آیا می‌خواهید به سرعت وزن کم کنید؟ پس مثل یک کودک غذا بخورید

ما قصد نداریم به شما توصیه کنیم که پوره موز یا غذای کودک بخورید یا از قاشق‌های مخصوص کودک برای خوردن غذا استفاده کنید. اما وقتی که صحبت از عادات غذایی سالم می‌شود، توجه به نحوه غذا خوردن کودکان، می‌تواند به پیشرفت ما کمک کند. اگر کودکان قادر به تکلم بودند، به ما می‌گفتند:

عادت کودک: من به آرامی غذا می‌خورم و از هر لقمه از غذا لذت می‌برم

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: با طمأنینه غذا بخورید، لقمه‌های کوچک بگیرید، غذا را زیاد بجوید. کودک غذا را قورت نمی‌دهد و هر بار مقدار کمی از غذا را می‌جود. آرام غذا خوردن، به شما کمک می‌کند تا غذای کمتری بخورید. در یک تحقیق در دانشگاه ایلینویز شرقی، به دو گروه از شرکت‌کنندگان، پسته داده شد، با این تفاوت که پسته یک گروه، مغزکرده بود اما گروه دیگر باید خودشان پسته را مغز می‌کردند (و در نتیجه سرعت پسته خوردن آنها به دلیل مغز کردن، کم شده بود). گروه اول، به طور متوسط ۲۱۱ کالری مصرف نمودند در حالی که گروه دوم تنها ۱۲۵ کالری دریافت کردند اما هر دو گروه از لحاظ میزان سیری، دقیقاً به یک اندازه احساس سیری می‌کردند.

عادت کودک: من غذاهای جدید می‌خورم

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: به جای اینکه همیشه همان سبزیجات تکراری را بخورید، کلم‌پیچ یا هر سبزی جدید دیگر را امتحان کنید. تجربه مواد غذایی جدید، مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های متنوع‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. هر قدر که رژیم غذایی شما تنوع بیشتری داشته باشد، بهتر است. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف انواع مختلف سبزیجات به کاهش خطر دیابت کمک می‌کند. آیا هنوز هم قانع نشده‌اید؟ فهرستی از غذاهایی که کودکان به آنها ناخنک می‌زنند، از والدین آنها گرفته و این غذاهای جدید را امتحان کنید. هر بار یک غذای جدید تا ببنید که کدامیک برای شما مطلوب‌تر است. قبل از اینکه هر غذا را ترک کنید، پنج مرتبه به خودتان فرصت بدهید تا با آن غذا بیشتر آشنا شده و اُخت شوید.

عادت کودک: من غذاهایی را که نمی‌بینم یا نمی‌توانم مزه کنم را هم می‌خورم و حتی شاید از آنها لذت هم ببرم

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: در تهیه شیک‌ها از مواد سالم استفاده کنید (مثل اسموتی موز – شکلات) یا دورتادور سبزیجات خام غذای خود را با هوموس خامه‌ای پر کنید. میوه‌ها و سبزیجات را در دسترس خود قرار بدهید. مثلاً روی کابینت بگذارید و یا آنها را ورقه کرده و در قسمت جلوی یخچال قرار بدهید. طبق گزارش اخیر مجله وال‌استریت، برندهای غذای کودکان امروزه مورد توجه افراد بزرگسال نیز قرار گرفته‌اند. مثلاً می‌توانید از غذای کودک برند اورگانیک Happy Family با طعم‌هایی مثل بروکلی، نخود فرنگی و گلابی یا زردآلو و سیب‌زمینی شیرین، یا پوره میوه Buddy Fruits و یا سس سیب برند GoGo Squeez استفاده کنید.

عادت کودک: وقتی که سیر هستم، بشقاب را هل داده و از خود دور می‌کنم (یا یک کار بهتر انجام می‌دهم، یعنی غذاها را روی زمین می‌ریزم).

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: قبل از اینکه به سراغ پرس دوم غذا بروید، ۲۰ دقیقه صبر کنید و ببینید که آیا هنوز هم گرسنه هستید و یا هنوز پیام سیری از معده شما به مغز مخابره نشده است. همچنین، هیچ‌وقت با این تصور که الان زمان غذا خوردن است، خودتان را مجبور به غذا خوردن نکنید و تنها زمانی غذا بخورید که گرسنه هستید. کودکان به طور غریزی می‌دانند که چه زمان نیاز به غذا خوردن، دارند. اگر یک کودک را مجبور به غذا خوردن کنید، فقط به این علت که باید در ساعت خاصی غذا بخورد، تلاش‌تان به جایی نخواهد رسید و او لب به غذا نخواهد زد.

عادت کودک: برای من، نشستن در کنار میز بزرگ، هیجان‌انگیز و جالب است

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: آیا یادتان می‌آید که در دوران کودکی از وسایل آشپزخانه برای بازی استفاده می‌کردید؟ حال همین حس و  حال را به دوران بزرگسالی خود وارد کنید. مثلاً ، از بشقاب‌های زیبا و ظروف نقره و لیوان‌هایی با رنگ شاد، استفاده کنید تا غذا خوردن را بیش از پیش به یک تجربه دلپذیر تبدیل کنید.

عادت کودک: وسیله استاندارد من برای تخمین کافی بودن غذا، شیشه من است

درسی که بزرگسالان از این جمله می‌گیرند: کنترل اندازه غذا را یاد بگیرید و به صورت چشمی، مقدار غذای مناسب برای خود را شناسایی کنید. به عنوان مثال، یک مشت بادام یا در حدود ۲۳ عدد بادام، مقدار ایده‌آل روزانه بر اساس راهنمای غذایی آمریکا می‌باشد (که تصادفاً با مقدار بادامی است که می‌توانید در یک شیشه کودک جای بدهید، برابر است). اگر شیشه کودک در دسترس ندارید، یک لیوان شات در اندازه ۷.۵ در ۷.۵ سانتیمتر یا یک بطری ادویه کوچک هم می‌تواند کار شما را راه بیاندازد.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید