مواد مغذّی سالم برای داشتن دندان‌هایی سالم

برای داشتن دندان­هایی سالم و لبخندی زیبا، حتما باید با خمیردندانی حاوی فلوراید مسواک بزنید. علاوه بر این، استفاده از نخ دندان نیز فراموش نشود. امّا آیا می‌­دانید که تغذیه نیز بر بهداشت دهان و دندان تاثیر می‌­گذارد؟

خوردن غذاهای سرشار از مواد مغذی از تمام گروه­های غذایی، سلامت دندان­‌ها و لثه‌­‌ها را تضمین می‌­کند. یک رژیم غذایی متعادل که حاوی میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، محصولات لبنی کم چرب و غلّات سبوس­دار هستند، مواد مغذی ضروری برای سلامت دهان و همچنین سلامت کلّی بدن را تامین می‌­کنند.

برای مثال:

غذاهای سرشار از کلسیم، مانند شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، کنسرو ماهی قزل­آلا، بادام و سبزیجات سبز رنگ، به استحکام دندان­‌ها و استخوان­‌ها کمک می‌­کنند.

فسفر که در تخم‌مرغ، گوشت قرمز بدون چربی و محصولات لبنی یافت می‌شود، برای تقویت دندان‌ها مفید و ضروری می‌باشد.

ویتامین ث، سلامت لثه­‌ها را تضمین می‌­کند. پس مصرف میوه­های خانواده مرکبات، گوجه­فرنگی، فلفل دلمه­ای، کلم بروکلی، سیب­زمینی و اسفناج فراموش نشود.

می‌ان وعده­‌های سالم هم به سلامت دهان و دندان کمک می‌­کنند. سعی کنید کمتر میان وعده بخورید؛ چون هر چه بیشتر بین وعده­های اصلی غذایی خود، خوراکی مصرف کنید، حملات اسیدی به دهان و دندان­‌ها را افزایش می‌­دهید. اگر میان وعده دوست دارید، سعی کنید خوراکی­های سالم و مغذی انتخاب کنید. سعی کنید از خوراکی­های شیرینی چون آبنبات­‌ها و شکلات­های سخت و چسبناک استفاده نکنید؛ به جای آن، سراغ خوراکی­های سالم و مغذی چون سبزیجات خام، میوه­‌ها (هر روز یک سیب!)، ماست ساده، پنیر، شیر و پاپ کورن بروید. پس از خوردن این خوراکی­‌ها، مسواک زدن را فراموش نکنید. اگر امکان مسواک زدن وجود ندارد، حتما با آب دهان خود را بشورید.

آیا از یک کودک مراقبت می‌­کنید؟ برای آرام کردن کودک، هرگز به او آبمیوه، آب یا مکمل­های غذایی ندهید. مکیدن بطری یا شیشه شیر، سبب می‌­شود تا دندان­‌ها و لثه­‌ها غرق مایعات شود. چنین ویژگی به پوسیدگی دندان­‌ها کمک می‌­کند.

علاوه بر غذا خوردن سالم، مسواک زدن با خمیردندان حاوی فلوراید، دو بار در روز و همچنین استفاده از نخ دندان، مشکلات مرتبط با دهان و دندان را کاهش دهید. آب حاوی فلوراید بنوشید و مراجعه منظم به دندان­پزشک را فراموش نکنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید