۵ مادّه غذایی که برای سلامت چشم‌های شما بسیار فوق‌العاده هستند

برای داشتن چشم­هایی سالم، خوردن مواد مغذی را فراموش نکنید. امّا برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری­هایی چون آب مروارید، ماکولا و دیگر مشکلات چشمی، چه غذاهایی باید بخوریم؟

کلم:

با خوردن کلم به نور سلام کنید

این برگ­های سبز، منبع غنی لوتئین می‌­باشند؛ ماده­ای که با ویتامین آ و بتاکاروتن در ارتباط است. علاوه بر این، گفته می‌­شود که از بافت­های چشمی در مقابل نور خورشید محافظت کرده و خطر ابتلاء به آب مروارید و ماکولا را کاهش می‌­دهد.

دیگر منابع خوبی که دارای این ماده مغذی هستند، عبارتند از: سبزیجاتی با برگ­های سبز تیره مانند خربزه، شلغم، اسفناج، کلم بروکلی، نخودفرنگی، کیوی، انگور قرمز، پرتقال، ذرت، انبه و گرمک.

بدن شما برای جذب لوتئین به چربی نیاز دارد. به همین دلیل، تلاش کنید تا این خوراکی­های خوشمزه را همراه با چربی­های سالمی چون روغن زیتون مصرف کنید.

کلم تنها دارای این ماده مغذی نیست: ویتامین ث و بتاکاروتن هم دارد. موادی که با چشم­‌ها دوست هستند.

سیب­زمینی شیرین:

رنگ سلامتی

این غدّه­های نارنجی رنگ، منبع خوبی از بتاکاروتن هستند که فرایند پیشرفت بیماری ماکولا را کند می­کنند. بدن شما بتاکاروتن را به ویتامین آ تبدیل می‌­کند؛ یک مادّه مغذی که از خشکی چشم و شب کوری جلوگیری می‌­کند. علاوه بر این، با عفونت­های چشمی نیز مقابله می‌­کند.

آیا به مصرف سیب­زمینی شیرین علاقه ندارید؟ برای دریافت بتاکاروتن، سراغ میوه­های نارنجی رنگ دیگری چون هویج و کدو حلوایی بروید. مواد غذایی سبز رنگی چون اسفناج و کلم پیچ هم، منبع خوبی از بتاکاروتن محسوب می‌­شوند. جگر، شیر و تخم­مرغ نیز منابع فوق­العاده دیگری از ویتامین آ می‌­باشند.

امّا برای جذب چنین مواد مغذی، به این خوراکی­‌ها بسنده نکنید. بهترین منابع جذب ویتامین­‌ها و آنتی اکسیدان­‌ها، غلّات کامل و سبوس­دار هستند؛ زیرا ترکیب مواد مغذی موجود در این خوراکی­‌ها، سلامت کلّی بدن را تضمین می‌­کنند.

شبیه به لوتئین، بتا کاروتین و ویتامین آ نیز همراه با مصرف چربی­های سالمی چون روغن زیتون، بهتر جذب بدن می‌­شوند.

توت­فرنگی:

سرشار از ویتامین ث

سعی کنید از توت­فرنگی­های آبدار و تازه، ‌‌نهایت استفاده را ببرید. میوه­ای فوق­العاده که سرشار از ویتامین ث می‌­باشد؛ این ویتامین یک آنتی اکسیدان فوق­العاده است که خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌­دهد.

البتّه نباید مصرف مواد غذایی دیگری را که سرشار از ویتامین ث هستند، فراموش کنید؛ برای مثال: فلفل دلمه­ای، کلم بروکلی، مرکبات (مانند پرتقال، نارنج و گریپ فروت) و طالبی.

ماهی قزل­آلا:

خشکی چشم، خداحافظ

آیا از خشکی چشم رنج می‌­برید؟ اسیدهای چرب اُمگا-۳ به کاهش این مشکل شما کمک می‌­کنند. تلاش کنید هر روز از چربی­های سالم استفاده کرده و بهره ببرید: ماهی قزل­آلا (دو تا سه بار در هفته)، گردو (دارای ویتامین‌ای است که برای سلامت چشم­‌ها بسیار مفید می‌­باشد)، آواکادو، روغن زیتون، بذر کتان و زیتون.

ماهی قزل­آلا، منبع خوبی از ویتامین دی هم می‌­باشد. این ویتامینف از چشمان شما در مقابل ابتلاء به ماکولا محافظت می‌­کند. منابع دیگر دارای ویتامین آ عبارتند از: ماهی ساردین، ماهی خال مخالی، شیر و آب پرتقال.

چای سبز:

منبع فوق­العاده آنتی اکسیدان

نوشیدن یک فنجان چای سبز، چیزی فرا‌تر از آرامش و خوش­طعم بودن را به شما هدیه می‌­دهد؛ چای سبز، آنتی اکسیدانی است که خطر ابتلاء به آب مروارید و ماکولا را کاهش می‌­دهد.

در مطالعه­ای که بر روی موش­‌های صحرایی صورت گرفت، پژوهشگران به بررسی این موضوع پرداختند که چه بافت­هایی از چشم، آنتی اکسیدان بیشتری را به خود جذب می‌­کنند. نتیجه این بود: شبکیه چشم، یک لایه حساس به نور که سطح داخلی چشم را پوشش می‌­دهد. خبر فوق­العاده­ای است که بافت چشم قادر است آنتی اکسیدان درون چای سبز را جذب خود کند. البتّه برای مشخص شدن تاثیرات چای سبز، این آزمایش باید بر روی انسان­‌ها نیز انجام شود.

دیگر منابع فوق­العاده که حاوی آنتی اکسیدان هستند: شکلات، انواع توت و سیب. چای مشکلی نیز حاوی این آنتی اکسیدان است، امّا میزان آن کمتر است.

شاید این مطالب را هم بپسندید