تا به حال برایتان پیش آمده است که سالادی پرخاصیت و سالم تهیه کنید و سپس انواع ترکیبات غذایی پرکالری را به آن بیافزایید؟

به خاطر داشته باشید که ترکیب و مقدار طعم‌دهنده‌ای که به سالاد خود اضافه می‌کنید، ممکن است با محو کردن خواص سلامتی آن همراه باشد. در این مطلب قصد داریم تا شما را با چاشنی‌های شگفت‌آور و البته خوشمزه برای سالاد‌ها آشنا کنیم. بهره‌گیری از مقدار اندک از ترکیبات مختلف باعث ایجاد تنوع در مصرف سالاد، بدون افزودن کالری اضافی خواهد شد.

– سالاد‌ها و گل‌ها:

چه چیزهایی را به عنوان سالاد می‌شناسید؟ احتمالا پاسخ شما سبزیجات، برگ‌های سبزرنگ و یا حتی میوه‌ها خواهد بود. به یک باغچه رنگارنگ و گل‌های آن فکر کرده‌اید؟ چرا نتوانیم این ‌گل‌ها را وارد سالاد خود کنیم؟

گل‌های خوراکی شامل داوودی، بنفشه، گل رز، لادن و زنجبیل، باعث افزودن طعم و رنگ به سالاد شما خواهند شد. البته حتما از گل‌های برچسب‌گذاری‌شده به عنوان خوراکی که در فروشگاه‌ها یا بخش‌های تولیدی موجود هستند، به این منظور استفاده کنید. انواع موجود در گل‌فروشی‌ها و یا گلخانه‌ها ممکن است حاوی آفت کش‌های سمی و خطرناک باشند. باغچه‌های پرورش‌دهنده گیاهان آشپزخانه‌ای نیز می‌توانند مکانی مناسب برای تهیه این گل‌های خوراکی باشند.

– جعفری، مریم گلی، رزماری و آویشن

استفاد از گیاهان، چه به صورت تازه و چه به شکل خشک، راه دیگری برای افزودن عطر و طعم به سالاد است. بسیاری از سوپرمارکت‌ها این گیاهان تازه را به طور بسته‌بندی‌شده و یا تازه به فروش می‌رسانند. می‌توانید گیاهان تازه و خشک را به عنوان چاشنی روی سالاد بپاشید و یا آن‌ها را سس‌ سالاد اضافه کنید. ترکیبات مختلف را تجربه کنید، البته با مقدار اندک آن‌ها آغاز کنید. اگر در دستورالعمل تهیه یک سالاد و یا سس آن، مصرف نوع خشک شده یک سبزی توصیه شده بود و مایل بودید که شکل تازه آن را جایگزین کنید، بدانید که یک قاشق چای‌خوری از هر سبزی خشک، معادل با یک قاشق غذاخوری یا ۳ قاشق چای‌خوری از شکل تازه آن است.

– معرفی یک میوه سبز رنگ جدید

آووکادو یک میوه سبزرنگ است که نه‌تن‌ها طعم خوبی دارد، بلکه منبع خوبی از چربی‌های تک‌غیراشباع، و ویتامین‌ها و مواد معدنی، از جمله ویتامین E و پتاسیم است. همچنین حاوی مقادیر بالای فیبر است که کمبود دریافت آن در بسیاری از افراد به چشم می‌خورد. آووکادو میوه‌ای پرکاربرد در آشپزی است. به عنوان مثال، می‌تواندی آن را خرد کرده و روی سالاد بریزید یا از آن به عنوان یکی از اجزای سس سالاد استفاده کنید. بهتر است آووکادو را بلافاصله بعد از خرد کردن میل کنید؛ چرا که در تماس با هوای آزاد شروع به تغییر رنگ می‌کند. قرار دادن این میوه در معرض چند اسلایس یا چند قطره لیمو، فرآیند قهوه‌ای شدن آووکادو را به تاخیر می‌اندازد.

