روزی که آموختم تا بدنم را دوست داشته باشم

آیا شما آنچه را که وقتی جلوی آینه می‌ایستید می‌بینید دوست دارید؟ یا اینکه از نگاه کردن در آینه دوری می‌کنید؟ متاسفانه خیلی از ما از بدن خود راضی و خشنود نیستیم. اما سرزنش کردن خودتان برای ظاهری که دارید تنها می‌تواند به توانایی شما برای داشتن احساس و ظاهری بهتر لطمه بزند. با اینکه یادگیری اینکه بتوانید بدن خود را دوست بدارید نیازمند کمی تمرین است اما می‌تواند تغییرات لازم برای موفق شدن در سفرتان را فراهم کند و هنگامی که به مقصد نهایی خود رسیدید احساس فوق العاده‌ای خواهید داشت.

۱) خود را انتخاب کنید

شما قبل از دستیابی به موفقیت در برنامه کاهش وزنتان نیاز دارید تا دوست داشتن بدن خود را بیاموزید. ابی که حدود یک سال است که در یک برنامه کاهش وزن شرکت می‌کند بر روی این موضع تاکید دارد و می‌گوید: «برایم سخت است که بگویم بدنم را دوست دارم اما خود را قانع می‌کنم که این کار را انجام دهم و نتیجه‌ای را که از این کار می‌گیرم دوست دارم، حتی با اینکه هنوز هم تا رسیدن به هدف نهاییم راه زیادی باقی مانده.» البته قبلا اینگونه نبوده اما از وقتی که ابی شروع به پذیرش بدن خود کرد؛ احساس می‌کند که تغییر آن برایش آسان‌تر شده است. او اضافه می‌کند: «شما باید در مورد اینکه وقت و انرژی خود را چگونه صرف کنید تصمیم بگیرید. به طور حتم این، روشی بهتر برای زندگی کردن است.»

۲) ظاهری جدید

کری که متولد نیویورک است، مثل کودکان طبیعی رشد می‌کرد و وزن نرمالی داشت تا اینکه وارد ۲۰ سالگی شد. وزن او به تدریج اضافه شد. او می‌گوید: «من به ندرت خود را در آینه تمام قد نگاه می‌کردم و وقتی خود را در آینه می‌دیدم به خاطر اینکه اجازه داده بودم تا وزنم اینقدر بالا رود از دست خودم واقعا عصبانی می‌شدم.» اما حالا کری از هر فرصتی برای نگاه کردن خود در آینه استفاده می‌کند و هر بار لبخند می‌زند. او می‌گوید: «یاد گرفتن اینکه بدن خود را دوست بدارم به من نگرش متفاوتی نسبت به زندگی داده است. من می‌توانم هر کاری انجام دهم و موفق شوم. هیچ چیز مانع من نمی‌شود.»

۳) ۲ گام برای بیشتر دوست داشتن خودتان

سیا ریکو روان‌شناس نیویورکی می‌گوید: «هر وقت که به خودمان چیزهای منفی می‌گوییم، اعتماد به نفس خود را پایین می‌آوریم، انگیزه‌مان را از دست می‌دهیم و نیروی کمتری برای مراقبت از بدن خود خواهیم داشت. صحبت‌های منفی با خودمان باعث می‌شود که احساس بدی پیدا کنیم. کاری که فرد باید انجام دهد این است که آنچه هست را بپذیرد و از همین نقطه رشد کند.» او موارد زیر را برای کسانیکه می‌خواهند به تنفر از خود پایان بخشند و دوست داشتن جسم خود را آغاز نماید پیشنهاد کرده:

۱) پذیرش سکویی برای تغییر است

به محض اینکه خود و بدنی را که دارید پذیرفتید، می‌توانید به سوی انتخاب‌های آزادانه بجهید. روح و روانی مثبت که به شما برای تعیین اهداف و داشتن انگیزه کافی برای دستیابی به آن اهداف کمک می‌کند.

۲) خود را آنطور که دوست دارید باشید، تصور کنید

به خودتان بگویید که در حال حاضر چقدر فوق العاده به نظر می‌رسید اما برای اینکه بهتر از این هم باشید هیجان‌زده و مشتاق باشید. با این تصور ذهنی و محرک‌های مثبت، بهتر به نظر رسیدن و بهتر احساس کردن به زودی رخ خواهد داد.

هر بار که در آینه نگاه می‌کنید تصور کنید که دارید با بهترین دوست خود صحبت می‌کنید. آیا به بهترین دوست خود می‌گویید که هیکلش چقدر چاق و بد شکل است؟ آیا به او می‌گویید که شکل ران‌هایش حالتان را به هم می‌زند یا شکمش چقدر مضحک به نظر می‌رسد؟ پس چرا با زدن این حرف‌ها به خود، موجب ناراحتی می‌شوید و خود را اذیت می‌کنید؟

شاید این مطالب را هم بپسندید