التهاب و رژیم غذایی

التهاب یک فرایند محافظی است و بیش از آنکه فکر کنید با آن آشنا هستید. در واکنش به انواع آسیب­‌ها یا قرار گرفتن در معرض یک ماده مضر، روشی است که بدن از طریق آن به ترمیم خود می‌­پردازد. برای مثال، هنگامی که پوست بریده می‌­شود، این فرایند خود را نشان می‌­دهد و بسیار هم مفید است. البتّه باید بدانیم که التهاب همیشه هم برای بدن مفید نیست.

التهاب مزمن (مداوم) زمانی اتفاق می‌­افتد که سیستم ایمنی به سلول­های سالم بدن حمله کرده و منجر به بیماری­های مرتبط با سیستم ایمنی بدن و یا بیماری­های پوستی می‌­شود. التهاب­های مزمن ممکن است در ابتلاء به بیماری­های قلبی، آلزایمر و دیابت، نقش فعّالی بر عهده داشته باشند.

شواهد مرتبط با تاثیر غذاهای خاص بر التهابات در بدن، محدود است. ما می‌­دانیم که برخی غذا‌ها دارای ظرفیتی برای از بین بردن التهابات هستند. امّا مشخص نیست که مصرف چه مقدار و چه میزان از چنین مواد غذایی، برای بدن سودمند است. اگرچه پژوهش­های امیدوارکننده­ای در این زمینه صورت گرفته است که نشان می‌­دهد برخی مواد غذایی چون ماهی­های چرب، انواع توت­‌ها و آب آلبالو، خاصیت ضد التهابی دارند.

برای بهبود سیستم ایمنی بدن، مصرف غذاهای مغذی نباید فراموش شود. برای کاهش استرس­های التهابی نیز باید به سراغ آنتی اکسیدان­‌ها برویم.

چربی­های سالمی چون اسیدهای چرب اُمگا-۳ و اُمگا-۶، التهاب را کاهش داده و به تنظیم عملکرد غشاء کمک می‌­کند. حتما از این چربی­های در رزیم غذایی سالم خود استفاده کنید. از چربی­هایی که موجب ایجاد فرایندهای التهابی می‌­شوند، دوری کنید: چربی­های اشباع­شده به دست آمده از گوشت قرمز، کره، سس خامه­ای، غذاهای سرخ شده و چربی ترانس موجود در بسیاری از غذاهای فرآوری شده.

چه بخوریم تا التهاب را کاهش دهیم؟

خوشبختانه، با خوردن مواد غذایی سالم، می‌­توانید التهاب بدن را کاهش دهید:

– هنگامی که غذا می‌­خورید، نصف بشقاب خود را با انواع میوه و سبزیجات پُر کنید. سعی کنید از انواع توت و گیلاس تازه استفاده کنید. سعی کنید مصرف انواع سبزیجات را فراموش نکنید، از جمله سبزی­های برگ داری چون کلم­پیچ و برگ چغندر.

– منابع گیاهی پروتئینی چون لوبیا، انواع مغز و دانه­‌ها را انتخاب کنید.

– سعی کنید غلّات کامل را فراموش نکنید. به جای برنج سفید، از برنج سبوس­دار استفاده کنید.

– چربی­‌های سالم را فراموش نکنید: روغن زیتون، آواکادو، انواع مغز، انواع دانه­‌ها.

– از ماهی­‌های چربی چون قزل­آلا و ساردین که سرشار از اسیدهای چرب اُمگا-۳ هستند، استفاده کنید.

– ادویه­‌ها و سبزیجات تازه را نیز فراموش نکنید. این‌ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

اگرچه رژیم غذایی بسیار مهم است، امّا تنها عامل نیست. کیفیت و مدّت خواب و دیگر عوامل محیطی، می­توانند تاثیری مستقیم بر التهاب داشته باشند.

به طور کلی، برای جلوگیری از التهاب مزمن، رژیم غذایی سالم، حفظ وزن متناسب، به اندازه کافی خولیدن و فعّالیت منظم بدنی ضروری است.

شاید این مطالب را هم بپسندید