پای گوشت و اسفناج

این یک شام خوشمزه است.

(برای ۸ نفر)

(مدّت زمان لازم برای تهیه: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه)

مواد لازم

مواد داخل پای:

۵۰۰ گرم گوشت گاو (چرخ­کرده)

½ پیاز کوچک (خرد شده)

۳ حبّه سیر (ریز خرد شده)

۱ لیوان قارچ (خرد شده)

۳۰۰ گرم برگ اسفناج (خرد شده)

۱ قاشق غذاخوری سس فلفل

۱ قاشق غذاخوری خردل

⅓ لیوان پنیر پارمزان (رنده شده)

نمک (به میزان لازم)

فلفل سیاه (به میزان لازم)

۳ عدد تخم مرغ بزرگ (زده شده)

مواد روی پای:

۳ قاشق غذاخوری کره

۲ قاشق غذاخوری آرد همه منظوره (الک شده)

⅓ ۱ لیوان شیر

½ لیوان پنیر پارمزان (رنده شده)

نمک (به میزان لازم)

۲ عدد زرده تخم مرغ بزرگ

۴۵۰ گرم خمیر پای

طرز تهیه:

۱) فِر را روی دمای ۲۰۰ درجه سانتی­گراد تنظیم کرده و گرم کنید. قالب مخصوص پای (قطر ۲۵ سانتیمتر) را با اسپری روغن چرب کنید. خمیر را اضافه کنید و روی کف و دیواره­های قالب پهن کنید.

۲) برای تهیه مواد داخل پای، ماهی­تابه بزرگی را روی حرارت متوسط رو به بالا قرار دهید. سپس، گوشت چرخ­کرده، پیاز، سیر و قارچ را بریزید و ۷ دقیقه تفت دهید تا گوشت کمی بپزد. پس از آن، مخلوط را داخل کاسه متوسطی بریزید و ماهی­تابه را روی حرارت برگردانید. اسفناج، سس فلفل، پنیر و خردل را به ماهی­تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید. پس از آن، فلفل سیاه و نمک را بپاشید و ماهی­تابه را کنار بگذارید.

۳) برای تهیه رویه پای، ماهی­تابه بزرگی را روی حرارت متوسط قرار دهید، کره را اضافه کنید و بگذارید آب شود. سپس، آرد را بریزید و ۲ دقیقه تفت دهید. شیر را اضافه کنید و بگذارید مخلوط شما به جوش بیاید. مواد را دائم هم بزنید. پس از غلیظ شدن مخلوط (۲ دقیقه)، پنیر پارمزان را بریزید و هم بزنید. کمی هم نمک بپاشید. سس آماده است.

۴) زرده های تخم مرغ را در کاسه متوسطی بریزید و هم بزنید. سپس، نیمی از سس را به تدریج اضافه کنید و هم بزنید. حرارت زیر ماهی­تابه را کاهش دهید و روی درجه حرارت متوسط رو به پایین قرار دهید. مخلوط زرده تخم مرغ را داخلش بریزید و ۲ دقیقه با بقیه سس داخل ماهی­تابه تفت دهید. سپس مخلوط را دوباره داخل کاسه بریزید.

۵)  عدد تخم مرغ را به مخلوط گوشت اضافه کنید و هم بزنید. حالا مخلوط تخم مرغ را داخل خمیر پای بریزید و صاف کنید. سپس، مخلوط رویه پای را اضافه کنید. قالب پای را ۳۵ دقیقه در فِر قرار دهید تا پای شما آماده شود. نوش جان.

 طرز تهیه خمیر پای (و تارت)

مواد لازم:

¼ ۱ لیوان آرد همه منظوره  (الک شده)

¼ قاشق چای­خوری نمک

½ لیوان کره سرد (خرد شده)

¼ لیوان آب یخ

طرز تهیه:

۱) آرد و نمک را در کاسه بزرگی بریزید و با هم مخلوط کنید. کره را به کاسه اضافه کنید و با چنگال له کنید تا مخلوط زبری به دست بیاید. سپس، آب را به تدریج اضافه کنید (هر بار: ۱ قاشق غذاخوری) تا خمیر پای شکل بگیرد. سپس خمیر را به شکل توپ در بیاورید. این توپ را داخل پلاستیک محکمی بگذارید و حداقل ۴ ساعت در یخچال قرار دهید. می­توانید از این خمیر برای انواع پای­ها و تارت­ها استفاده کنید.

 اطلاعات تغذیه­‌ای:

در هر وعده غذایی

کالری: ۳۳۵

چربی: ۲۰ گرم

چربی اشباع شده: ۹ گرم

پروتئین: ۲۴ گرم

کربوهیدرات: ۱۶ گرم

فیبر: ۲ گرم

کلسترول: ۱۸۵ میلی­گرم

سدیم: ۷۳۶ میلی­گرم

شاید این مطالب را هم بپسندید