این گیاهان ادویه‌ای را فراموش نکنید

طعم فوق­العاده و بهبود سلامتی، دو دلیل اصلی برای استفاده از گیاهان ادویه­ای محسوب می‌­شوند. این گیاهان، بدون اضافه کردن سدیم، طعم غذا‌ها را به میزان زیادی افزایش می‌­دهند. علاوه بر این، بسیاری از این گیاهان حاوی آنتی اکسیدان بوده و به مقابله با بیماری­‌ها می‌­روند. حالا یا چند عدد از این گیاهان ادویه­‌ای آشنا می‌­شویم:

رزماری

اگر می‌خواهید کباب بپزید، رزماری را فراموش نکنید. استفاده از این ادویه ابتلاء به سرطان را کاهش می‌دهد. گوشت را در ماده‌ای که حاوی آبلیو، سرکه، فلفل، سیر و رزماری است خوابانده و دو ساعت کنار بگذارید. سپس گوشت را کباب و سِرو کنید.

در تهیه انواع سوپ، شیرینی، کیک و کلوچه هم می‌توان از این ادویه معطر استفاده کرد.

نعناع

سعی کنید در نوشیدنی‌های که تهیه می‌کنید از برگ‌های نعناع هم استفاده کنید. عطر خوشایند این گیاه، شما را ترغیب می‌کند تا مایعات بیشتری را مصرف کنید. می‌توانید آن را در کنار سالاد ذرت استفاده کرده یا همراه با هندوانه به عنوان دسر سِرو کنید.

نعنا‌ها را پاک کرده، در پارچه‌ای پیچیده و بالای یک لیوان آب در یخچال نگه دارید. سپس در پخت انواع سوپ، خورشت و سالاد از این گیاه معطر استفاده کنید.

ریحان

ریحان گیاه بسیار پرطرفداری است. رشد این گیاه بسیار آسان و استفاده از آن هم راحت است. چه چیزی بهتر از طعم ساده گوجه فرنگی و سالاد ریحان است؟ در انواع سالاد از ریحان بهره ببرید- مثلا در سالاد شیرازی. حتما در کنار انواع کباب از آن استفاده کنید. اگر خواستید توت فرنگی بخورید، ریحان و سرکه بالزامیک به آن اضافه کنید. طعمی فوق العاده را تجربه خواهید کرد.

بهتر است هنگام پخت غذا، ریحان در ۵ دقیقه آخر اضافه شود تا طعم و عطرش از بین نرود.

شوید

شاید خیلی از طعم شوید لذّت نبرید. امّا این گیاه معطر سرشار از آنتی اکسیدان است. هنگام تهیه انواع شور و ترشی، حتما از شوید استفاده کنید. برای طبخ ماهی و کاهش بوی آن، شوید را انتخاب کنید. مرغ، سبزیجات، سیب زمینی، انواع سالاد و ماکارونی هم با این گیاه معطر خوش طعم می‌شوند. نوع خشک آن در آبدوغ خیار، طرفداران بسیاری دارد.

پونه کوهی

یکی از گیاهان معطر و مفید پونه کوهی است. نصف قاشق چایخوری پونه کوهی خشک شده، دارای آنتی اکسیدانی برابر با ۳ لیوان اسفناج تازه است. حتما هنگام تهیه ساندویچ پنیر از این گیاه استفاده شود. از پونه کوهی در انواع سالاد‌ها، چاشنی‌ها و خوراک‌ها استفاده کنید و از طعم آن لذّت ببرید.

می‌­توانید این گیاه معطر را خشک کرده و تا یکسال از آن استفاده کنید.

آویشن

آویشن گیاهی است که سرشار از آنتی اکسیدان است.

آویشن یکی از فوق العاده‌ترین گیاهانی است که می‌توانید در انواع غذا‌ها از آن استفاده کنید. هنگام پخت و پز، ترکیبی از جعفری، برگ بو و آویشن را به سوپ‌ها، خورشت‌ها و انواع خوراک‌ها اضافه کنید. همچنین در پخت ماهی، مرغ و گوشت قرمز، آویشن فراموش نشود. اگر هوس پیتزای خانگی هم کردید، لطفا آویشن را فراموش نکنید.

گشنیز

گشنیز گیاه تندی است که در بسیاری از غذاهای آسیایی، هندی و مکزیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بهتر است آن را به صورت تازه و درست پیش از سِرو، به غذا اضافه کنید. سوپ جوجه برای افراد سرماخورده، یکی از غذاهایی است که گشنیز در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در انواع سالادهای میوه­ای چون سالادهای خیار، آلو و گوجه فرنگی، این گیاه معطر را فراموش نکنید.

بادرنجبویه

آیا در تا بحال در پخت غذا از گیاه بادرنجبویه استفاده کرده‌اید؟ نام دیگر آن ترنج است، گل­‌های بزرگ و رنگارنگ دارد، در اواخر تابستان می‌­روید و زنبورهای عسل بسیار به آن علاقه‌مند هستند. طعمی شبیه به پونه کوهی و نعناع دارد و می‌توان به جای آن‌ها مورد استفاده قرار داد. در تهیه سالاد، بادرنجبویه را فراموش نکنید. هنگام پخت مرغ، ماهی و گوشت، این گیاه را خرد کرده و به غذا اضافه کنید. می‌توانید چای آن را نیز تهیه کرده و برای آرامش اعصاب نوش جان کنید.

ساقه پیازچه

ساقه پیازچه، گیاهی است که در همه غذا‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سالاد، سبزیجات و انواع خوراک‌ها را با پیازچه بپزید. فقط کافی است کمی پیازچه خرد کرده و به غذا اضافه کنید.

سیب زمینی را کباب کنید و همراه با پیازچه سِرو کنید. در تهیه انواع خمیرهای نان و بیسکویت، کمی پیازچه اضافه کرده و طعمی جدید را تجربه کنید.

اسطوخودوس

از اسطوخودوس تنها در شمع سازی و ساخت عطر مورد استفاده قرار نمی‌­گیرد. این گیاه معطر، کاربردهای زیادی در پخت و پز دارد. از آن می‌توانید در تهیه انواع سالاد، سس، شیرینی و شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد. طعمی به مانند گل داشته و کمی شیرین است. در تهیه ماده‌ای که گوشت قرمز، مرغ و ماهی را در آن می‌خوابانند، حتما از اسطوخودوس استفاده کنید.

البتّه به دلیل طعم خاص این گیاه، استفاده زیاد آن در غذا توصیه نمی‌شود.

شاید این مطالب را هم بپسندید