۹ اشتباه رایج در کاهش وزن

بیشتر ما اشخاصی را می شناسیم که ساعات زیادی در باشگاههای ورزشی تمرین می کنند یا بعد از خوردن یک شیرینی خودشان را سرزنش می کنند.ما چقدر برای غذاهایی که هوس می کنیم هزینه می کنیم و وقتی وزنمان برمیگردد ناراحت می شویم.

هرساله افراد بسیاری سعی می کنند وزنشان را کم کنند ، اما اکثرشان موفقیت پایداری ندارند. این افراد به اهدافشان متعهد هستند ولی هیچ روش مطمئنی برای خرج کردن پولشان برای نگهداری برنامه پیدا نکردند.

من با یک مربی خصوصی  ، متخصص رژیم درمانی و مربی بهداشت در شهر خودم (سانفرانسیسکو ) در مورد اینکه چرا همیشه با این موضوع در گیر هستیم ، صحبت کردم. در کل افرادی که برای کاهش وزن مراجعه می کنند همه شان یک نوع اشتباه دارند. من از آنها خواستم تا برای رهایی از اضافه وزن ، عادتهای نادرست را بشناسند و از آنها پرهیز کنند.

۱) در اولویت قرار ندادن خود

کاهش وزن و به طور اختصاصی رفتن به سمت سلامتی کامل یک تغییر سبک زندگی است ، و این نیاز دارد که ما در زندگی روزمره مان همه چیز را در نظر بگیریم. رژیم های سخت و اینکه کالری هر چیزی شمرده شود عملی نیست و ما روی رفتارمان کنترل نخواهیم داشت. من نمی توانم مقام پایین تری در کار ، خانواده و زندگی اجتماعی قبول کنم . بعضی اوقات یه کم خودخواهی نیاز دارید.Manual  متخصص تغذیه میگوید : باید برای رفتن به خرید ، برنامه ریختن برای وعده های غذایی تان ، برای ورزش باید وقت بگذارید ، تا وقتی که شروع نکنید به خودتان و برنامه تان خدمت کنید، شما نتیجه ای نخواهید گرفت.

۲) تمرکز بر روی کالری‌ها

بیشتر افراد اعتقاد دارند که کاهش وزن فقط با کاهش کالری شان بدست می آید و نیازهای بدنشان را در نظر نمی گیرند و معتقدند با رفتن به سمت رژیم های کم کالری مسئله شان حل می شود. Rania متخصص تغذیه می گوید : بیشتر افراد روی شمارش کالری ها تمرکز می کنند. در حالیکه مهم کیفیت کالری دریافتی است. بین دریافت ۲۰۰۰ کالری از غذاهای سالم با همان مقدار دریافت کالری از غذاهای مک دونالد تفاوت بسیاری وجود دارد. او داشتن یک ژورنالی برای جانشین های غذایی جهت اطلاع از معادلهای غذایی را توصیه می کند ولی اظهار نگرانی می کند که ذهن افراد را زیاد مشغول کند و مقدار کالری دریافتی کم شود. شما به دانستن نیازهای بدنتان نیاز دارید.

۳) خوردن زیاد غذاهای خوب

به نظر می رسد با افزایش شهرت مواد طبیعی و ارگانیک ، بازار از مارکهایی شبیه ” کاملاًَ طبیعی”، ” غلات کامل” و … پر شده است. این روند به سمت غذاهای سالم خوب است ولی به مرور این اثر را در افراد دارد که آزادانه این مواد را در مقدارهارهای زیاد استفاده کنند. یک مارک ارگانیک یا غلات کامل خوب است اما این به معنی کالری پایین نیست. من مراجعینی دارم که می گویند : من ارگانیک می خورم ، من هر روز غذاهای سالم می خرم. این مراجعین برای زندگی سالم و خوردن غذاهایی با کیفیت بالا مشتاق هستند. یکی از مراجعین به جای کره به نان تست روغن زیتون اضافه میکند ، اما این باعث کاهش وزن نمی شود. به عنوان مثال اگر شما به سمت استفاده از روغن می روید بهتر است روغن زیتون را انتخاب  کنید ، اما باید اندازه واحدها را نظر بگیرید و بعد غذاهای سالم انتخاب کنید. کنترل نباید فراموش شود.

۴) مقایسه پیشرفت خودمان با دیگران

رسانه های گروهی آمریکا همیشه ما را به مقایسه خودمان با افراد مشهور دعوت می کنند، ( بدانید چگونه Britney  پنجاه پوند کم کرد!) – اثر فوق العاده فلفل قرمز را ببینید – رژیم سخت آب.

بیشتر ما می دانیم رسیدن به استانداردها برایمان غیر ممکن است ، اما همچنان روند کاهش وزن خودمان را با دیگران مقایسه می کنیم و احساس ناتوانی میکنیم. تمرین ورزشی و تغییر سبک زندگی همراه با دوستان می تواند انگیزه بیشتری ایجاد میکنداما اگر در کنترل نباشد رقابت ناسالمی خواهد بود.

Rania افراد را سوق می دهد به اینکه شما یک فرد متفاوتی هستید و نیازهای بدن شما از فرد دیگری متفاوت است. اگر پیشرفت دوستانمان را در خودمان نبینیم ، آنوقت شروع می کنیم به احساس ناتوانی و به سمت شکست سوق داده می شویم.