– به خصوصیتی فرا‌تر از طعم سالاد توجه کنید. بافت سالاد خود را لذت‌بخش کنید

گاهی اوقات، بافت ترد یک سالاد از مهم‌ترین خصوصیات ویژه موردنیاز آن است. مغز‌ها و دانه‌ها علاوه بر طعم به خصوص خود دارای بافتی ترد در زیر دندان هستند که می‌توان از این ویژگیشان در غذا‌ها و سالاد‌ها نیز بهره برد. بنابراین، افزودن مقداری کمی از گردو، تخمه آفتاب‌گردان و یا دانه‌ها و مغزهای دیگر به سالاد، باعث بخشیدن طعم و بافت منحصر به فرد آن‌ها به دست‌پخت ما خواهد شد. یکی دیگر از مواد غذایی فوق‌العاده برای استفاده در سالادهای شما، حبوبات هستند. از انواع متنوع این گروه غذایی در سالاد خود بهره‌مند شوید، البته مصرف لوبیای سیاه و نخود رایج‌تر است. مصرف حبوبات پخته به شکل، یخ‌زده، کنسروی و خشک‌شده باعث افزوده محتوای پروتئین گیاهی سالاد شما خواهد شد. نان‌های کروتن مصرفی رایج در سالاد‌ها معمولا بدون خاصیت هستند، اما اگر این نان‌ها را با آرد کامل تهیه کنید، بخشی از فیبر موردنیاز روزانه بدن را نیز تامین خوهند کرد. ایده جالب دیگر، افزودن بلغور و دانه‌های دیگر غلات کامل همانند کینوآ به سالاد است.

آیا به دنبال راهی برای غنی کردن رژیم غذایی خود از کلسیم و ویتامین ‌D هستید؟ پس انواع پنیرهای موزارلا، پارمسان و یا فتا را به سالاد خود بیافزایید تا علاوه بر خوش‌طعم کردن آن، کلسیم بیشتری نیز دریافت کنید. تخم‌مرغ نیز منبعی از ویتامین D است و همچنین برای تهیه سس نیز استفاده می‌شود.

– طعم شیرینی…

همه ما می‌دانیم که توت‌ها، سیب، پرتقال و گلابی به نوبه خود خوشمزه هستند، اما همراهی آن‌ها با سبزیجات سبز طعم فوق‌العاده‌ای ایجاد خواهد کرد. میوه‌های خشک از جمله آلبالو خشک، برگه زردآلو، قره‌قاط خشک‌شده و کشمش نیز طعم شیرینی در سالاد ایجاد می‌کنند، راحت‌تر استفاده می‌شوند و در طول سال نیز در دسترس هستند. طعم این میوه‌های خشک، در حجم کوچک‌تری از آن‌ها متمرکز شده است و‌‌ همان احساس تازگی را در دهان ما ایجاد می‌کنند.

– به سالاد خود سس بزنید…!

تصور خوردن سالاد بدون سس سخت است. روغن شکل سالم‌تری از چربی است که برای بدن ما البته به مقدار محدود موردنیاز هستند. روغن‌ها حاوی ریزمغذی‌های ضروری زیادی هستند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی از جمله A، D، E و K کمک می‌کنند. همچنین، انواع چربی و روغن باعث ایجاد احساس سیری در فرد می‌شوند. مقدار توصیه‌شده استفاده از روغن در سالاد حدود یک تا دو قاشق غذاخوری است که بستگی به نوع سس سالاد نیز دارد (یک قاشق غذاخوری برای سس مایونز و دو قاشق غذاخوری برای سس‌های چرب‌تر).

– تنوع کلید اساسی برای هر غذا است

از دستور پخت‌های مختلف، انواع سبزیجات با رنگ‌های متنوع، برای حفظ سلامتی و جذابیت سالاد خود استفاده کنید. به نوع هر ترکیب غذایی که مصرف می‌کنید و همچنین سهم آن‌ها توجه کنید. مواد غذایی رنگی‌تر و خوشمزه‌تر انتخاب کنید و مقدار اندک از هر کدام را در سالاد مخلوط کنید. حفظ تنوع در آشپزی هیچ‌گاه آن را تبدیل به کاری کسل‌کننده نخواهد کرد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید