با مصرف آنتی اکسیدان‌ها سالم بمانید

با خوردن میوه و سبزیجات از بدن خود محافظت کنید:

دلیل آنکه چرا میوه و سبزیجات برای سلامت شما مه‌مند، در غنی بودن آن‌ها از آنتی اکسیدان‌ها نهفته است. این ترکیبات در برابر آسیب ‌هایی که رادیکال‌های آزاد بر رگ‌های شما وارد می‌کنند، نقش حفاظتی دارند و همانند سیستم حفاظتی می‌سل‌ها عمل می‌کنند. طرز عملکرد آن‌ها اینگونه است:
سلول‌های بدن شما غذا و اکسیژن را برای تنفس، حرکت و خوردن به انرژی تبدیل می‌کنند و در حین این واکنش شیمیایی، محصولات جانبی مضری تولید می‌شود. یعنی‌‌ همان رادیکال‌های آزاد. در واقع، آن‌ها فرمی از اکسیژن با فعالیت بالا هستند که یک الکترون خود را از دست داده‌اند. و به همین دلیل است که از سلول‌های دیگر این الکترون از دست رفته را می‌دزدند و در این پروسه به سلول‌های سالم و DNA آن‌ها اسیب می‌رسانند. و در ‌‌نهایت، این صدمات باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت فرد می‌شوند مثل بیماری‌های قلبی، از دست دادن حافظه و سرطان.

آنتی اکسیدان‌ها در این پروسه دخالت کرده و یک الکترون خود را به این رادیکال‌های آزاد می‌دهند و موجب تثبیت آن‌ها می‌شوند. یا اینکه با رادیکال‌های آزاد ترکیب گشته و محصولاتی با دوام و استحکام بیشتر تولید می‌کنند.

همچنین آنزیم‌های آنتی اکسیدان‌ها نیز کمک می‌کنند تا رادیکال‌های آزاد با مواد شیمیایی دیگری وارد واکنش شوند تا به جای ترکیبات سمی، موادی با ایمنی بیشتر تولید شود. علاوه بر این آنتی اکسیدان‌ها از تبدیل کلسترول بد یعنی LDL به حالت چسبنده و ایجاد پلاک نیز، پیشگیری می‌کنند.

به همین دلیل است که امروزه سازمان‌هایی که برای سلامتی بیشتر مردم تلاش می‌کنند، بر روی تولید محصولات تازه، تاکید بیشتری می‌کنند. زیرا که این محصولات سبب محافظت از رگ‌ها، در برابر صدمات ناشی از رادیکال‌های آزاد می‌شوند.

شاید این مطالب را هم بپسندید