۵) نخوردن قبل ورزش

برطبق نظر Bianca Bursh (مربی) این موضوع بزرگترین اشتباه افراد است. او می گوید ، آندسته از مراجعین او که با معده خالی تمرین می کنند اغلب تجربه تهوع و استفراغ دارند و شرایط سختی را برای رسیدن به تناسب اندام و سوزاندن کالری می گذرانند.شما نمی توانید انرژی کافی برای تمرین داشته باشید بدون اینکه چیزی خورده باشید. او توصیه می کند حدود ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت قبل ورزش حتماً چیزی بخورید ( حتی مقدار کمی). اگر لازم بود ۲۰ دقیقه قبل هم می توانید بخورید.

نظریه های متفاوتی در این مورد وجود دارد ولی در کل بدن ما وقتی انرژی کافی دارد، آمادگی بهتری دارد.شما می توانید در مورد میان وعده ها در هنگام ورزش جستجو کنید و از طریق آزمون و خطا بهترین را انتخاب کنید.

۶) به ندرت خوردن

سرعت متابولیک بدن فقط در هنگام دریافت پایین کالری و همچنین زمانیکه فاصله زیادی بین وعده های غذایی هست ، پایین می آید.با حذف وعده ها و فاصله انداختن بین وعده ها متابولیسم شما به آرامی پایین می آید، اگر به مدت طولانی چیزی نخورید ، گرلین ( هورمون تحریک اشتها ) بیشتر تولید می شود و شما برای احساس سیری نیاز به خوردن بیشتری دارید. در حالیکه اگر تعداد وعده ها زیاد و  حجم وعده ها کم باشد متابولیسم بدن شما در یک مسیر ثابتی خواهد بود، سطح قند خون را تنظیم می کند و گرسنگی های روحی را به تاخیر می اندازد.

شخصی که گرسنگی می کشد، احتمال کمتری هست که یک وعده مناسبی انتخاب کند و حتماً سراغ غذاهای سریع و راحت مثل fast food می رود.

۷) تفکر همه یا هیچ

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که افرادی که قصد کاهش وزن دارند انجام می دهند همین مورد است.خودشان را در سطح بالای استاندارد قرار می دهند که غیر ممکن است.

داشتن یک هدف برای نگهداری انگیزه خیلی خوب است اما به شرطی که در هدفها جدی باشند( نخوردن نان کلاً). هر قضاوت اشتباهی احساس ناتوانی را بالا می برد که این مانع پیشرفت می شود. Manualمی گوید: اهداف کوتاه مدتی تنظیم شوند، آنها اجرا شوند ، احساس توانایی نسبی که ایجاد شد، بعد پیش به سوی موفقیت.

برای مثال، اگر یک شخص بی تحرکی این هدف را انتخاب کند که به جای اینکه هر روز ورزش کند ،۳ بار در هفته ورزش کند، این هدف او امکانپذیرتر خواهد بود تا اینکه همه وقت خود را بخواهد برای آن صرف کند.

تنظیم قوانین زیاد برای انتخاب غذا خوب نیست ، با تعیین کالری غذاها ما فقط بعداز خوردن ،احساس گناه می کنیم. که این باعث تفکر همه یا هیچ می شود. ذهن شما برای انتخاب غذاها باید مثبت باشد.

۸) عدم تعادل بین ورزش و رژیم غذایی

Rania   و Manual  اعتقاد دارند که افراد تاکید زیادی روی اهمیت ورزش روی کاهش وزن دارند.”ورزش خیلی مهم است.” Rania  می گوید ، اما من فکر نمی کنم تاثیر آن ۵۰-۵۰ باشد.هر دو نسبت ۸۰% رژیم و ۲۰% ورزش را برای کاهش وزن قبول دارند. مسئله اینست که افراد خودشان را برای تمرین خوب تقویت نمی کنند، که این خود باعث افزایش وزن می شود.

بیشتر اوقات افراد سخت خودشان را درگیر ورزش می کنند و سعی می کنند کم بخورند تا متابولیسم شان پایین بیاید، ولی بعد از شروع ورزش ، اشتها بالا می رود و بیشتر از نیازشان می خورند.Bianca   بعضی چیزها را در ورزش محدود کرده است. او می گوید : شما باید حداقل ۵-۴ بار در هفته تمرین کنید ولی هیچ دلیلی وجود ندارد شما ساعات طولانی را در باشگاه بگذرانید. برنامه رژیم غذایی و ورزش باید همزمان انجام شوند.

۹) عدم توجه به این نکته که این تغییر سبک زندگی است نه یک تغییر سریع

کم شدن سایز لباسها یکی از مقیاسهای کاهش وزن است ، اما این آخر راه نیست. چیزی که بیشتر باعث عدم نتیجه گیری می شود ، ثابت ماندن وزن ( یا کم نشدن آن) است که سختترین قسمت برنامه است.

بیشتر افراد روش کاهش وزن را می دانند اما طرز نگهداری آنرا نمی دانند. نگهداری وزن در یک حد ثابتی برای آرامش زندگی خوب است.عدم ثابت ماندن وزن در طول توجه نکردن و اولویت ندادن به خود پیش می آید. برنامه ، نیاز به این دارد که ما بعضی چیزها را همیشگی انجام دهیم و بعضی راهکارها را برای همیشه قبول کنیم.

اگر ما نتوانیم کلاً غذاهای سرخ کرده را کنار بگذاریم یا نتوانیم ۵ روز در هفته برای باشگاه وقت صرف کنیم ، نمی توانیم نتایج آشکاری در خودمان ببینیم.

پس ما باید یک راهی برای داشتن یک رژیم قابل اجرا در رسیدن به اهداف مناسب در زندگیمان پیدا کنیم. برای اطمینان میتوانیم برنامه را آرام آرام اجرا کنیم.

در آخر، گام های مثبت  هر چند کوچک که ما برای اهدافمان برمی داریم باعث بازدهی بیشتر خواهد شد.

شاید این مطالب را هم بپسندید