هنگام خرید به خواص خوراکی‌ها توجه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌های تأمین سلامت شما و خانواده‌تان تغییر روش خرید کردن از سوپرمارکت محل است. به عنوان خرید کننده  در صورتی که در بازار تمرکز صحیح داشته باشید، تاثیر فراوانی بر تندرستی خود خواهید گذاشت. برای این که محتویات سبد خریدتان مفید باشد، به ذکر بعضی از مقررات اصلی خرید می‌پردازیم:

هیچ وقت گرسنه برای خرید نروید، چون شکم گرسنه مشاور خوبی نیست!

پیش از رفتن به فروشگاه، فهرستی از مواد مورد نیاز تهیه کنید. انگیزه آنی و نداشتن هدف، بدون شک به خریدهای غیرضروری می‌انجامد. به علاوه بر این اساس می‌توانید طبق فهرست خرید و بودجه منظور شده خرید کنید. فهرست خود را بر مبنای نوع نیازها طبقه‌بندی کنید: لبنیات، غذاهای دریایی، نان، ادویه و غیره.

یک چشم‌بند خیالی روی چشم‌تان ببندید و فقط روی اقلامی ‌تمرکز داشته باشید که مورد نیازند، نه روی اقلامی‌ که به آنها نیاز ندارید! این روش سبب می‌شود بعضی از مواد غذایی مانند شیرینی‌جات را که در صورت تکرارِ مصرف، سرانجام در سلامت شما اخلال ایجاد می‌کنند، نادیده انگارید.

توجه خود را به فرآورده‌های حاوی گندم یا جوی سبوس‌دار مثل نان، بیسکویت و ماکارونی سبوس‌دار معطوف کنید.

حبوباتی مانند عدس، نخود و لپه، لوبیا چشم بلبلی و لوبیا سیاه منابع خیلی خوبی برای پروتئین محسوب می‌شوند.

در قسمت غذاهای گوشتی بیشتر به اقلامی ‌که چربی اشباع شده کم‌تری دارند، مانند مرغ یا بوقلمون توجه داشته باشید.

ماهی‌هایی که دارای چربیهای خوب با اسم مستعار امگا ۳ هستند هم برای کاهش کلسترول بد و فشار خون بالا بسیار عالی و مفیدند. بسیاری از ماهی‌ها از جمله قزل‌آلا و ماهی تون از بهترین منابع امگا ۳ به شمار می‌روند.

از خرید روغن جامد یا نیمه‌جامد پرهیز کنید و فقط روغنهای اشباع نشده مثل روغن زیتون یا روغن کانولا بخرید که به عنوان  سالم‌ترین روغنها به شمار می‌روند. روغن‌های آفتابگردان، کنجد و هسته انگور نیز انتخاب‌های خوبی هستند. از روغن کانولا و روغن هسته انگور برای سرخ کردن هم می‌توانید استفاده کنید.

خوب است به لبنیات کم‌چربی توجه خاصی مبذول کنید. شیر، ماست، پنیر و فرآورده‌های هم‌خانواده مثل شیرکاکائو و ماست میوه‌ای، همه را از نوع کم‌چرب انتخاب نمایید. متخصصان تغذیه مصرف سه لیوان شیر یا ماست کم‌چربی در روز را توصیه می‌کنند. از خرید دوغهای آماده که معمولاً نمک فراوانی دارند پرهیز کنید و دوغ را خودتان در منزل و با استفاده از طعم‌دهنده‌هایی مثل پودر سبزیجات تهیه کنید.

هنگام خواندن برچسب‌ها، ترکیب اجزای سازنده را به دقت بخوانید! با افزایش میزان مرگ و میر ناشی از سرطان که ابتدای قرن بیستم بالغ بر یک در هر بیست نفر بود و اکنون به یک در هر چهار نفر رسیده، بهتر است غذاهای مصرفی روزانه شما پاک یا بدون ترکیبات شیمیایی و افزودنی‌های مشکوک باشد. به دنبال غذاهای طبیعی باشید.

حالا به قسمت سبزیجات و میوه‌جات که از اولویت ویژه برخوردارند می‌رسیم!

لازم است از سبزی‌ها و میوه‌ها که سرشار از مواد مغذی و الیافند به مقدار فراوان مصرف کنید.

توجه خود را بیشتر به آنتی‌اکسیدان‌هایی که ضد سرطانند معطوف سازید.

هویج، گرمک، طالبی و سیب‌زمینی استانبولی از بتاکاروتن سرشارند.

گوجه‌فرنگی حاوی لیکوپن است.

کلم بروکلی از نظر دارا بودن آنتی‌اکسیدان جایگاه خاصی دارد.

آن دسته از سبزی‌هایی که به رنگ سبز تیره‌اند مانند کلم‌پیچ، کلم بروکلی و برگهای شلغم، کلسیم فراوانی دارند. سیب، تمشک و توت فرنگی هم کلسیم فراوانی دارند.

اسفناج آهن و منیزیم قابل توجهی دارد.

سیب‌زمینی استانبولی، کیوی و مرکباتی مانند لیمو و گریپ فروت به مقدار فراوان ویتامین ث دارند.

سیر و پیاز هم چاشنی‌های بسیار خوبی هستند و ثابت شده است که فشار خون بالا و میزان کلسترول را کاهش می‌دهند و احتمال بروز بعضی از سرطان‌ها را کم می‌کنند.

 

شاید این مطالب را هم بپسندید