انگیزه خود را تقویت کنید

بسیاری از ما هنگامی که یک برنامه جدید را شروع می‌کنیم با خود عهد می‌کنیم با تمام قوا و اراده مسیر را تا آخر بپیماییم. به راستی، میل و انگیزه همانند جرقه دینامیت عمل می‌کنند. تمایل، ما را به حرکت وا می‌دارد و انگیزه، ما را به ادامه مسیر ترغیب می‌نماید.
اما گاهی اوقات کمی بعد از شروع کار، انگیزه تحلیل می‌رود. کاهش انگیزه به ویژه در دورانهای سخت و دشوار مسیر باعث توقف و ناامیدی فرد می‌گردد.
جف کلر مولف کتاب «نگرش، هر چیزی می‌تواند باشد» معتقد است که حفظ انگیزه گاهی دشوار است، معمولاً موانع و یا وسوسه‌هایی در مسیر اهداف ما وجود دارد. همین امر اهمیت مثبت‌نگری را دو چندان می‌کند.

ده عامل تقویت کننده انگیزه

۱) همیشه و همه‌جا خود را تحسین کنید:
به دوردست‌ها نگاه نکنید، به همان اندازه که پیش‌بینی کرده‌اید، از خود انتظار داشته باشید. قدمهای خود را آرام اما محکم بردارید و با هر قدم موفقیت‌آمیز خود را تحسین کنید.
شما حتماً موفق خواهید شد، زیرا تصمیم گرفته‌اید که مسئولیت زندگی خود را به عهده بگیرید.

۲) گفتار خود را تغییر دهید:
عبارات منفی مثل: «نه»، «من نمی‌توانم» و «سعی می‌کنم» را از واژگان خود حذف کنید. به جای آن عبارات مثبت مثل «بله»، «می‌توانم» و یا «من می‌خواهم» را به کار برید. همیشه به یاد داشته باشید که کلمات، برنده‌تر و نافذتر از شمشیر هستند. بنابراین مثبت‌نگر باشید.

۳) از تصاویر الهام بگیرید:
قبل از شروع برنامه کاهش وزن از خود عکس بگیرید. آن را بر روی یخچال، اتاق خواب، آینه حمام، کابینت آشپزخانه و یا هر جای دیگر که دائماً در معرض دید شما باشد نصب کنید. در هر مرحله از برنامه همانطور که به اهداف جدید دست می‌یابید و وزن شما کمتر می‌شود، عکس جدیدی از خود بگیرید. با این کار متوجه خواهید شد که چه مسافتی را طی کرده‌اید!

۴) خود را وزن کنید:
هر هفته یا هر دو هفته یک بار خود را وزن کنید. شما می‌توانید نتایج را در یک جدول و یا نمودار ثبت نمایید. هر بار که به نتایج نگاه می‌کنید تصویر خوبی از خود در ذهن مجسم کنید.

۵) برای رسیدن به هدف از یک دوست کمک بگیرید:
ورزش کردن با دوستان قطعاً مفرح‌تر است. هر گاه احساس ضعف و ناامیدی کردید از دوستان خود کمک بگیرید.

۶) خود را از عوامل خطرزا دور نگه دارید:
از افرادی که انگیزه شما برای کاهش وزن را پایین می‌آورند و یا کسانی که شما را به بیشتر خوردن ترغیب می‌نمایند، جداً اجتناب ورزید. این افراد اغلب از جانب شما احساس خطر می‌کنند که احتمالاً ناشی از یک حسادت معمولی است.

۷) اهداف بزرگ را به هدفهای کوچکتر تقسیم کنید:
به طورمثال از همان آغاز کار به دنبال کاهش هفتاد درصدی وزن خود نباشید بلکه در ابتدا بر روی کاهش ده درصد وزن کار کنید. به گفته جف کلر: “تنظیم اهداف باید واقع‌بینانه باشد. چرا که با این کار احتمال موفقیت شما بیشتر خواهد بود.”
به عبارت دیگر توقع زیاد از خود نداشته باشید.

۸) به خود پاداش دهید:
هرگاه به هدفهای خود رسیدید مستحق پاداش هستید. برای خود یک وسیله جدید، لوازم تزیینی کوچک، کتاب و یا دفتر خاطرات بخرید و یا تفریح کنید و به سینما روید.

۹) وسایل ورزشی را در معرض دید نگه دارید:
لوازم ورزشی خود را زیر تخت پنهان نکنید. دوچرخه، وزنه، کفش ورزشی و سایر لوازم را در معرض دید قرار دهید. به این طریق هرگز این واقعیت را که به ورزش نیاز دارید، فراموش نخواهید کرد. هر گاه به آنها نگاه کنید متوجه خواهید شد که هیچ بهانه‌ای برای فرار از ورزش ندارید.

۱۰) سرگذشت موفقیت دیگران را مطالعه نمایید:
خواندن شیوه های موفقیت افراد مختلف روحیه شما را تقویت می‌کند. با خود فکر کنید، شاید روزی دیگران داستان موفقیت شما را بخوانند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید