چگونه پرخوری‌های غیر ارادی خود را متوقف سازیم

یک نفس عمیق بکشید. به نظر می‌رسد که خودآگاهی و هوشیاری، عناصر کلیدی در غلبه بر خوردن‌های غیر ارادی است. هر چقدر که در طول روز، در مورد افکار، احساسات و اعمال خود آگاه‌تر باشیم، همانقدر هم کنترل بیشتری بر آن‌ها خواهیم داشت.

پیشنهاداتی که در اینجا ارائه شده باعث می‌شوند تا در مورد اعمال فیزیکی خود هوشیار‌تر باشیم تا بتوانیم پلی بین علم روان‌شناسی و الگوهای خوردن ایجاد نماییم:

مرحله ۱)

خود آگاهی:

صبر کنید، آرام باشید و نگاهی به اطراف خود بیاندازید. جف فاین پروفسور دانشگاه تغذیه نیویورک می‌گوید: «یکی از راه‌های مورد علاقه من برای آرامش این است که برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در شرایط راحتی بنشینم و افکار خود را مرور کنم.» شاید اینگونه شما نیز بتوانید احساسات و عاداتی را آشکار سازید که سبب می‌شدند تا در مسیر خوردن‌های غیرارادی قرار گیرید. او پیشنهاد می‌کند که از یک دفترچه برای ثبت غذای خود استفاده کنید تا رفتارهای خود را بهتر بشناسید و خودتان را با آن‌ها سازگار سازید. تنها مقدار غذای مصرفی را یادداشت نکنید بلکه علاوه بر آن بررسی نمایید که در هر زمان از طول روز که غذا می‌خورید چه احساسی داشته‌اید، این کار به هوشیاری هر چه بیشتر شما کمک خواهد کرد.

مرحله ۲)

واکنش‌های خود را تغییر دهید:

به محض آنکه شرایطی را که سبب پرخوری شما می‌شوند شناسایی کردید، وقت آن است که برای از بین بردن این واکنش ربات مانند و روتین خود، کاری کنید. در اینجا توصیه‌هایی برای شما داریم:

۱) به غذا همانند دارو نگاه کنید یا به عنوان سوخت بدنتان. به این ترتیب می‌توانید عادت پرخوری خود را ترک کنید و یکی دو قاشق غذا بیشتر در بشقاب خود باقی بگذارید زیرا که سیر شده‌اید و شکمتان پر است.

۲) اگردر محل کار هر وقت که از کنار آشپزخانه می‌گذرید، وسوسه می‌شوید تا یکی از آن آبنبات‌های ژله‌ای را بخورید، مسیرتان را عوض کنید. آیا فقط همین یک مسیر وجود دارد؟ اگر اینطور است، پس هر وقت که از آشپزخانه رد می‌شوید هر دو دست خود را پر نگه دارید (با کتاب، کاغذ یا لیوان آب) و به خود بگویید که به زودی زمان خوردن غذا یا میان وعده می‌رسد.

۳) اگر هر وقت که به خانه دوست خود می‌روید، این دیدار به نوشیدن قهوه و خوردن تعداد زیادی کیک و بیسکوئیت ختم می‌شود، پس، از این به بعد، قبل از رفتن، میان وعده سالمی بخورید تا سیر شوید یا با دوستتان در پارک قرار بگذارید و با هم پیاده‌روی کنید.

۴) اگر موقع استرس پرخوری می‌کنید، با توجه به احساسی که دارید، لیستی از ۱۰ کاری که می‌توانید جایگزین خوردن کنید، تهیه نمایید. مثل طناب زدن، مطالعه کردن یا پیانو نواختن. با انجام کارهای مثبت می‌توانید به این احساسات خود نیز پایان بخشید.

۵) سعی کنید در فروشگاه‌هایی که نمونه مجانی خوراکی می‌دهند ازقسمتی رد شوید که نمونه‌ها را نگیرید. با شکم خالی به خرید نروید و برای آنچه که در وعده‌های غذایی خواهید خورد، از قبل برنامه‌ریزی کنید و غذاهای مطبوع ولی با کالری پایئن مصرف نمایید. به این ترتیب انگیزه بیشتری برای دوری از نمونه‌ خوراکی‌های مجانی که در فروشگاه‌ها به شما می‌دهند خواهید داشت و به موفقیت دست پیدا خواهید کرد.

شاید این مطالب را هم بپسندید