ارتباط افسردگی با برنامه‌های غذایی که شیرین‌کننده جایگزین شکر وجود دارد

تحقیقات جدید به بررسی ارتباط بین نوشیدنی‌های شیرین و افسردگی پرداخته است.

به نظر جایگزینی نوشیدنی‌های شیرین به جای شکر در رژیمهای غذایی وسوسه انگیز است. آن‌ها مزه شیرین دارند و با طراوت هستند و مثل آب کالری زیادی ندارند.

به هرحال آن‌ها مثل آب که در کحیط طبیعت وجود دارد نیستند و در آزمایشگاهای شیمیایی ساخته ذهن دانشمندان می‌باشند.

فنیل آلانین و اسید اسپارتیک:

به عنوان مثال، آسپارتام که در تلاش برای بالا بردن فروش توسط سوکرالوز (اسپلندا) در رژیم غذایی پپسی جایگزین شد از ۲ اسید آمینه تشکیل شده است.

اگرچه آن‌ها به طور کلی امن هستند (مضر نیستند) اما با افزایش وزن در ارتباطند. علاوه بر این، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مصرف مکرر نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها شیرینی‌هایی به عنوان جایگزین‌های شکر وجود دارد در افسردگی افراد مسن آمریکا مرتبط است.

در مقاله ۲۰۱۴  با عنوان «ارتباط شیرین نوشابه، قهوه و چای و خطر ابتلا به افسردگی در میان افراد مسن ایالات متحده»  محققان به تجزیه و تحلیل رابطه بین افسردگی و استفاده از شیرین نوشیدنی، مانند نوشابه‌های میوه‌ گازدار (وجود در رژیم غذایی یا مصرف به طور منظم)، قهوه، چای سرد و چای پرداختند. نوشابه‌های میوه‌ای مثل Hi-C، Kool-Aid و لیموناد.

این یک مطالعه گروهی آینده نگر بزرگ، که توسط موسسه ملی سرطان بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶  برای روشن علل سرطان و دیگر بیماری‌های مزمن تاسیس شد، شامل ۵۶۶، ۳۹۸ اعضای AARP   (بین سنین ۵۰ و ۷۱ سال) بودند. بیشتر به طور خاص در این مطالعه، محققان ارتباط بین شیرین کننده‌های نوشیدنی‌هایی مثل قهوه، چای و… با  افسردگی سنجیدند که در نتیجه این مطالعه بین ۲۶۳۹۲۳  شرکت کننده ۱۱۳۱۱  مورد افسردگی در این گروه سنی را مورد بررسی و شناسایی قرار دادند.

آنچه که محققان دریافتند:

– در مجموع، مصرف مکرر نوشیدنی‌های غیر الکلی و نوشابه‌های میوه‌ای در میان آمریکایی‌های مسن با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در ارتباط بود.

– ریسک ابتلا به افسردگی در سالمندانی که در روز بیش از یک قوطی مصرف می‌کنند بیشتر بود.

– احتمال افسردگی در افرادی که نوشیدنی بدون مواد شیرین کننده مصرف می‌کنند بسیار کمتر از افراد مشابهی است که ۴ فنجان و بیشتر در روز مصرف نوشیدنی با شیرین کننده را دارند.

– چای سرد و چای داغ که در آن شیرین‌کننده‌های مصنوعی اضافه شده بودند با افسردگی در ارتباط بودند.

– تجزیه و تحلیل بیشتر نشان داد که ارتباط بین افسردگی و نوشیدنی‌های شیرین‌ شده با جایگزین‌های شکردر مقایسه با مصرف نوشابه‌های میوه‌ای و یا انواع چای در اولویت قرار دارند.

– علاوه بر این استفاده از شیرین‌کننده مصنوعی به چای یا قهوه با خطر بالاتری از افسردگی همراه بود، در حالی که، اضافه کردن عسل یا شکر به چای یا قهوه خطر افسردگی در ارتباط نیست.

– مصرف قهوه با کافئین و بدون کافئین بدون مواد شیرین‌کننده مصنوعی با احتمال کمتری از افسردگی همراه است.

– جالب است که مصرف چای سرد و گرم همراه با افسردگی بوده در کسانی که مصرف مکرر کافئین داشته‌اند.

توجه داشته باشید، کافئین یک محرک مغز است، و برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافئین ممکن است برای سلامت مغز مفید باشد. علاوه بر این، قهوه و چای نه تنها حاوی کافئین بلکه سایر آنتی اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌ها که ممکن است برای محافظت از افسردگی ارتقاء سلامت مغز مفید باشد.

یکی از دلایل رابطه بین شیرین‌کننده‌ها و افسردگی می‌تواند اثر این شیرین‌کننده‌ها را بر انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین دانست که شواهد آن را تایید می‌کند.

با توجه به این مطالعه می‌توان گفت رابطه معکوسی نیز وجود دارد یعنی افراد افسرده میل بیشتر به مصرف شیرینی‌جات دارند. توضیح دیگر برای آن تحقیقاتی است که بر روی افراد افسرده تنها پس از ۴ سال بعد از تشخیص نشان‌دهنده این علیت معکوس می‌باشد.

در ‌‌نهایت نقش عوامل مداخله‌کننده دیگر مانند بهداشت ضعیف، دیابت و چاقی که خود با افسردگی در ارتباط است را در افرادی که در لیست مصرف کننده‌های جایگزین شکر هستند نباید نادیده گرفت.

شاید این مطالب را هم بپسندید