اول خود، بعد دیگران

گاهی اوقات امور روزمره زندگی مثل مراقبت از بچه‌ها، نگهداری والدین مسن، امور خانه‌داری، اشتغال و… برنامه‌های کاهش وزن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. اغلب ما نیازهای دیگران را به نیازهای خود ترجیح می‌دهیم و این امر باعث می‌شود تا به خاطر دیگران، فعالیت‌های ورزشی و برنامه‌های تندرستی خود را به بعد موکول کنیم.

توجه به خویشتن به معنای “خودخواهی” نیست. کارشناسان تغذیه معتقدند که پرداختن به خویشتن، انرژی فرد را بیشتر و روحیه وی را با نشاط‌‌تر می‌سازد، نگرش فرد بهتر گردیده و وی پیشرفت بیشتری در وظایف خود خواهد داشت.

تکنیک‌ها و فعالیت‌های زیر را جهت مراقبت بهتر از خود توصیه می‌کنیم:

۱) زمانی را به انجام فعالیت‌های دلخواه خود اختصاص دهید:
برخی افراد اصولاً به دلیل مشغله‌های روزانه کمتر به خود توجه می‌کنند. اما باید گفت که اختصاص نیم یا یک ساعت در روز واقعاً به جایی برنمی‌خورد.

۲) زمانی را به تفکر اختصاص دهید:
گاهی اوقات به شخصیت و ارزش خود فکر کنید. یوگا، مدیتیشن، پیاده‌روی، گوش دادن به موسیقی و… در این زمینه به شما کمک خواهد کرد. برای پرهیز از پرخوری، ذهن خود را با فعالیت‌هایی که دوست دارید سرگرم کنید.

۳) در کلاسهای آشپزی ثبت‌نام کنید:
خود را به خوردن غذاهای کم‌چرب کنسرو شده محدود نکنید. پختن غذاهای محلی را بیاموزید؛ این غذاها سالم‌تر و خوشمزه‌تر هستند. تهیه غذاهای خانگی شما را از خوردن غذاهای چرب و مضر مصون می‌دارد.

۴) قدم بزنید :
به جای آسانسور از پله استفاده کنید. تا آنجا که می‌توانید پیاده‌روی کنید. اگر شاغل هستید و کار شما پشت‌میزی است به جای تلفن زدن یا فرستادن ایمیل، همکاران خود را شخصاً ملاقات نمایید. بین ساعات اداری، زمانی را به قدم زدن اختصاص دهید. همین قدم‌های کوچک عامل موفقیت‌های بزرگ می‌گردد.

۵) یک دفتر یادداشت غذایی تهیه کنید:
هر غذایی را که می‌خورید ولو اینکه کم باشد، در یک دفتر یادداشت نمایید.
نوشتن یادداشت‌های روزانه بسیار کمک‌کننده است زیرا با نگاه کردن به آن از خوردن غذای اضافه جلوگیری می‌شود. برخی افراد معتقدند که این کار وقت‌گیر است. شما می‌توانید به جای یادداشت روزانه، یک یا دو بار در هفته این کار را انجام دهید.

۶) در فعالیت‌های گروهی شرکت کنید:
شرکت در فعالیت‌های گروهی زمینه پرخوری و تفکرات منفی را از بین می‌برد. افراد در گروه مطالب تازه‌ای می‌آموزند و به استعداد‌های خود پی می‌برند و به خود و دیگران کمک می‌کنند.

شاید این مطالب را هم بپسندید