آیا دوستانتان به رعایت رژیم شما کمک می‌کنند یا اینکه به آن آسیب می‌رسانند

هنری فورد چیزی می‌دانست که گفت: بهترین دوست من کسی است که بهترین چیزی را که درون من است، آشکار می‌سازد.

دوستان خود را با دقت انتخاب کنید، دوستانی که شب جمعه‌ها با آن‌ها دور هم جمع می‌شوید، یا همکارانتان که با آن‌ها برای خوردن ناهار بیرون می‌روید، همه و همه می‌توانند اثری بزرگ بر روی رژیم شما داشته باشند. گذشته از همه این‌ها، اگر مدام با کسانی باشید که هر روز فست فود می‌خورند، احتمال اینکه شما نیز هر روز به رستوران بروید و فست فود بخورید بیشتر خواهد بود. و اگر مدام با افرادی باشید که ورزش می‌کنند، احتمال اینکه شما نیز ورزش کنید بیشتر است.

این امر یک احتیاج است. زیرا ورزش کردن همراه دیگران سرگرم کننده و جالب است. انسان رابطه دوستی و همراهی با دیگران را دوست دارد. وقتی شما و دوستتان تصمیم می‌گیرید تا کاری را همراه یکدیگرانجام دهید، احتمال اینکه آن کار را بکنید بیشتر خواهد بود. اما ارزش یک دوست خوب بالا‌تر از تنها یک همراه برای ورزش یا یاری در دوران رژیم است. دوستان ارزشمند متوجه می‌شوند که چرا شما سعی در کاهش وزنتان دارید و در هر مرحله شما را تشویق خواهند کرد، چه خودشان هم در حال کاهش وزن باشند و چه نباشند.

حمایت و پشتیبانی اجتماعی امری مهم است. حتی بعضی از مطالعات در مورد تاثیر و اهمیت حمایت اجتماعی در بهبود سریع‌تر دوره بیماری انجام گرفته است. و نتایج این مطالعات حاکی از آن است که این امر حتی در حفظ سلامت انسان نیز مهم است.

به افرادی که اطراف خود جمع کرده‌اید نگاهی بیاندازید و ببینید که آیا باید این افراد را همراه خود نگه دارید یا از آن‌ها دوری کنید. (حداقل به صورت موقت)

افرادی که باید ارتباط خود را با آن‌ها حفظ کنید:

مسلما شما قادر خواهید بود دوستان خوب را از فاصله چند کیلومتری تشخیص دهید. وقتی همراه این افراد هستید، احساس آرامش می‌کنید و آزادید تا خودتان باشید. آن‌ها شما را همان‌طور که هستید، قبول دارند و شما نیز حتما آن‌ها را درک می‌کنید و قبول دارید.

خیلی دقیق، افرادی که وقتتان را با آن‌ها می‌گذرانید بررسی کنید:

۱) آیا آن‌ها درک می‌کنند که چرا شما سعی در کاهش وزن دارید و آیا هر وقت که نیاز دارید، در کمک کردن به شما حاضرند؟

۲) آیا هنگامی که صحبت می‌کنید به حرف شما گوش می‌دهند؟

۳) آیا می‌توانید راحت و صادقانه با آن‌ها رابطه برقرار کنید؟

۴) آیا آن‌ها نیز چنین رابطه‌ای با شما دارند؟

۵) آیا آن‌ها با شما رک و صادق ولی در عین حال موقع‌شناس و با ادب هستند؟

۶) آیا هر وقت که نیاز داشته باشید شما را نصیحت می‌کنند و می‌دانند که چه وقت نصیحت را تمام کنند؟

لطفا از این افراد دوری کنید:

هر چند برای مدت کوتاه ولی تعدادی از دوستان، همکاران و حتی فامیل وجود دارند که باید از ان‌ها دوری کنید. افکار و بازخوردهای منفی می‌توانند برای تلاش‌های شما زیان‌آور باشند. اینکه تشخیص دهید وقت خود را با چه کسی بگذرانید و با چه کسی برای مدتی قطع رابطه کنید تا برنامه کاهش وزن و ورزش خود را در مسیری صحیح قرار دهید، بسیار مهم می‌باشد.

ببینید آیا علائم هشداردهنده زیر در مورد افرادی که پشتیبان خوبی نیستند، در مورد دوستان نزدیک شما صادق است یا خیر:

۱) یک دوست بد هنگام نیاز به کمک، در دسترس نمی‌باشد. شما برای او در اولویت قرار ندارید و مشکل و ناراحتی شما، مشکل و ناراحتی او نیست.

۲) یک دوست بد شنونده خوبی نیست. و اغلب سعی می‌کند تا هدف شما ومواردی که شما را آزار می‌دهند، کوچک و بی‌ارزش نشان دهد.

۳) یک دوست بد صادق نیست، حتی گاهی اوقات دورو نیز هست.

۴) دوست بد در مورد نصیحت خیلی متعصب است اما روش نصیحت کردن او اشتباه است.

چگونه به یک دوست بگویم که می‌خواهم سفری را آغاز کنم؟

شما باید از دوستی که در مسیر کاهش وزن و ورزش و ایجاد عادات جدید در زندگی، پشتیبان شما نیست بخواهید تا مدتی خود را کنار بکشد. این امر به میزان حمایت نکردن فرد و اینکه آیا افراد دیگری را در اطرافتان دارید یا خیر، بستگی دارد.

اگر احساس می‌کنید که دوست شما واقعا از روی عمد تلاش‌های شما را تخریب می‌کند، سعی کنید افراد دیگری را که از شما پشتیبانی می‌کنند پیدا کنید. اگر به اطرافتان دقت کنید حتما چنین افرادی را می‌یابید.

اگردوست شما از شما حمایت نمی‌کند لازم نیست که حتما وقت زیادی را با او بگذرانید. مجبور هم نیستید که ارتباط خود را با او به کلی قطع کنید، اما می‌توانید تا وقتی که برنامه‌تان در مسیر صحیح قرار گیرد، رابطه خود را با او محدود نمایید.

شاید این مطالب را هم بپسندید