چرا من همیشه گرسنه ام؟

خواب بسیار کم و استرس زیاد میتواند سبب گرسنگی شما شود.
تماشای تلویزیون میتواند سبب گرسنه شدنتان شود. هورمون ها و خلق و خو و حتی سایز غلط قاشق و چنگال میتوانند سبب گرسنه شدنتان شوند.
گرسنگی صرفا نشانه ای برای نیاز به غذا به صورت فیزیکی نیست. عوامل مختلف زیادی مثل عوامل روحی و بیولوژیکی و محیطی هستند که روی گرسنگی اثر میگذارند.
اگر شما عادت دارید که هر روز ساعت ۲ ناهار بخورید، راس همین ساعت احساس نیاز به خوردن خواهید کرد حتی اگر در آن زمان نیاز بیولوژیکی به غذا خوردن نداشته باشید. تمام وقت بخورید، بدن شما به آرامی یاد میگیرد که در تمام روز و هر روز انتظار غذا داشته باشد و آن را طلب کند.
اما چه عواملی باعث میشود، همه وقت در وهله ی اول غذا بخورید؟
انتخاب های غذایی شما نقش بزرگی در این دارد. نقش اساسی گرسنگی این است که ما را به جستجو و مصرف مواد غذایی سوق دهد تا میزان انرژی موجود در خون ما پایدار بماند. این اتفاق وقتی به صورت مؤثر رخ میدهد که وعده های غذاییمان مقدار چربی و پروتئین و فیبر بالایی داشته باشد؛ که به آرامی هضم میشوند.
درحالیکه این غذاها به بدن ما کمک میکنند که به ثبات و رضایت و تعادل در بین وعده های غذایی برسد، سایر غذاها باعث تغییر متابولیک میشوند و ما را خیلی زود بعد از خوردن غذا به آشپزخانه و خوردن تنقلات میکشند. احتمالا شما متوجه شدید که منظور چه غذاهایی است: کربوهیدرات های فرآوری شده.
کربوهیدرات های فرآوری شده مثل: نان سفید، برنج سفید، محصولات سیب زمینی، شکر و نوشیدنی های شیرین، غلات آماده ی صبحانه، کوکی ها و چیپس ها. این غذاها سیستم کنترل طبیعی بدن را گیج میکنند، درصورتیکه وقتی غذاهایی را میخورید که به آرامی هضم میشوند این سیستم بسیار خوب کار میکند.
برخلاف چربی های سالم و فیبر و ماست یونانی و سبزیجات برگ سبز و بنشن ها که به آرامی در دستگاه گوارش حرکت میکنند، کربوهیدرات های فرآوری شده در روده ی شما به سرعت حرکت میکنند.
این تنقلات، شیرینی ها، نوشیدنی های شیرین و سایر محصولات فرآوری شده به طور میانگین ۶۱ درصد از کارت خرید آمریکایی ها را شامل میشود. و پاسخ بدن شما به این غذاها که سریعا هضم میشوند ترشح مقدار زیادی از انسولین در جهت نرمال کردن سطح قند خون است.
انسولین قند و سایر کالری های وعده ی غذاییتان را ذخیره میکند و تبدیل به سلول چربی میشوند و این نه تنها سبب اضافه وزن میشود بلکه همچنین بدن شما را فریب میدهد که باور کنید نیاز بیشتری به انرژی دارید تا بدنتان راضی شود و این خود باعث ایجاد گرسنگی در شما میشود. بنابراین اگر رژیم کم چربی و سرشار از غذاهای فرآوری شده بگیرید این موارد تشدید میشوند.
قطعا خودداری آسان نیست. امروزه غذا در هر زمان معینی بدون تاخیر در دسترس است. همچنین صرفا استشمام کردن و یا دیدن غذا میتواند مغز و بدن شما را تحریک کند تا غذا بخواهید. این یعنی تماشای برنامه های آشپزی، دیدن تنقلات روی اپن آشپزخانه و یا راه رفتن در اتاقی که کوکی ها و چیپس ها در معرض دید شماست میتوانند سبب گرسنگی شوند درصورتیکه اگر خودتان را در معرض غذاهای وسوسه کننده میگذاشتید، این احساس خفته می ماند.
علاوه بر این ها تحقیقات زیادی نشان داده که تعداد زیادی از این غذاهای فرآوری شده -به ویژه شکر- مانند سیگار، داروها و سایر مواد اعتیاد آور عمل میکنند. بنابراین جای تعجبی نیست که بسیاری از ما روزمان را با تنقلات میگذرانیم.
بنابراین چه کار میشود کرد؟
برای شروع، غذاهای فرآوری شده را ترک کرده و از غذاهای سالم و فیبرها و پروتئین ها و چربی های سالم استفاده کنید. محقق ها پیشنهاد میکنند که مراقبه ی ذهن آگاهی، پیاده روی سریع، تحرک و دور از دید بودن غذاها میتوانند به جلوگیری از گرسنگی و ولع مداوم کمک کنند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید