شش تغییر ساده کوچک برای رسیدن به یک برنامه غذایی سالم

هنگامی که قرار است سالم بخورید، کاهش وزن داشته باشید و یا وزن فعلی‌تان را حفظ کنید لازم نیست برنامه غذایی خود را به طور کامل تغییر دهید. برای رسیدن به یک برنامه غذایی سالم، تغییرات کوچک در طول زمان بهتر پاسخ می‌دهند.

این تغییرات سالم کوچک را امتحان کنید:

۱) صبحانه بخورید.

یک صبحانه سالم و مغذی سوخت مورد نیاز روزتان را تأمین می‌کند. مانند نان سبوس‌دار با شیر کم‌چرب، ماست با پوره میوه‎جات.

۲) از غذاهایی که دوست دارید نوع کم‌چرب و کم‌کالری آنها را انتخاب کنید.

فکر نکنید وقتی می‌خواهید برنامه کاهش وزن بگیرید یا زندگی سالمی داشته باشید، باید از غذاهای دلخواه خود دست بکشید، نه! فقط مواد غذایی کم‌کالری را انتخاب کنید. برای مثال اگر ماکارونی دوست دارید، از روغن کمتر و سالم‌تری در پخت آن استفاده کنید و در سِرو آن نیز از اسفناج و گوجه‌فرنگی استفاده کنید.

۳) به حجم غذای مصرفی خود توجه داشته باشید.

سعی کنید مقدار کمتری غذا در ظرف خود قرار دهید یا این که ظرفهای خود را کوچک کنید.

۴) سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل را به برنامه غذایی خود به مقدار فراوان اضافه کنید.

برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید و نانهای سبوس‌دار را به جای نانهای سفید امتحان کنید. هدفتان را مصرف ۵ واحد میوه و سبزی در روز قرار دهید.

۵) میان‌وعده‌های سالم را همراه داشته باشید.

وقتی در طول روز گرسنه می‌شوید، به همراه داشتن میان‌وعده‌های سالم مانند میوه‌جات، سبزیجات، مغزها و میوه‌های خشک مانع از خرید میان‌وعده‌های ناسالم مثل آبمیوه‌های صنعتی، کیکها، کلوچه‌ها و… می‌شود.

۶) گوشت‌های کم‌چرب را انتخاب کنید.

در مورد مرغ و بوقلمون،  کم‌چرب‌ترین قسمت گوشت سینه بدون پوست است و در مورد گوشت‌های قرمز، گوشت راسته، گوشت ران، گوشت شقه گاو(از گردن یا شانه یا چند دنده بالا) و گوشت پشت مازو(طرفین گرده گاو) کم‌چرب هستند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید