مراقب کلمات باشید!

مراقب کلمات باشید!

تا حالا شده که به خودتون بگید “باید” این کارو انجام بدم و همه ی کاراتون و کردین جز اون کاری رو که باید  انجام میدادین؟یا نباید دیگه اینو بخورم یا اینکارو بکنم اما  دوباره انجامش دادین؟ باید بهتون بگم که شما تنها خط شکن ها نیستید این خاصیت” اجباری” بودنه.

در خیلی از مواقع وقتی ما با اجبار و تحکم از کسی بخوایم که کاری رو برامون انجام بده یا لج می کنه و انجام نمی ده یا درست حسابی و با میلش این کارو نمی کنه پس عقل سلیم حکم می کنه نحوه درخواست مون و عوض کنیم مثلاً به جای اینکه به بچه تون بگید باید اتاقت و مرتب کنی که در خیلی از مواقع نتیجه نمی ده اینبار بگین ازت می خوام که اتاقت و مرتب کنی یا خوشحال میشم که باهم اتاقت و مرتب کنیم امتحانش کنین باور کنین نتیجه می ده.

اما می رسیم به خودمون  وقتی به خودمون میگیم من باید امروز ورزش کنم، من باید صبح زود بیدارشم ، من باید … احتمال اینکه با ذوق و شوق انجامشون بدیم خیلی کمه و کلی استرس و حس های منفی به خاطرانجام ندادن شون هم به خودمون منتقل می کنیم .خب پس چیکار کنیم؟

نوع صحبت کردن و قول و قرار گذاشتن با خودمون رو تغییر بدیم . ما آدما در مورد اجبار گارد می گیریم پس بهتره واژه های دیگه ای رو انتخاب کنیم که اشتیاق و انگیزه رو در ما ایجاد کنه و اون کاری رو که لازمه انجامش بدیم و عملی کنیم.  به جای اینکه به خودتون بگین من باید ورزش کنم،  بگین من میخوام ورزش کنم یا من خیلی دوست دارم ورزش کنم با اینکه حتی دوست نداشته باشید چون رفتارهای ما تحت تاثیر باورهای ما قرار می گیرن.

این نکته هیچ تناقضی با متعهد بودن نداره و به عبارتی شما با تغییر گفتار سعی می کنید به برنامه تون با یه حس خوب و مثبت متعهد و پایبند بمونید چون می دونید که اگه می خواید به هدف تون برسید لازمه اش اینه که تلاش تون مداوم باشه و با متعهد بودنه که موفق می شید.

وقتی میگید بهتره که این کارو انجام بدم یعنی قبلش می دونید چرا و می دونید اگه این کار یا رفتار و انجام بدین چه فایده ای داره در واقع سود و زیانش رو بررسی کردین و تصمیم گرفتین که انجامش بدین این فرآیند حس خوبه خودکنترل گری به شما میده یعنی این منم که انتخاب کردم و می خوام که این کارو انجام بدم یا انجام ندم.

پس حالا که متوجه قدرت کلمات شدین ازتون می خوام که از همین حالا نوع گفتار با خودتون رو تغییر بدین و خواهید دید که چقدر کارها رو بهتر انجام می دین بدون اینکه مجبور باشید  .

شاید این مطالب را هم بپسندید