از روغن‌ها چه می‌دانید؟

چه روغنی برای سرخ­کردن یا پختن، بهترین است؟

آیا به تازگی سری به فروشگاه مواد غذایی زده­اید؟ احتمالا از دیدن روغن­های متعدد و عجیب و غریبی چون دانه کنجد، بذر کتان و نارگیل در کنار روغن­های گیاهی و نباتی، تعجب کرده­اید. بسیاری از این روغن­‌ها طعم خاصی دارند و برای سلامتی هم مفید می‌­باشند.

زمانی که روغن دود می‌­کند

هنگام پخت و پز مراقب باشید که روغن مورد استفاده دود نکند. برخی روغن‌ها می‌توانند حرارت بالا را تحمل کنند و برخی نمی‌توانند. لحظه‌ای که در آن روغن شروع به دود کردن کرده و تجزیه می‌­شود، لحظه­ای است که روغن غیر قابل استفاده شده و باید دور ریخته شود. اگر از چنین روغنی استفاده کنید، طعم غذایتان بد  می‌­شود. برای سرخ کردن بهتر است از روغن­های گیاهی و کنجد استفاده کنید که دیر دود می‌کنند و در سالاد می‌توانید از روغن زیتون یا بذر کتان استفاده کنید.

روغن کانولا

روغن کانولا، از دانه­های گیاه کانولا به دست می‌­آید. کانولا، روغنی سالم از چربی‌های اشباع شده و منبع خوبی از چربی­های اشباع نشده، از جمله امگا-۳ است. استفاده زیاد این روغن هیچ ضرری برای بدن ندارد.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

این روغن عطر و طعمی سبک داشته و برای پخت انواع غذا‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. هنگام پخت غذاهای مختلف، می‌توانید به جای کره یا مارگارین، از روغن کانولا استفاده کنید. برای سرخ کردن و تهیه انواع سس و چاشنی هم بسیار فوق العاده است. پس با خیال راحت از آن استفاده کنید.

روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده است که خطر بیماری‌های قلبی و سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. رنگ، طعم و عطری سبک و دلنشین دارد.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟ می‌توانید به جای کره از این روغن استفاده کنید. هنگام طبخ انواع نان، شیرینی، چاشنی و سس از این روغن استفاده کنید. می‌توانید در سالاد‌ها، این روغن را جایگزین سس کنید. فقط اگر خواستید چیزی را با این روغن سرخ کنید، حواستان باشید که روغن زیتون زود به مرحله دود کردن می‌رسد. چون رنگ غذایتان را تیره می‌­کند.

روغن کنجد

روغن کنجد سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده می‌­باشد و برای کاهش کلسترول بسیار مناسب است.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

پخت غذاهای مختلف در بسیاری از کشورهای شرق آسیا با این روغن انجام می‌شود. به خاطر عطر و طعم قوی این روغن، تایلندی­‌ها و ژاپنی­‌ها عاشقش هستند. می‌توانید در سالاد‌ها از این روغن استفاده کنید و هنگام سِرو کمی دانه کنجد هم روی آن بپاشید. اگر خواستید حلیم یا حلوا بپزید، حتما از این روغن استفاده کنید؛ زیرا روغن کنجد عطر و طعمی قوی دارد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل، از میوه نارگیل به دست می‌­آید. این روغن سرشار از چربی‌های اشباع شده است و بهتر است در استفاده از آنجانب احتیاط را رعایت کنید.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟

طعم این روغن شیرین است و می‌توانید در غذاهای گیاهی از آن به جای کره استفاده کنید. این روغن طعم گرمی را به سبزیجات، خورشت کاری و انواع ماهی می‌دهد. بهتر است به صورت تنوعی از این روغن در غذا‌هایتان استفاده کنید.

روغن بذر کتان

روغن بذر کتان، سرشار از اسیدهای چرب اُمگا-۶ و اُمگا-۹ است و برای سلامت قلب بسیار مفید می‌­باشد.

چگونه باید از آن استفاده کرد؟ این روغن به سرعت به مرحله دود کردن می‌­رسد، بنابراین اصلا برای پخت و پز مناسب نیست. بهتر است از این روغن در تهیه چاشنی سالاد استفاده شود.

چگونه از روغن نگهداری کنیم؟

گرما و نور دشمنان روغن محسوب می‌­شوند. با گذشت زمان، مواد مغذی روغن خاصیت خود را از دست می‌­دهند. سعی کنید روغن را در مکانی خنک و تاریک نگهداری کنید.

شاید این مطالب را هم بپسندید