۹ دلیل برای آرام خوردن

من آبنبات های شکلاتی خیلی دوست دارم. بیشتر وقتها باید ۳ تا آبنبات بخورم تا احساس رضایت کنم. اما اخیرا˝ متوجه شدم که اگر بعد از خوردن ۲ تا آبنبات ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنم, بطور قابل توجهی دیگر میل به خوردن آبنبات ندارم یا حداقل میلم به خوردن آن کمتر شده است. به راستی متعجب شده ام که چرا این اتفاق می افتد و شروع به تحقیق دربارهء آن کردم. در نهایت این مسئله من را به سمت یادگرفتن اثرات آرام خوردن برد.

مهمترین اثر سودمند آرام خوردن کاهش مصرف غذا و بدنبال آن کاهش وزن است که این مورد خودش فواید زیادی را از جمله کاهش فشار خون , پیشگیری از آرتروز و موار دیگری را بدنبال دارد:

۱) اول از همه – آرام خوردن هیچ ضرری ندارد

آرام خوردن نه تنها هیچ اثر منفی بر سلامتی شما ندارد بلکه بدون هیچ هزینهء اضافی مزایای بسیاری را نیز برای شما بدنبال خواهد داشت.

۲) کاهش اشتها

آرام خوردن می تواند اشتهای شما را از زمانی که شروع به خوردن کردید نسبتا˝ کاهش دهد. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد تا پیام احساس سیری از مغز ارسال شود و اگر شما اشتها نداشته باشید طبیعتا˝ کمتر هم می خورید.

۳) کنترل نسبی

این مورد یک نتیجهء مستقیمی از کاهش اشتها است که به آن اشاره کردیم.آرام خوردن خیلی آسانتر از کم خوردن بدون احساس سیری است. در حین غذا خوردن مدتی طول می کشد تا شما احساس سیری کنید بنابراین این مدت زمان لازم را به بدنتان بدهید. سریع خوردن باعث می شود که شما قبل از آنکه متوجه شوید که سیر شده اید زیاد غذا بخورید در حالیکه آرام غذا خوردن به پیامهای سیری این فرصت را می دهند تا قبل از آنکه شما بشقابتان را تمام کنید ارسال گردند و حس سیری به شما دست دهد.( راهنمای تغییر رفتار موسسه بین المللی سلامت قلب, موسسه بین المللی قلب, ریه و خون (NHLBI))

۴) کنترل وزن

دو مورد گفته شده در بالا جلوی پرداخت هزینه های اضافی را می گیرند. حجم نسبی غذا و سرعت خوردن آن بخشی از دلیل معروف ” تناقص فرانسوی” است. زیرا دیده شده که میزان بروز بیماریهای قلبی و اضافه وزن در بین فرانسوی ها بسیار کمتر از آمریکاییهاست در حالیکه دریافت کالری و چربی های اشباع در فرانسوی ها بالاتر از گروه دیگر می باشد. این مورد به خوبی به اثبات رسیده است که مدت زمان خوردن غذا در فرانسوی ها بسیار طولانی تر است در حالیکه حجم غذای آنها کمتر از آمریکاییها می باشد. اخیرا˝ تحقیقات ژاپنی ها رابطهء بسیار نزدیک سرعت خوردن را با شاخص تودهء بدن یا همان “BMI” و چاقی را نشان داده است.

۵) هضم

این مورد که هضم غذا در دهان آغاز می شود بسیار واضح است. در آنجا غذا با آب دهان مخلوط شده و به ترکیبات شیمیایی کوچکتر قابل جذب برای بدن می شکند. با جویدن آرام و ملایم غذا فرایند هضم کامل می شود. اساسا هر چه شما آرامتر غذا بخورید بدن شما سریعتر و بسیار موثرتر می تواند مواد غذایی را متابولیزه کند. وقتی غذا را ببلعید بدن شما به سختی می تواند همهء مواد مغذی موجود در آن مادهء غذایی را جذب کند.( مانند ویتامین ها, عناصر معدنی و اسیدهای آمینه)

۶) غذایتان را مزه مزه کنید و از آن لذت ببرید

وقتی که شما به آرامی غذا می خورید, با مزه مزه کردن غذایتان بیشتر ارضاء می شوید. آرام غذا خوردن به شما اجازه می دهد تا طعم بافتها و بوهای بیشتری را تجربه کنید. غذای شما جالب تر و جذاب تر می شود.و دوباره یک تجربهء فرانسوی؛ آن هم اینکه آنها بیشتر بر روی حس غذا خوردن تمرکز می کنند تا فواید آن.

۷) کیفیت در مقابل کمیت

ممکن است آرام خوردن تنها یک قدم کوچک به سمت برنامه غذایی سالم باشد, اما وقتی شما غذایی را آرام          می خورید و متوجه می شوید که آن را دوست ندارید, خوب شاید برای دفعهء بعدی غذایی با کیفیت بهتر انتخاب کنید و از یک غذای خوب لذت ببرید.افرادی که سریع غذا می خورند بیشتر مستعد مصرف غذاهای حاضری و آماده هستند.

۸) مقاومت به انسولین

تحقیقات ژاپنی ها نشان می دهد که خوردن سریع با مقاومت به انسولین ارتباط دارد. این مقاومت یک فاکتور خاموشی است که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی را در افراد افزایش می دهد. همچنین این طور به نظر می رسد که سریع خوردن غذا یک فاکتور خطرناک برای سندرم متابولیکی می باشد. ( مجموعه ای از نشانه ها مثل فشار خون بالا, چاقی, کلسترول بالا و مقاومت به انسولین)

۹) رفلاکس معده و ترش کردن

خوردن سریع باعث برگشت اسید معده می شود. این مورد بخصوص در افرادی که بیماری رفلاکس دارند صدق می کند.

شاید این مطالب را هم بپسندید