چرا باید صبحانه بخورم؟

تصور کنید که شما یک ماشین هستید؛ حالا بعد از یک شب طولانی، مخزن سوخت شما خالی شده‌است، صبحانه سوختی است که انرژی لازم برای حرکت به سمت روزی شاد را فراهم می‌کند.

همانطور که سوخت‌ها انواع مختلفی دارند، مانند بدون سرب یا دیزلی، صبحانه‌ها هم انواع مختلف دارند و طبعاً نوع صبحانه‌ای که انتخاب می‌کنید مهم است.

در صبحانه خود، سوختهای مناسب مانند کربوهیدرات‌های پیچیده(نانهای سبوس‌دار و حبوبات)، پروتئین(تخم‌مرغ آب‌پز، بادام، گردو، بادام‌زمینی و دیگر مغزها)، میوه‌ها(موز، میوه‌های خشک مانند کشمش)، سبزیجات(گوجه‌فرنگی و خیار) و لبنیات کم‌چرب(پنیر، شیر، ماست) را بگنجانید این انتخاب‌های سالم شما را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد.(مانند ماشینی که با بنزین سوپر بهتر کار می‌کند و مسافت بیشتری حرکت می‌کند)

صبحانه‌ای که فقط بر پایه‌ٴ کربوهیدرات باشد، مثل غلات صبحانه، برای مدت کوتاهی معده شما را پر نگه می‌دارد. بنابراین برای این که احساس سیری خود را تا ناهار نگه دارید، مقداری پروتئین را به صبحانه خود اضافه کنید چون هضم آن مدت بیشتری طول می‌کشد در نتیجه مدت زمان احساس سیری را افزایش می‌دهد. یک صبحانه مناسب برای افراد دارای برنامه کاهش وزن، تخم‌مرغ آب‌پز است. مطالعه‌ای نشان داده است که تخم‌مرغ در صبحانه باعث افزایش احساس سیری تا ناهار، کاهش کالری مصرفی تا چندین ساعت بعد و کاهش کالری مصرفی در وعده ناهار می‌شود.

خوردن صبحانه بهتر از نخوردن آن است، اما سعی نکنید همیشه کیک، کلوچه و … را برای صبحانه داشته باشید چون شکر، چربی و کالری بالایی دارند. همچنین حاوی مواد مغذی ضروری بدن نمی‌باشند.

بهانه‌های نخوردن صبحانه:

– بعضی از افراد می‌گویند تا قبل از ظهر نمی‌توانند چیزی بخورند، یعنی صبح زود میلی به چیزی ندارند. شما مجبور نیستید وقتی خروس‌ها بانگ می‌زنند، صبحانه بخورید، می‌توانید حتی چند ساعت بعد از بیدار شدن صبحانه بخورید. اگر هم نمی‌توانید به طور کامل صبحانه بخورید، در روزهای اول چند عدد انگور، نصف لیوان آبمیوه طبیعی یا چند عدد بیسکویت سبوس‌دار را امتحان کنید تا بعد از مدتی بدنتان به صبحانه خوردن عادت کند.

– برخی از افراد می‌گویند دوست دارند صبحانه بخورند اما می‌ترسند با خوردن صبحانه اشتهایشان تحریک شده و بیشتر بخورند، در پاسخ باید گفت، افرادی که وعده‌های غذایی کم‌حجم اما متعدد دارند، در مقابل افرادی که در روز ۱ تا ۲ وعده غذایی پرحجم  می‌خورند، سلامت بیشتری دارند و در حفظ وزن خود موفق‌ترند.

– بسیاری از افراد شام خود را وعده سنگینی با چربی بالا تدارک می‌بینند، در نتیجه با این احساس پری صبح از خواب بیدار می‌شوند بنابراین اشتهایی برای صبحانه ندارند. برای حل این مشکل، حجم وعده شام خود را کوچک کرده و کربوهیدرات‌ها را جایگزین چربی آن کنید.

– خیلی از افراد صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می‌کنند تا مدت بیشتری بخوابند یا فکر می‌کنند با حذف آن لاغرتر می‌شوند. اما حذف صبحانه باعث حفظ وزن نمی‌شود. در حقیقت کسی که صبحانه را حذف می‌کند، در طول روز کالری بیشتری دریافت می‌کند.

– اگر هم عجله دارید و نمی‌توانید صبحانه بخورید، میوه‌ها، ماست، میوه‌های خشک و مغزها را به عنوان صبحانه سر راه خود بخورید.

افرادی که صبحانه دریافت نمی‌کنند، تمرکز کمتری در یادگیری دارند، آهن دریافتیشان کمتر است و اضافه وزن دارند.

مطالعات نشان داده‌اند که افرادی که صبحانه نمی‌خورند، در حفظ وزن خود نسبت به افرادی که صبحانه می‌خورند، ناموفق‌ترند!

چرا؟

چون خوردن صبحانه مانع از پرخوری می‌شود.

شاید این مطالب را هم بپسندید