۳ دلیل برای آنکه غذای خونه را بخوریم

نه فقط در روز عید شکرگزاری بلکه در همه ی روزهای سال

هنگامی که اعضای خانواده برای عید شکرگزاری دور هم پشت یک میز جمع می­شوند تا آداب این روز را بجای آورند همگی به این موضوع فکر می­کنند که «باید بیشتر دور هم جمع شویم».

حق با آن­ها است. باید بیشتر در خانه آشپزی کنند.

اما وقتی تعطیلات می­گذرد و مشغله­های همیشگی زندگی تکرار می­شود، به سادگی به عادت قدیم خرید پیتزا در راه محل کار به خانه برمی­گردند یا اینکه سفارش می­دهند از بیرون برایشان غذا بیاورند.

اگر بهانه ی اصلی شما برای آشپزی نکردن در منزل نداشتن زمان در طول هفته است، خوب در یک شب کمی بیشتر وقت بگذارید و برای چند وعده غذا درست کنید.

برای بدست آوردن آسودگی باید هزینه کرد هرچند اگر خانواده­ها واقعا عادت­های غذایی­شان را تحلیل و بررسی می­کردند از نتایج این بررسی چندان خوشحال نمی­شدند. غذای بیرون معمولا ناسالم، با صمیمیت کمتر و گران­تر است. با نگاه دقیق­تر می­فهمیم که کم کم خانواده غذایی که در یک کاغذ روغنی یا ورق آلومینیم پیچیده شده را دارند با یک بشقاب غذای تزئین شده عوض می­کنند.

در اینجا سه دلیل برای غذا درست کردن در منزل به شما ارائه می­کنیم:

۱) غذاهای خانه سالم­تر است

با اینکه این روزها بسیاری از رستوران­های غذای سریع میزان کالری هر غذا را در فهرست در کنار عنوان آن می­نویسند اما همچنان برای کسی که می­خواهد یک وعده ی غذایی داشته باشد که با خوردن آن هم سیر شود و هم میزان کالری و چربی بدنش را یک روزه به سقف مجاز نرساند، گزینه­‌ها محدود است. غذای خانگی دقیقا همه ی آنچه که در فهرست رستوران­‌های غذای سریع آمده تامین می­کند درحالی که می­تواند از چربی یا سدیم کمتر استفاده کند یا این مواد را با ماده­‌ای سالم­تر جایگزین کند.

بچه­‌ها هم احتمالا از خوردن میوه و سبزیجات بیشتر لذت می­برند اگر به آن­ها اجازه دهید در تهیه ی غذا به شما کمک کنند. در روزگاری که فشار خون بالا و دیابت نوع دو بیش از همیشه در حال گسترش در میان مردم است، کلید مبارزه با این بیماری­ها محصولات غذایی فراوری نشده می­باشد.

۲) یک غذای خانگی نسبت به غذایی که بیرون خورده می­شود یا از بیرون سفارش می­دهیم، صمیمی­تر است

در پژوهشی که به تازگی منتشر شده، گفته شده است که وعده­های غذایی دور هم و خانوادگی باعث کاهش اضافه وزن در کودکی بویژه برای خانواده­هایی که سطح درآمد کمتری دارند می­شوند. هنگامی که خانواده بر روی فرزندان خود سرمایه­گذاری می­کند و زمان مفیدی را برای بچه و با هم بودن صرف می­کند باعث می­شود تا بچه­‌ها ارزش بیشتری برای خود قائل شوند.

اینکه سرمان شلوغ است آسان­ترین بهانه برای نگذراندن زمان درکنار خانواده است بخصوص زمانی که می­بینیم هر یک از اعضای خانواده در یک زمان در جای متفاوتی است. اما داشتن یک تلاش هوشمندانه برای صرف روزانه ی یک وعده ی غذایی در کنار خانواده فرجه­ای است که از زندگی پر از بحران بیرون چند دقیقه­ای جدا شویم.

۳) تهیه ی غذا در منزل از نظر اقتصادی به صرفه­‌تر است

بر اساس مطالعات موسسه ی دیابت آمریکا، متوسط هزینه­ای که افراد مبتلا به دیابت برای تامین دارو و زندگی خود صرف می­کنند ۲.۳ برابر بیشتر از افرادی است که مبتلا به این بیماری نیستند. یک ساندویچ پنیر (چیزبرگر) ۹۹ سِنتی همان لحظه به نظر به صرفه می­آید اما اگر بخواهیم بیشتر به سراغ این غذا بیاییم کم کم می­بینیم که هزینه­‌های درمان و از دست دادن سلامتی بسیار بیشتر از این حرف­‌ها است.

فراموش نکنیم که درست است که غذای پرکالری بیرون معمولا به نظر ارزان­تر از غذای تازه می­آید اما ما با هر بار خریدی که از فروشگاه می­کنیم تنها برای یک وعده غذا مواد اولیه نمی­خریم بلکه این مواد اولیه می­تواند برای چندین وعده استفاده شود.

اگر بهانه ی اصلی شما برای آشپزی نکردن در منزل نداشتن وقت در طول هفته است، یک شب کمی وقت صرف کنید و برای چند وعده، غذا درست کنید. غذای باقی مانده از شب گذشته ممکن است انتخاب اول بیشتر مردم نباشد اما از نظر اقتصادی بسیار به صرفه‌­تر است و گرم کردن مجدد آن نسبت به رفتن به یک رستوران و سفارش غذا زمان کمتری را از ما می­گیرد.

به نظر عجیب می­آید که نگاه ما به عید شکرگزاری به عنوان فرصتی برای خوردن غذای سالم­تر باشد. حتی فکر کردن به پای سیب و پای کدوحلوایی باعث می­شود آب دهان آدم راه بیفتد. سالانه نزدیک به ۴۵ میلیون بوقلمون در آمریکا خورده می­شود که به نظر تعطیلات باعث بر هم زدن این تعادل نمی­گردد.

ما هفته­ای چند بار تصمیم می­گیریم که از این به بعد در خانه آشپزی کنیم اما تنها یک یا دو بار در سال این کار را می­کنیم چون می­خواهیم از زمان اضافه‌­ای که صرف پخت غذا می­کنیم پرهیز کنیم برای همین خیلی زود از بیرون خرید می­کنیم.

روشن است که روز شکرگزاری یک مناسبت ویژه است. خانواده‌­های کمی وقت دارند که در طول هفته آشپزی کنند بدون آنکه در برنامه ی کاری خود تغییری ایجاد کنند.

از تعطیلات به عنوان یک فرصت استفاده کنید تا با دوستان و نزدیکانی که دوست دارند دستور پخت­‌های مخصوص یا مهارت­هایشان را به اشتراک بگذارند به آشپزخانه روید.

فقط به یاد داشته باشید که می­توانید و باید از این مهارت­‌ها که از دوستانتان یاد می­گیرید همیشه استفاده کنید. برای استفاده از این مهارت‌­ها ۳۶۴ روز صبر نکنید.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید