لباس روشن با رنگ‌های شاد بپوشید، شادی نیز به سمت شما منعکس شده و لذا خلق و خو و سطح انرژی شما نیز تقویت می‌شود.

۳۸) مراقب رفتار خود باشید. ــ اگر به چیزهای ناخوشایندی که در طول روز برای شما اتفاق می‌افتند، اجازه بدهید که شما را مقهور خود کنند، احساس خستگی در شما نمود پیدا می‌کند. مراقب رفتار خود باشید و اجازه ندهید که منفی بودن به سراغ شما بیاید. یک دیدگاه خوش‌بینانه درباره زندگی، انرژی شما را بالا نگه می‌دارد. بله، بدترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد، در هر صورت اتفاق خواهد افتاد اما اگر به نگرانی ادامه بدهید، انرژی شما را تحلیل خواهد برد. در هر موقعیتی به نکات مثبتی که در آن نهفته است، فکر کنید. بدین ترتیب، خسته نخواهید شد.

۳۹) احساسات خود را امتحان کنید. ــ استرس، افسردگی و سایر احساسات منفی، عوارض سنگینی بر روی سطح انرژی شما می‌گذارند. خستگی شدید شما، بستگی زیادی به احساسات ذهنی شما دارد. بنابراین، بر روی کنار آمدن با احساسات خود وقت گذاشته یا در صورت نیاز از دیگران در این زمینه، کمک بگیرید.

۴۰) کمی وزن کم کنید. ــ حمل کردن وزن اضافی به این سو و آن سو، هم بر روی جسم و هم بر روی انرژی شما عوارضی بر جای می‌گذارد. پس، کمی از وزن خودتان را به صورت تدریجی کم کنید. کارهایی که برای کاهش وزن انجام می‌دهید، مثل ورزش، نوشیدن آب، پرهیز از قندهای ساده، همگی اثرات مثبتی بر روی سطح انرژی شما دارند.

۴۱) از مکمل‌های گیاهی استفاده کنید. ــ بسیاری از افراد معتقدند که گیاهان،‌ سطح انرژی را افزایش می‌دهند. اگر به دنبال یک راه طبیعی برای حفظ هوشیاری خود هستید، از مکمل‌های جینسنگ، گرده زنبور، گوتوکولا (گیاه آب‌قاشقی)، قارچ میتیک و بسیاری دیگر از این دست، استفاده کنید.

۴۲) برای خودتان یک هدف یا آرزو تعیین کنید. ــ داشتن یک آرزو یا هدف، انگیزه زیادی به ما می‌دهد.

۴۳) از افراد منفی‌باف دوری کنید. ــ اینگونه افراد، همیشه موضوعی برای انتقاد یا مشکلی که باید حل شود، دارند و انرژی شما را نیز با مجبور کردن شما به گوش سپردن به مشکلات‌شان،‌ خالی می‌کنند.

۴۴) درباره موضوعاتی که برای‌تان جالب هستند، صحبت کنید و یا بر روی چیزی که برای‌تان جالب است، کار کنید. ــ حتی اگر این کار را فقط برای چند دقیقه انجام بدهید، برای‌تان مفید خواهد بود. تمام ذهن خود را بر روی صحبت کردن یا کار بر روی چیزی که بیش از همه به آن علاقه دارید، متمرکز کنید.

۴۵) یک کار چالش‌برانگیز انجام بدهید. ــ قبل از هر کار دیگری، مغز خودتان را با چالش‌برانگیزترین کاری که باید انجام بدهید، به فعالیت وادار کنید. این امر باعث می‌شود که هوشیارتر بوده و با رفع و رجوع کردن این کار چالشی، بقیه روز را به استراحت بیشتری بپردازید.

۴۶) خموده نباشید. ــ در پشت میز کار خود به حالت قوزکرده ننشینید. این کار هیچ اثر خوبی بر روی هوشیاری شما ندارد. با قامت راست اما راحت بر روی صندلی بنشینید. بدین ترتیب، احساس هوشیاری بیشتری نموده و برای کار آماده خواهید بود.

۴۷) یک فعالیت جدید را امتحان کنید. ــ انجام یک فعالیت تکراری، خسته‌کننده و ملال‌آور بوده و انرژی شما را از بین می‌برد. این روند تکراری را از بین ببرید، یک فعالیت جدید را آغاز کنید و به دنبال تجربیات جدید برای رونق بخشیدن به روز خود باشید تا شما را هوشیار و سرحال نگه دارد.

۴۸) کارهای نیمه‌تمام خود را تمام کنید. ــ هیچ‌چیز به اندازه به تأخیر انداختن کارهای ناتمام، انرژی را تحلیل نمی‌برد. کارهای عقب‌افتاده را تمام کنید. آیا کاری باقی مانده است که بر روی دوش شما سنگینی می‌کند؟ خوب، انجامش بدهید و این بار سنگین را از شانه خود بردارید.

۴۹) لباس مرتب بپوشید. ــ داشتن احساس بهتر نسبت به خود، یک روش جادویی برای افزایش انرژی است. برای آراستگی ظاهر خود، وقت بیشتری بگذارید. این امر باعث می‌شود که همکاران شما به تمجید از شما بپردازند. لذا احساس بهتری پیدا کرده و چابکی و انرژی بیشتری خواهید داشت.

۵۰) شب‌ها،‌ به قدر کافی بخوابید. ــ این مورد کاملاً واضح و مشخص است. بهترین شیوه برای افزایش انرژی این است که به قدر کافی استراحت کنید. ما به ۷ تا ۸ ساعت خواب برای استراحت کامل، نیاز داریم. اگر به طور مکرر، شب‌ها کمتر از ۶ ساعت بخوابید، دچار کسر خواب شده و بهبودی از آن، کار مشکلی خواهد بود.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید